سید حمیدرضا روحبخش معارف

دانشجوی کارشناسی ارشد نرم افزار دانشگاه فردوسی مشهد

اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۳

9063857353 | 05 June, 2013 10:18


نشریه اکونومیست در ابتدای هر سال میلادی  ویژه نامه ای منتشر کرده و وضعیت اقتصادی جهان در سال آتی را پیش بینی می نماید. در پیش بینی این نشریه در سال ۲۰۱۳، ده کشور برتر به لحاظ رشد اقتصادی معرفی شده اند. به علاوه رشد اقتصادی کشورهای مختلف، و همچنین سرانه تولید ناخالص داخلی هر کشور بر اساس معیارهای قیمت جاری و برابری قدرت خرید، جمعیت و نرخ تورم ذکر شده است. در این مطلب گزارش کامل این پیش بینی را خواهید دید.

 

تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی چه کسانی هستند؟

9063857353 | 05 June, 2013 10:10


مطالعه کاربران شبکه‌های اجتماعی در مجارستان نشان می‌دهد، رهبران فکری از جمله روزنامه‌نگاران معروف، بلاگرها و ورزشکاران، بیشترین تأثیر را بر کاربران این شبکه‌ها دارند.

تأثیر روز افزون رسانه‌های اجتماعی بر جامعه، دغدغه‌های فراوانی را در حوزه بازاریابی ایجاد کرده است؛ فیس‌بوک، توییتر، تامبیر، فلیکر، پینترست، گوگل‌پلاس و صدها بلاگ، فقط قطره‌ای از دریای رسانه‌های اجتماعی هستند که بعید است کسی بتواند ادعا کند لیست کاملی از آن‌ها را در اختیار دارد؛ از طرف دیگر، با در نظر گرفتن محتوای تولید شده برای این رسانه‌ها به عنوان رکن اصلی شبکه‌هایی با امکان تبادل گسترده اطلاعات، غیرمنطقی به نظر می‌آید که بتوان به ارزیابی تک تک آن‌ها نیز پرداخت. پس چه کار می‌توان کرد؟

مطالعه کاربران مجارستانی شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد در مقایسه انفجار فیس‌بوک، که از ۲ یا ۳ سال پیش آغاز شد و در سال گذشته به رقم ۳ میلیون مجارستانی رسید، اجتماع توییتری‌ها با سرعت کم‌تری رشد کرد؛ کمپانی توییتر که در سال ۲۰۰۶ در سانفرانسیسکو تأسیس شد، اکنون حدود ۳۰هزار بازدیدکننده مجارستانی در روز دارد؛ چیزی شبیه به آمار پایگاه اینترنتی تامبیر.

ممکن است بپرسید که چرا شبکه‌های اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟ اکثریت کاربران توییتر و تامبیر، شهرنشین و یا دارای فضای ذهنی شهری هستند. بیش‌تر آن‌ها از جایگاه اجتماعی بالا و ساکن در بوداپست برخوردار هستند.

میکروبلاگ‌های اعضای توییتر، اطلاعات و به‌ویژه اخبار منفی را به‌سرعت پخش می‌کنند که البته ذکر یک مقایسه جالب برای درک این مطلب خالی از لطف نیست: یک رسانه برخط (آنلاین) سنتی، ممکن است یک هفته کامل درگیر یک خبر باشد، در صورتی‌که بر روی توییتر، اگر شخصی موثق که دارای دنبال‌روندگان زیادی است، آن موضوع را توییت کند، همان اطلاعات در مدت زمان کوتاهی مانند دو ساعت و نیم به‌طور کامل منتشر می‌شود.

نکته با اهمیت این‌که تا جای ممکن می‌توان این انتشار را تحت کنترل درآورد. این را نباید از روی شانس دانست که پرآوازه‌های هالیوودی مانند چارلی شین (با ۷ و نیم میلیون دنبال‌رونده)، ۵۰ هزار دلار بابت هر توییت دریافت کنند؛ هرچند پیمایش انجام شده ما در فصل انتخابات اسپانیا نشان داد که حتی یک شخص عادی هم می‌تواند تأثیری قوی بر روی رأی‌دهندگان بگذارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که جای لحظه‌ای شک برای مقوله الزام نظارت بر اطلاعاتی که در اختیار این مشتریان بالقوه قرار می‌گیرد، باقی نمی‌ماند.

رهبران فکری (روزنامه‌نگاران معروف، بلاگرها و ورزشکاران) فعالان رسانه‌های اجتماعی هستند که البته این اقدام منافع دیگری نیز (مانند آن‌چه که برای چارلی شین ذکر شد) برای آنان دارد، اما وقتی سخن از انتشار اطلاعات به میان می‌آید، فقط شمار اندکی بر این نکته تاکید دارند که افراد با دنبال‌روندگان بیشتر، الزاماً تأثیرگذارترین افراد نیستند.

ما نیز در بحث بازاریابی نیاز داریم دریابیم که کدام توییت‌ها ارتباط تنگاتنگی با کالای مورد نظر داشته و این قدرت را دارند که وقتی پای محصولات ما به میان می‌آید، افکار را شکل دهند. برای دستیابی به این مقصود می‌توان از داده‌های شبکه اجتماعی توییتر از طریق روش‌های ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده کرد. موقعیت کاربر در شبکه نیز فاکتور کلیدی دیگر است (این‌که کاربر چند دنبال‌رونده در اشتراک با برند رقابتی ما دارد؟). فیس‌بوک در مقایسه با توییتر، داده‌های فعال بازتری دارد، به این معنا که ما به آسانی می‌توانیم با توجه به شبکه افراد متصل به کاربر، به اطلاعات دسترسی داشته باشیم.

راه‌های مختلفی برای ساخت یک شبکه در میان کاربران توییتر وجود دارد. اول از همه ما می‌توانیم به انتشاردهندگان (کسانی که به برندها یا صفحات رسمی برندها مرتبط‌ اند) به عنوان منبع اطلاعات توجه کنیم و کاربران حقیقی را بر مبنای این‌که کدام‌یک پیام‌ منبع را به اشتراک مجدد می‌گذارند، به آن‌ها ارتباط دهیم. روش دیگر آن‌که کاربران توییتر، خود دنبال‌روندگان و دوستان برخطی دارند که پیام را توییت مجدد می‌کنند که به مراتب قوی‌تر و تأثیرگذارتر خواهد بود که این خود می‌تواند به شبکه نیز تعبیر شود.

در مرور پیغام‌های توییت مجدد شده در توییتر راجع‌به یک محصول به نتایج جالب توجهی دست یافتیم. نتایج نشان داد که عده‌ای که همیشه به عنوان منبع اطلاعات به‌شمار می‌روند، بیشترین تأثیر را بر انتخاب مشتریان می‌گذارند. حال، سؤال این است که چه کسی به بخش اعظم اجتماع دسترسی دارد؟ و جواب یقیناً این است: رهبران فکری که موقعیت مرکزی را در شبکه دارا هستند چون بیش‌ترین دنبال‌روندگان و دوستان را دارند.

بر مبنای تحلیل داده‌های توییتر، نه تنها ما می‌توانیم رهبران فکری و شخصیت‌های اصلی برنامه تبلیغاتی یک برند را پیدا کنیم بلکه می‌توانیم جایگاه یک محصول را از میان توییت‌ها تفسیر کنیم.

منبع: وبلاگ نیو

بیشترین زمان کاربران صرف چه سایت‌هایی می‌شود؟

9063857353 | 05 June, 2013 10:07


وب امروز به اقیانوسی بزرگ تبدیل شده است که کاربران در آن شنا، زندگی و یا غرق می‌شوند! اما سوال این است که کاربران در این اقیانوس بیشتر زمان خود را صرف چه سایت‌هایی می‌کنند؟ این سوال بسیاری از کسانی است که در این حوزه کسب و کار دارند. مطالعه اخیر Experian نشان می دهد افراد بیشتر زمان خود را صرف وب گردی در بسترهای نرم‌افزاری رسانه‌های اجتماعی می‌کنند. سایت‌های تفریح و سرگرمی ۹ درصد، خرید ۵ درصد و همچنین کسب و کار و چک کردن ایمیل‌ها هریک با ۳ درصد در مکان‌های پایین تر قرار می گیرند.  شکل زیر آمار دقیق‌تری در این باره به شما می‌دهد.

این تحقیق عادات وب‌گردی کاربران اینترنت در انگلستان، ایالات متحده و استرالیا را مورد بررسی قرار می دهد. با تحلیل مجموع زمان وب گردی اینترنتی از سال ۲۰۱۲ و براساس یک ساعت‌، این مطالعه دریافت که پاسخ دهندگان ۲۷ درصد از هرساعت خود را به شبکه‌های اجتماعی اختصاص می دهند. ایالات متحده آمریکا با ۱۶ دقیقه از هر ساعت پیشرو در این امر بود و پس از آن کاربران استرالیا با ۱۴ دقیقه و انگلستان با ۱۳ دقیقه در رتبه های پایین تر قرار داشتند. با وجود این زمان اختصاص داده شده به سایت‌های اجتماعی به طور کلی در مقایسه با سال ۲۰۱۲ به میزان کمی کاهش یافته است.

ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی در همراه؟

اما این ارقام بسته به اینکه پاسخگویان از چه نوع دستگاهی استفاده می کنند، متفاوت می‌باشد. هنگامی که پاسخگویان از طریق تلفن همراه به اینترنت متصل می شوند بیشتر زمان خود را صرف چک کردن ایمیل ها می کنند. بازهم مردم ایالات متحده آمریکا، در سه ماهه اول سال ۲۰۱۳ حدود ۲۳ درصد از هرساعت خود را مشغول چک کردن ایمیل ها با استفاده از دستگاه های تلفن همراه بودند و سپس  با مرور شبکه های اجتماعی و بازدید از سایت های سرگرمی، خرید و آژانس‌های مسافرتی ادامه می‌یافت. هنوز هنگامی که افراد از کامپیوترهای رومیزی استفاده می کنند، به احتمال زیاد بیش از یک چهارم وقت خودشان را صرف مرور و مشاهده سایت های اجتماعی می کنند.

همیشه آنلاین هستم!

بیل تانسر مدیر کل بخش تحقیقات جهانی، در این باره می‌گوید: با قدرتمندترشدن گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، داده‌های ما به وضوح نشان می‌دهد که تفاوت‌های موجود بین استفاده از تلفن‌همراه و کامپیوترهای رومیزی سنتی، ذهنیت “همیشه آنلاین بودن” مصرف کننده را بیشتر مقدور می‌سازد. فعالان لازم است که این تفاوت‌ها را – همانند شناخت حوزه مشتریان – درک کنند تا اطمینان یابند که رقابت‌ها می‌تواند درجهت تعامل موثرتر و بهتر، طراحی شوند.”

خداحافظ کامپیوتر رومیزی سلام همراه!

همانگونه که همه ما می‌دانیم کامپیوترهای رومیزی کم کم در حال افول است. واقعیت این است که امروزه ایمیل‌ها از طریق تلفن‌همراه بیشتر خوانده می شود تا ایمیل هایی که توسط کامپیوترهای رومیزی دیده می شوند. برای این مطالعه در سال ۲۰۱۲، یک شرکت، یک میلیارد ایمیل را از ۸۰۰ انجمن مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. در واقع این تحقیق آشکار ساخت که لینک‌های بیشتر، عنوان‌های کوتاه‌تر، لیست‌های متمرکز و ارسال‌های انعطاف پذیر، کلیدهایی برای هدایت افراد به سوی خبرنامه‌های ایمیل هستند. اگر ما این دو مطالعه را با یکدیگر بیاوریم، به ارتباط نزدیک بین تلفن همراه و رسانه‌های اجتماعی پی خواهیم برد.

منبع: رسانه های اجتماعی

مزاياي استفاده مجدددرمهندسی نرم افزار:

9063857353 | 03 April, 2013 12:38


-قابليت اطمينان ويا قابليت اتكاء محصول ما را مي تواند افزايش دهد. استفاده ازاين قطعات قابل استفاده مجدد كه درهرسطحي مي توانند باشند قابليت اتكا را افزايش مي دهد. بحث قابليت اتكا بدين دليل است كه آن قطعاتي كه با هدف استفاده مجدد درتوسعه سيستم هاي ديگر توليد شده اند ,اولا با صرف هزينه بيشتري، اطمينان حاصل شده است كه اين قطعات كيفيت مطلوبتري دارند و اغلب به خوبي مستند شده اند واگر اشكالي هم داشتند, كامل موردارزيابي وتحقيق قرارگرفته اند وتصديق شده اند وصحت آنها مورد تاييد قرارگرفته است .بنابراين اطمينان بيشتري ازلحاظ كارايي وصحت به اين قطعات داريم ،حتي اگرمشكلاتي هم داشته باشند چه ازلحاظ كارايي وچه ازلحاظ صحت , با توجه به اينكه اين ها مورد استفاده افراد بيشتري قرارگرفته اند و دريك سطح وسيع تري استفاده شده اند، احتمال كشف خطاها واشكلات ورفع آنها درزماني كه مي خواهيم ازاين قطعات استفاده كنيم, زيادتراست .وازاين لحاظ ارجحيت دارند نسبت به آن قطعه اي كه ما بخواهيم خودمان ازپايه  خودمان شروع به طراحي كنيم وپياده سازي كنيم وتست كنيم. ...

به همين ترتيب زمانيكه ازاين قطعات استفاده مي كنيم ,ريسك فرآيند توسعه كاهش پيدا مي كند.به اين دليل كه اولا مطمئن ترهستند , ثانيا هزينه های مربوط به اينها ازپيش مشخص است. يعني اينكه وقتی مي گوييم COTS است یعنی قابل خريداري است ويك قيمت مشخصي دارد .مثلا یک مجموعه طراحي یا  framework ماكروسافت را با یک هزينه مشخص مي توان تهيه نمود(براي development)ويا مجموعه قطعات كلاسها یا یک مجموعه كتابخانه براي يك كارآماري ويا طراحي interface يا شبيه سازي و...تمام اين ها با يك هزينه مشخصي ازپيش تعيين شده است ونيازي به تخمين وپيش بيني ندارد وما مي توانيم اينها را درفرآيندمان قراردهيم وبدين ترتيب ريسك يا خطراينكه زمان بيشتري طول بكشد را كمتركنيم (به عنوان مثال integrate كردن درمقابل develop كردن, زمان كوتاهتري  نیاز دارد). همينطوركه به هزينه مالي هم اشاره شد اين هزينه هم ثابت است .بنابراين ريسك مربوط به فرآيند توسعه كاهش پيدا مي كند.

- بدين ترتيب ازآن دانش ومهارتها وقابليت هايي كه افراد دارند وهمچنین تخصصي كه دارند , استفاده بهينه تري مي شود .مثلاآن شركتي كه درزمينه توسعه ديتا بيس ها كارمي كند ازتخصص افرادش استفاده مي كند براي اينكه يك سيستم خيلي كارا با حداكثرقابليت هاي ترانزكشن هاي موجود را داشته باشد ويا نبتواند در انجام نرمال سازي ها كمك كند .این افراد خبره درطراحي DBMS دراين نوع شركت ها فعاليت مي كنند وما می توانیم ازحاصل اين فعاليت ها درقالب آن محصول DBMS حداكثراستفاده را ببريم  وبه نوعي اطمينان هم داريم كه آن افراد دراين زمينه متخصص بوده اند واينكاررا انجام داده اند و این محصولات درمقابل اينكه خودمان بخواهيم درخانه homegrown) )آن ها را توليد كنيم ,كيفيت بهتري دارند. 

ارائه پیشنهاد در راستای تحقق دولت الکترونیکی در استان

9063857353 | 03 April, 2013 08:15

با سلام  واحترام

لطفا درراستای تحقق دولت الکترونیکی پیشنهادات خودرا به آدرس ایمیل زیر ارسال فرمایید:

HRRM81@YAHOO.COM 

 

سيستم‌هاي‌ خبره‌

9063857353 | 03 April, 2013 07:57

سيستم‌هاي‌ خبره‌، برنامه‌هاي‌ كاميپوتري‌ هوشمندي‌ هستند كه‌ دانش‌و روشهاي‌ استنباط و استنتاج‌ را بكار مي‌گيرند تا مسائلي‌ را حل‌ كنند كه‌براي‌ حل‌ آن‌ها به‌ مهارت‌ انساني‌ نياز است‌.

سيستم‌هاي‌ خبره‌ كاربر را قادر به‌ مشاوره‌ با سيستم‌هاي‌ كامپيوتري‌در مورد يك‌ مسئله‌ و يافتن‌ دلايل‌ بروز مسئله‌ و راه‌حل‌هاي‌ آن‌ مي‌كند.در اين‌ حالات‌ مجموعه‌ سخت‌افزار و نرم‌افزار تشكيل‌ دهنده‌ سيستم‌خبره‌، مانند فرد خبره‌ اقدام‌ به‌ طرح‌ سئوالات‌ مختلف‌ و دريافت‌پاسخ‌هاي‌ كاربر، مراجعه‌ به‌ پايگاه‌ دانش‌ (تجربيات‌ قبلي‌) و استفاده‌ ازيك‌ روش‌ منطقي‌ براي‌ نتيجه‌گيري‌ و نهايتا ارائه‌ راه‌حل‌ مي‌نمايد.همچنين‌ سيستم‌ خبره‌ قادر به‌ شرح‌ مراحل‌ نتيجه‌گيري‌ خود تا رسيدن‌ به‌هدف‌(چگونگي‌ نتيجه‌گيري‌)و روش‌ حركت‌ تا رسيدن‌ به‌ هدف‌خواهد بود.

سامانه‌های خِبره یا سیستم‌های خِبره (Expert systems) به دسته‌ای خاص از نرم‌افزارهای رایانه‌ای اطلاق می‌شود که در راستای کمک به کاردانان و متخصّصان انسانی و یا جایگزینی جزئی آنان در زمینه‌های محدود تخصّصی تلاش دارند. اینگونه سامانه‌ها، در واقع، نمونه‌های ابتدایی و ساده‌تری از فن‌آوری پیش‌رفته‌تر سامانه‌های مبتنی بر دانش‌ به حساب می‌آیند.

این سامانه‌ها معمولاً اطلاعات را به شکل واقعیات (Facts) و قواعد (Rules) در دادگانی به نام پایگاه دانش به شکل ساختار مند ذخیره نموده، و سپس با استفاده از روشهایی خاص استنتاج از این داده‌ها نتایج مورد نیاز حاصل می شود.

2- ساختار يك سيستم خبره‌

يكي از اهداف هوش مصنوعي، فهم هوش انساني با شبيه‌سازي آن توسط برنامه‌هاي كامپيوتري است. البته بديهي است كه "هوش‌"‌ را مي‌توان به بسياري از مهارت‌هاي مبتني بر فهم، از جمله توانايي تصميم‌گيري، يادگيري و فهم زبان تعميم داد و از اين‌رو واژه‌اي كلي محسوب مي‌شود.

سیستم های خبره یکی از دیدگاههای اصلی و مهم حاصله از کارهای اولیه در حل مسئله، اهمیت دانش خاص با محوریت حوزه مربوطه بود. به عنوان مثال، یک پزشک در تشخیص بیماری تنها موثر نیست زیرا وی از یک مهارت حل مسئله کلی فطری برخوردار است. وی به دلیل آنکه اطلاعات زیادی در زمینه پزشکی دارد موثر و مفید می باشد. بخه طور مشابه، یک زمین شناس دریافتن و کشف ذخیره های معدنی تأثیر گذار است زیرا او قادر به بکارگیری خوب دانش تجربی ونظری در زمینه زمین شناسی و مشکلات روبرو می باشد. دانش خبره، ترکیبی از یک فهم نظری مسئله و مجموعه ای از قوانین حل مسئله اکتشافی است که تجربه نشانگر آن است در آن زمینه مفید بوده است. سیستمهای هوشمند با اکتساب این دانش از سوی یک فرد خبره و کد گزاری آن به فرمی که یک کامپیوتر ممکن است برای مسائل مشابه به کاربرد ساخته می شوند.

این تکیه بر دانش زمینه فرد خبره برای راهکارهای حل مسئله سیستم یک ویژگی مهم سیستمهای خبره محسوب می گردد. اگرچه، بعضی از برنامه های به گونه ای نوشته می شوند که در آنها طراح همچنین منبع دانشی حوزه نیز به شمار می آید، فراتر از نوع معمول و واقعی می باشد که دیده شود چنین برنامه هایی حاصل رشد و همکاری بین یک خبره حوزه باشد نظیر یک پزشک، شیمی دان، زمین شناس یا مهندس و يک متخصص مجزای هوش مصنوعی. خبره حوزه، دانش لازم حوزه مسئله را از طریق یک بحث کلی روش های حل مسئله خود و با نمایش دادن مهارتها بر روی یک سری از مسائل نمونه ای کاملا" دقیق انتخاب شده ارائه می دهند. متخصص هوش مصنوعی یا مهندس دانش مانند طراحان سیستمهای خبره که اغلب شناخته می شوند، مسئول اجرای این دانش در برنامه ایکه هم مؤثر و هم در رفتار هوشمندانه باشند هستند. به محض آنکه چنین برنامه ای نوشته شود، نیاز به پالایش و تصفیه خبرگی ازطریق یک فرآیند ارائه مسائل نمونه ای جهت حل می باشد و خبره حوزه اجازه انتقاد در زمینه رفتار آن داده میشود و تحولات و تعدیلات لازم برای دانش برنامه صورت می گیرد. این فرآیند تکرار می گردد تا برنامه به سطح عملکرد دلخواه خود برسد.

هر سيستم خبره از دو بخش مجزا ساخته شده است: پايگاه دانش و موتور تصميم‌گيري.

 ژپايگاه دانش يك سيستم خبره از هر دو نوع دانش مبتني بر حقايق ‌(factual) و نيز دانش غيرقطعي (heuristic)  استفاده مي‌كند. Factual knowledge، دانش حقيقي يا قطعي نوعي از دانش است كه مي‌توان آن را در حيطه‌هاي مختلف به اشتراك گذاشت و تعميم داد؛ چراكه درستي آن قطعي است.

در سوي ديگر، Heuristic knowledge قرار دارد كه غيرقطعي‌تر و بيشتر مبتني بر برداشت‌هاي شخصي است. هرچه حدس‌ها يا دانش هيورستيك يك سيستم خبره بهتر باشد، سطح خبرگي آن بيشتر خواهد بود و در شرايط ويژه، تصميمات بهتري اتخاذ خواهد كرد.

دانش مبتني بر ساختار Heuristic در سيستم‌هاي خبره اهميت زيادي دارد اين نوع دانش مي‌تواند به تسريع فرآيند حل يك مسئله كمك كند.

البته يك مشكل عمده در ارتباط با به كارگيري دانشHeuristic آن است كه نمي‌توان در حل همه مسائل از اين نوع دانش استفاده كرد. به عنوان نمونه، نمودار (شكل 1) به خوبي نشان مي‌دهد كه جلوگيري از حمل سموم خطرناك از طريق خطوط هوايي با استفاده از روش Heuristic امكانپذير نيست.

اطلاعات اين بخش از سيستم خبره از طريق مصاحبه با افراد متخصص در اين زمينه تامين مي‌شود. مهندس دانش يا مصاحبه‌كننده، پس از سازمان‌دهي اطلاعات جمع‌آوري‌شده از متخصصان يا مصاحبه شوندگان، آ‌ن‌ها را به قوانين قابل فهم براي كامپيوتر به صورت (if-then) موسوم به قوانين ساخت (production rules) تبديل مي‌كند.

موتور تصميم‌گيري سيستم خبره را قادر مي‌كند با استفاده از قوانين پايگاه دانش، پروسه تصميم‌گيري را انجام دهد. براي نمونه، اگر پايگاه دانش قوانيني به صورت  زير داشته باشد:

دفتر ماهنامه شبكه در تهران قرار دارد.

تهران در ايران قرار دارد.

سيستم خبره مي‌تواند به قانون زير برسد:

●‌ دفتر ماهنامه شبكه در ايران قرار دارد. 

استاندارد فنی سایت‌های دولتی ابلاغ شد

9063857353 | 25 February, 2013 14:05

استاندارد فنی سایت‌های دولتی ابلاغ شد

استاندارد و الزامات فنی درگاهها (پرتالها، وب‌سایتها، وبگاهها و رسانه‌های برخط) دستـگاههای اجرایی ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری تدوین و ابلاغ شد.
به گزارش فارس تصویب‌نامه درخصوص اقدام نسبت به تدوین و ابلاغ استانداردها و الزامات فنی درگاهها (پرتالها، وب‌سایتها، وبگاهها و رسانه‌های برخط) دستـگاههای اجرایی موضـوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری برای اجرا ابلاغ شد.
این مصوبه برای اجرا به وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ابلاغ شد.
وزیران عـضو کارگروه مـدیریت فناوری اطلاعـات و ارتـباطات و امنیت آن (فاوا) به اسـتناد اصل یکصـد و سی و هشـتم قانون اسـاسی جـمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصـویب‌نامه شماره 189378/ت43505هـ مـورخ 25/9/1388 تصویب نمود:
1ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف یک ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه استانداردها و الزامات فنی درگاهها (پرتالها، وب سایتها، وبگاهها و رسانه‌های برخط) دستگاههای اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشـوری را تـدوین و ابلاغ و سـالانه نـسبت به پایـش و اعـلام آن به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و سایر مراجع قانونی ذی‌ربط اقدام نماید.
تبصره ـ دستگاههای اجرایی موظفند نسبت به اجرا و رعایت الزامات و استانداردهای موضوع این بند در طراحی، توسعه و پیاده‌سازی درگاههای خود اقدام نمایند.
2ـ معاونت توسـعه مدیریت و سرمـایه انسانی رییـس جمهور موظـف است استانـداردها و الزامات موضـوع بند (1) را به عنوان بخشی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاههای مربوط (موضوع مواد (81) و (82) قانون مـدیریت خدمات کشوری) منظور نماید.
3ـ دستگاههای اجرایی موظفند:
الف ـ دامنه و خدمات میزبانی درگاههای خود را مستقیماً به نام خود اخذ و ظرف دو روز به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام نماید.
تبصره1ـ مسئولیت امنیت، حفظ، تجمیع و نگهداری محتوای منتشر شده تحت دامنه موضوع این بند بر عهده دستگاه مربوط است.
تبصره2ـ ضوابط امنیتی مربوط به محتوای درگاهها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت‌اطلاعات ظرف سه‌ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه تهیه و ابلاغ می‌شود.
ب ـ از سرجمع بودجه هزینه‌ای و تملک دارایی خود اعتبار مناسبی را به منظور توسعه، نگهداری و به روزرسانی درگاههای مذکور منظور نمایند.
پ ـ نام و نشـان خود و نقـش پرچم جمهـوری اسلامی ایـران را در سرآیند ( Header ) درگـاه خود و تعلـق آن به جـمهوری اسـلامی ایران و در پاییـن تمام صفحـات عبـاراتی نظیر حـقوق این سایت متعلق به (نام دسـتگاه مربوط) است، را مشخص نمایند.
این تـصویب‌نامه در تاریخ 27/9/1391 به تأییـد ریاسـت‌ جمهوری رسیده است.
معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی

10 شهر برتر فناوری دنیا

9063857353 | 25 February, 2013 14:02

0 شهر برتر فناوری دنیا

سرعت اینترنت در حد نور، دسترسی بی فناوری اینترنت بی سیم با سرعت بالا، آموزش و فرهنگ فناوری، پتانسیل آینده و محل تولد گجتهای محبوب فناوری از ویژگی 10 شهری هستند که جلوه های فناوری مدرن در آن به اوج خود رسیده است.
دانلود روزنامه صبح امروز با سرعت نور، انجام کارهای معوق هنگام صرف یک فنجان قهوه در کافی شاپ، رفتن خرید و پرشدن حافظه گجت همراهتان با برنامه های سودمند تنها جلوه های کوچکی از شهرهایی هستند که سرعت اینترنت در آنها در بالاترین حد قرار دارد، در این شهرها فروشگاه ها پراز گجتها و برنامه های اجرایی و نرم افزارهایی است که حتی گجتهای جیمزباند در مقابل آن هیجان چندانی ندارد.
باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که این فهرست 10 شهر برتر فناورانه در جهان به ترتیب خاصی ارائه نشده است، این فهرست معیارهایی چون سرعت اینترنت، هزینه، دسترس پذیری، دسترسی به اینترنت بی سیم، انطباق با فناوری و حمایت از فناوری، آموزش و فرهنگ فناوری، پتانسیل آینده، در دسترس بودن گجتها و معیارهای دیگری را در نظر گرفته و براساس آن بزرگترین شهرهای فناورانه در دنیا را معرفی کرده است.

** توکیو، ژاپن
توکیو یک تابلو نقاشی از زندگی با فناوری بالا و بی تردید درمیان مهمترین شهرهایی است که از بالاترین فناوریهای موجود بهره می گیرند. از گجتهای فناورانه گرفته تا نسل آینده تماسهای تلفنی، سیستم سریع حمل و نقل عمومی، دستگاه های الکترونیک پیشرفته، ریزتراشه های کوچکتر، پارک اتومبیل رباتیک، سیستم حمل و نقل با معیارهای جهانی و ویژگیهایی است که همه آنها در توکیو مشاهده می شود.
نکته ای که اشاره به آن می تواند قابل توجه باشد سرویسهای بهداشتی دیجیتال است که امروزه حتی آنلاین هم شده اند. این شهر محل تولد و خانه صنایع فناوری بزرگ چون سونی، نیکون و پاناسونیک است.
مسئله اتصال در این شهر به نوعی است که استفاده آن توسط ده ها میلیون نفر از دفاتر اداری تا خانه ها بی نقص است و در همین نقاط، توکیه ذائقه شگفت انگیزی برای فناوری دارد و از سوی دیگر از زیرساختی برخوردار است که از توسعه سریع پشتیبانی می کند.
دسترسی به اینترنت با توجه به سرعت آن ارزان و برای همه اقشار جامعه قابل پرداخت است. محبوب ترین گزینه اینترنت در ژاپن VDSL از نیپون تلگراف و تلفن است که اینترنت 100 مگابایت در ثانیه را با قیمت 50 دلار در ماه فراهم می کند. گزینه داشتن یک فیبر یک گیگابایتی برای یک منزل مسکونی از سوی شرکت کانسای الکتریک پاور به مبلغ 90 دلار در ماه ارائه می شود.
توکیو در جهان مدعی داشتن بیشترین تعداد کاربر پهنای باند خام است.

** خلیج سانفرانسیسکو ، کالیفرنیا
این شهر شاخصی در نقشه فناوری جهان است. سیلیکون ولی " Silicon Valley " می تواند شهر مورد توجه علاقمندان فناوری باشد، چراکه میکروپردازشگرها و میکرورایانه ها نخستین بار در این شهر تولید شد.
ساکنان این شهر به اتوبوسهایی دسترسی دارند که به اینترنت متصل است و هنگامی که سوار این اتوبوسها می شوند، می توانند از WiFi رایگان و نقشه های که صفحه های لمسی دارند، استفاده کنند. سیلیکون ولی که بزرگترین پروژه بی سیم تلقی می شود دربرگیرنده محدوده 42 منطقه شهرداری و حدود 4 هزار کیلومتر مربع در کالیفرنیا است. این شهر درنظر دارد برای 4.2 میلیون نفری که در آن زندگی می کند WiFi رایگان فراهم کند. این پروژه هدف ارائه اینترنت 1 مگابایت در ثانیه سرعت رایگان را دارد که درحال حاضر با نظارت شرکت IBM و Cisco صورت می گیرد.

** سئول، کره جنوبی
هنگام اشاره به 10 شهر برتر در عرصه فناوری، نام سئول پایتخت و بزرگترین شهر کره از جمله نامهایی است که به ذهن متبادر می شود. سامسونگ، ال جی، هیوندای، کیا، اس کی تلکام از جمله صنایع فناوری بزرگ است که مقر آنها در سئول قرار داشته و اکنون به عنوان قطب بزرگ تجارت فناوری تلقی می شوند. به سادگی می توان گفت این شهر بالهای فناوری خود را با سرعت هرچه تمام تر گسترده کرده است.
امروز با داشتن جمعیت 20 میلیون نفری در سیستم متر، سئول به خوبی در عرصه اقتصاد جهانی به رقابت پرداخته است. این شهر درحال حاضر برحسب نفوذ پهنای باند، خدمات، سرعت و ظرفیت دانلود در جهان یکی از شهرهای پیشرو تلقی می شود. سرعت فناوری در این شهر بسیار بالا است و دستگاه های قابل حمل و قابل اتصال به اینترنت ضربان قلب شهر را تشکیل داده اند.
سئول با داشتن آپارتمانهایی که دارای کابل فیبر نوری هستند، وسايل آنها قابلیت دریافت برنامه از دستگاه های موبایل را دارند، سرعت سریع تلویزیونهای دیجیتال قابل حمل و دسترسی به اینترنت در سیستم مترو درمیان شهرهای بزرگ فناورانه در جهان جای می گیرد. کره جنوبی از نظر نفوذ پهنای باند در صدر جدول جهانی قرار گرفته است و ضریب نفوذ آن 83 درصد تلقی می شود. سئول شهری پر از کافی نت، هات اسپاتهای بی سیم و محوطه های بازی آنلین است.
دسترسی به اینترنت در این شهر بسیار ارزان است. اینترنت با سرعت 10 مگابایت در ثانیه در این شهر 20 دلار در ماه هزینه دارد که این سرعت بیش از 4 برابر و این قیمت نیمی از آن چیزی است است که یک اتصال پهن باند در ایالات متحده سرعت و هزینه دارد. برخی از مناطق سئول سرعت اینترنت تجاری را به بیش از 100 مگابایت در ساعت با قیمت 30 دلار در ماه رسانده اند به طوری که با این سرعت می توان یک فیلم با کیفیت دو ساعته را در عرض 5 دقیقه دانلود کرد.
این شهر در جدیدترین پروژه خود که با بودجه 439 میلیون دلار اجرایی می شود، قصد دارد دسترسی اینترنت/ شبکه WiFi را به متروها با هزینه 20 دلار در ماه بیافزاید.

** سیاتل، واشنگتن
وقتی پای پیشرفتهای فناوری به میان می آید نمی توان از شهر سیاتل به عنوان یکی از شهرهای بزرگ آمریکا نام نبرد. تنها داشتن موزه های برتر علمی تخیلی در این شهر دستاورد فناوری محسوب نمی شود، بلکه کل شهر مقصد مطلوبی برای دوستداران فناوری و گجتها محسوب می شود.
بیل گیتس مایکروسافت را از این شهر آغاز کرد و دفاتر آن را در سراسر شهر تأسیس کرد که به دنبال آن آمازون، تی موبایل راه خود را به صفحات سفید سیاتل باز کردند. محبوبیت شرکتهای فناوری در دهه نود به قدری زیاد بود که موجب شد 50 هزار نفر به این شهر مهاجرت کنند، از این رو، ساکنان شهر مشکلی برای یافتن یک شبکه بی سیم ندارند و این دسترسی در تمام رستورانها و قهوه فروشی ها وجود دارد.
در تمام ساعات روز و شب سیاتل می توان آنلاین بود و این شهر یکی از شهرها مهم فناورانه در آمریکای شمالی توصیف شده است.

** تایپه، تایوان
تایپه یکی از بهترین شهرهای سایبری دنیا است. این شهر دارای بزرگترین شبکه WiFi است.
شرکت کیو ویر کراپ، یک شبکه بی سیم با هزینه 70 میلیون دلار متشکل از 20 هزار نقطه دسترسی و برد کافی ساخته تا برای 90 درصد جمعیت شهر تایپه خدمات ارائه کند. درحال حاضر در یک محوطه 270 متر مربعی در تایپه بیش از 2.6 میلیون نفر زندگی می کنند. دسترسی سراسر شهر به شبکه WiFi با یک هزینه اندک ماهانه که از 4.50 تا 12 دلار متغیر است، صورت می گیرد.
زندگی در شهر تایپه به این معنا است که نیازی ندارید برای چک کردن اطلاعات اقتصادی ضروری به خانه، اداره و یا کافی نت بروید، بزرگترین مزیت دسترسی به WiFi در شهر این است که همواره در هر نقطه ای که باشید به ارتباط اینترنتی دسترسی دارید.

** هنگ کنگ، چین
شهر هنگ کنگ، چین برای دوستداران فناوری می تواند محلی برای برآورده کردن تمام انتظاراتشان باشد. این شهر از سیستم کارتهای هوشمند برای شبکه تراموای استفاده می کند تا حمل و نقل و ارتباطات ساده تر باشد.
پهنای باند در هنگ کنگ بسیار ارزان قیمت است و اینترنت 10 مگابایت در ثانیه ماهانه 16 دلار هزینه دارد. اینترنت 100 مگابایتی در ثانیه ماهانه 34 دلار است و این مسئله هنگ کنگ را در میان معدود شهرهایی قرار می دهد که توانایی ارائه چنین سرعت بالایی را با قیمت قابل پرداخت برای شهروندان دارند.
هنگ کنگ همچنین دارای خدمات تلویزیون پهن باند است که این خدمات توسط HKBN ارائه می شود و بیش از 70 شبکه تلویزیونی با کیفیت دی وی دی با هر موضوع دارد. رستورانهایی که اداره آن به رباتها سپرده شده، چندین منطقه دارای WiFi، اینترنت پرسرعت تنها برخی از فناوریهای بالا در این شهر محصوب می شود. این شهر همچنین دارای یک منطقه های – تک با عنوان سایبر پورت است که تمام آپارتمانها و فروشگاه های آن تحت پوشش WiFi هستند.

** سنگاپور
سنگاپور مدینه فاضله فناوری است. پهنای باند بی سیم در این شهر برای همه رایگان و بی هزینه است. این شهر قرار است به زودی به نخستین شهر دنیا تبدیل شوند که با زیرساخت کابل نوری پوشیده خواهد شد و در نتیجه آن اتصالات اینترنتی به قدری سرعت می یابد که دانلود یک دی وی دی ظرف چند ثانه صورت می گیرد.
این شبکه جدید با هزینه 700 میلیون دلاری دولت صورت می گیرد و به این کشور کمک می کند در رقابتهای بین المللی برای ارائه سرعت بیشتر پهنای باند که درحال حاضر میان چند کشور آسیایی درجریان است، رتبه اول را از آن خود کند.
سنگاپور یکی از نقاط مهم در عرصه جهش فناوری در دنیا است و انتظار دارد که بالهای آی تی خود را طی ده سال آینده گشوده تر کند که در نتیجه آن مشاغل جدید، نفوذ پهنای باند بیشتر و بهبود ابزارهای فناوری اطلاعات و تجدید و افزایش تواناییهای زیرساختهای پهن باند برای افزایش سرعت به 1 گیگابایت در ثانیه شکل می گیرند.
از سوی دیگر جای تعجب ندارد که شرکتهای چند ملیتی چون HP، Fuji، IBM و مایکروسافت در این جزیره فناورانه حضور خود را مستحکم کرده اند.

** استکهلم ، سوئد
اینترنت در استکهلم با سرعت بالا در همه جا وجود دارد. این شهر نقطه اوج بازار اینترنت اروپای شمالی است.
تلیاسونرا، شرکت پیشگام ارتباطات راه دور در سوئد ارائه کننده خدمات اینترنت 24 مگابایت در ثانیه با قیمت 50 دلار در ماه است. در شهری چون استکهلم سوئد که هزینه های زندگی نسبتاً بالا است پرداخت چنین مبالغ ماهانه ای برای داشتن اینترنت با سرعت بالا بسیار به صرفه محسوب می شود.
نکته جالب درباره این شهر وجود بزرگترین سایبرکافه های بازی در دنیا است. مسئله استثنائی درباره این شهر اروپایی نوع متفاوت فناوری اینترنت بی سیم است، این شهر به جای استفاده از هات اسپاتهای WiFi از وایمکس استفاده می کند و راه ها قرار دادن تمام شهر در یک شبکه وایمکس را مورد بررسی قرار داده است.

** بنگالور، هندوستان
بنگالور سیلیکون ولی هندوستان است، این شهر مرکز فناوری هندوستان محسوب می شود و پوشش اینترنت WiFi در قسمت اعظم شهر وجود دارد. بنگالور داری تعداد بیشماری دانشکده مهندسی برجسته است که اقتصاد فناوری اطلاعات این شهر را تغذیه می کنند.
شرکتهای برجسته و صاحب نامی چون مایکروسافت، اینوسیس، WIPRO، اچ پی و 3M دفاتر مهم خود را در این شهر راه اندازی کرده اند. زیست فناوری از دیگر ویژگیهای این شهر است که درمیان شرکتهای بزرگ بنگالور درحال پیشرفت و گسترش است.
این کلان شهر در مسیر تبدیل شدن به یک شهر الکترونیک قرار دارد، چرا که درحال حاضر نیز طوفان شرکتهای آی تی و نرم افزاری این شهر را دربرگرفته است. بین 35 تا 45 درصد از استعدادهای فناوری اطلاعات هندوستان در این شهر فعالیت می کند. سهم بزرگی از تولید ناخالص ملی هندوستان در دستان بنگالور است.
این شهر برای نخستین بار از سه دهه پیش شکوفایی را آغاز کرد و اکنون با بازارهای جهانی و شهرهای بزرگ فناوری رقابت می کند.

** نیویورک
نیویورک به طور کامل به اینترنت WiFi متصل است و هزینه این اتصال رایگان است. این شهر می تواند نقطه مناسبی برای علاقمندان فناوری و یافتن مشاغل مورد نظرشان در عرصه فناوری باشد. نیویورک مقر شرکتهای بین المللی فناوری اطلاعات است و شخصیتهای مهمی در این عرصه در نیویورک به سر می برند.
نرخ موفقیت فناوری در نیویورک به سرعت بالا می رود و نیازی به گفتن نیست كه دانلود کردن فایلهایی با حجم بالا در این شهر تنها طی دقایقی صورت می گیرد.
نکته حائز اهمیت کالجها و دانشگاه های مهم نیویورک در عرصه فناوری است که در آن میان می توان به موسسه فناوری نیویورک و کالج فناوری نیویورک اشاره کرد.

معرفي شناسه شي OID

9063857353 | 25 February, 2013 14:01

معرفي شناسه شي OID

شناسه شي (OID) يك روش كدگذاري استاندارد بين‌المللي براي تمايز اشياء در فضاي ارتباطات و فناوري اطلاعات است كه با همكاري سازمان جهاني استاندارد (ISO) و اتحاديه جهاني ارتباطات دور (ITU) تعيين شده است و تجارت الكترونيك در كشور، با تخصيص و استفاده از اين شناسه، محقق مي‌شود.

استاندارد OID شامل رشته ای از اعداد با طول نامحدود است که اعداد با نقطه از هم جدا می‌شوند و هر کدام از اعداد نیز دارای مفهوم مشخصی است و برای هر شئی به صورت یکتا تعریف می شود.

براي هر كشور از سوي سازمان ITU كه به عنوان توزيع‌كنندۀ سرشاخه OID مي‌باشد، يك شناسه در نظر گرفته شده است. نحوۀ تخصيص اين سرشاخه كه براي كشور ايران 2.16.364 مي‌باشد، به شرح ذيل است:

1-1) بخش اول سرشاخه از سمت چپ (2) نشان دهندۀ سازمان ITU مي‌باشد.

1-2) بخش دوم سرشاخه (16) نشانه كشور بودن  است.

1-3) بخش سوم سرشاخه (364) نشان‌دهندۀ كد كشور ايران مي‌باشد.

نكته1- اين شناسه به گونه‌اي است كه هر بخش آن از طريق نقطه (.) از هم جدا مي‌شود.

نكته2- تعداد ارقام سه بخش اول شناسۀ شيء كه عبارتند از : 2.16.364 ، سرشاخۀ ثابت بوده و ارقام به كار رفته نيز ثابت مي‌باشد.

 

دستورالعمل اجرايي واگذاري سرشاخه شي OID

1.ارسال مدارك خواسته شده ( براي اطلاعات بيشتر به لينك مدارك مورد نياز مراجعه شود)

 

2.پس از دريافت درخواست و مدارك متقاضي، سازمان فناوري اطلاعات ايران بعد از بررسي آنها، نسبت به واگذاري سرشاخه اصلي اقدام لازم را انجام خواهد داد.

 

3.درصورتيكه متقاضي واجد شرايط دريافت شناسه شي باشد سرشاخه شناسه شي به آن سازمان / شركت تخصيص داده مي‌شود.

 

4.پس از تخصيص و ثبت سرشاخه اصلي شناسه شيء (OID) ، سازمان  فناوري اطلاعات ايران نسبت به صدور مجوز استفاده از شناسه شيء اقدام مي‌كند.

 

5.دارنده شناسه موظف به ثبت كليه زيرشاخه‌هاي واگذار شده در پايگاه اطلاع رساني وب سايت سازمان فناوري اطلاعات ( در دست راه اندازي) بوده و هر گونه مسئوليت در اين رابطه به عهده دارنده شناسه مي باشد.

 

6.روند تعريف، تخصيص، حذف و تغيير زيرشاخه هاي شناسه، در اختيار دارنده شناسه بوده، ليكن دارنده آن ملزم به در نظر گرفتن راهكاري براي پرهيز از تعريف زيرشاخه هاي تكراري است.

 

7.ايجاد پايگاه اطلاع رساني مذكور و راهبري و نگهداري اطلاعات به عهده سازمان فناوري اطلاعات است. سازمان فناوري اطلاعات موارد لازم را در سايتwww.oid-info.com ثبت خواهد كرد.

 

8.در صورت درخواست، به شركت هاي خارجي ثبت شده در ايران نيز شناسه  اختصاص داده مي شود.

 

9.براي تخصيص، ثبت و حذف شناسه سرشاخه هزينه اي دريافت نمي شود.

 

10.دارنده شناسه حق واگذاري آن به غير را تحت هيچ شرايطي ندارد. حق انحصاري استفاده از شناسه سرشاخه تخصيص يافته و تكاليف و حقوق مادي و معنوي مربوطه، متعلق به دارنده شناسه مي باشد.

تبيين قابليت‌هاي توانمندساز سيستم خبره براي ارتقاي تصميمات راهبردي سازمان

9063857353 | 18 February, 2013 15:22

تبيين قابليت‌هاي توانمندساز سيستم خبره براي ارتقاي تصميمات راهبردي سازمان

تصميم گيري زيربناي ايجاد سازمان و حرکت، رشد و توسعه آن ها براي کسب اهداف مشخص در سطوح راهبردي است و بر پايه ادراک، دانش، آگاهي از پيامدها، شناخت محيط و سرعت عمل رهبران و مديران سازمان صورت مي گيرد. گستردگي و پيچيدگي فرايند هاي لازم براي تحقق به عزم سازمان و اتخاذ تصميم هاي راهبردي ضرورت بهره مندي سازمان از يك سامانه سيستماتيک و هوشمند تصميم گيري را غيرقابل اجتناب مي سازد. در اين مقاله به بررسي و تبيين قابليت هاي توانمندساز سيستم خبره و تاثير آن بر تصميمات سازمان مورد مطالعه در سطوح استراتژيک به مطالعه مي پردازد. جامعه آماري تحقيق را 68 نفر از مديران سازمان در سطوح ارشد و مياني در تعامل با ماهيت محتوايي يك سيستم هوشمند تصميم گيري شکل مي دهد. تحقيق متضمن فرضياتي در چارچوب تشخيص ماهيت مسايل سازمان، قدرت ادراک تصميم گيران، شناسايي فرصت ها، انتخاب راهکار مناسب و ارزيابي تصميمات سطوح استراتژيک است که با توجه به ويژگي هاي سيستم خبره مورد بررسي و آزمون قرار گرفته است. پس از ارايه داده ها، تحليل رفتار آزمودني ها و تبيين نتايج آزمون فرضيه ها، راهبرد هايي جهت اشاعه سيستم هاي هوشمند در سطوح مديريت عالي سازمان ارايه مي شود.

خوش آمدید!

9063857353 | 17 February, 2013 13:11

خواندن این مطلب به این معنی است که مراحل ثبت نام با موفقیت به پایان رسیده و شما می توانید شروع به کار با وبلاگ نمائید