استفاده از روش‏های ابرداده در سازماندهی اطلاعات

ارسال شده توسط بابک بابکی | 23 Dec, 2013
رشد و گسترش شتابناک منابع اطلاعاتی در اینترنت و بهویژه پس از شروع کار وب با قابلیت‏های بی نظیر آن، ضرورت وجود عناصر داده‏های فرانگر و گسترده را برای سازماندهی جستجو و بازیابی سریع‏تر، مؤثر و نظام یافته‏تر منابع اطلاعاتی شبکه به اثبات میرساند که از جمله این عناصر «ابرداده» است.

هاپکینز (Hopkins) (1988م) در تعریف ابرداده می‏گوید: «اطلاعات فهرست‏گونهای است که برای شناسایی توصیف و مکان‏یابی منابع الکترونیکی شبکه مورد استفاده قرار می‏گیرد». با توجه به این تعریف، ابرداده در واقع نوعی روش و ابزار برای فهرست‏نویسی، سازماندهی و بازیابی منابع الکترونیکی در شبکه اینترنت است و کاربرد اصطلاح جدید نیز برای ایجاد تمایز میان روش‏های جدید سازماندهی منابع اطلاعاتی الکترونیکی با روش‏های متداول و سنتی فهرست‏نویسی و سازماندهی اطلاعات است که صرفاً در کتابخانه‏ها و مراکز اطلاع‏رسانی مورد استفاده قرار می‏گرفت.

ویژگی‏های ابرداده‏ها
مبنای کاربرد ابرداده، جستجو، یافتن، مستندسازی، ارزش‏یابی و گزینش منابع شبکه‏ای است که موجب افزایش دقت بازیابی منابع شبکه‏ای می‏شود. اهمّ ویژگی‏ها و کاربردهای ابرداده عبارت است از:

1. مدیریت بر حجم گسترده‏ای از اطلاعات در شبکه؛2. نمایه‏سازی و انواع گسترده‏ای از اطلاعات در شبکه؛
2. آسان‏سازی جستجو و بازیابی اطلاعات در شبکه و جامعیت در بازیابی؛
3. تطبیق، اشتراک، یکپارچه‏سازی و استفاده مجدد از انواع اطلاعات در محیط شبکه؛
4. نظارت بر دسترسی به اطلاعات، ابرداده نه تنها به جستجو و بازیابی مؤثر منابع اطلاعاتی ناهمگن می‏پردازد؛بلکه اطلاعاتی را که دسترسی بدان‏ها محدود است، برای شیوه و نوع استفاده کاربران مدیریت می‏کند.

تاکنون برای ابرداده قالب‏ها و استانداردهای گوناگونی به وجود آمده است که از مهم‏ترین آنها می‏توان به موارد ذیل اشاره کرد:

ـ قالب ابرداده‏ای دوبلین کور(Dublin Core Metadata Format)
ـ قالب مارک
ـ قالب U.S مارک
ـ قالب ابرداده طرح کدگذاری متن(Text Encoding initiative)
ـ قالب ابرداده‏ای خدمات مکان‏یابی اطلاعات دولتی(Governmetn lnformation Locator Services).

از میان قالب‏های یادشده، قالب دوبلین کور که به منزله یک استاندارد جامع توسط او.سی.ال.سی(O.C.L.C) تدوین یافته است، از اعتبار و جامعیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل، این استاندارد، مورد پذیرش بسیاری از کتابخانه‏ها و مراکز فهرست‏نویسی قرار گرفته و مبنای کار سازماندهی منابع اینترنتی واقع شده است.

این قالب دارای مجموعه عناصری ابرداده‏ای است که به این ترتیب هستند: 1. عنوان؛ 2. پدیدآورنده؛ 3. موضوع؛ 4. توصیف؛ 5. ناشر؛ 6. همکار؛ 7. تاریخ؛، 8. نوع منابع؛ 9. قالب؛ 10. شناسگر؛ 11. منبع؛ 12. زبان؛ 13. ارتباط یا رابطه؛ 14. پوشش؛ 15. حقوق.

نتیجه‏گیری
ظهور اینترنت چالش‏های جدیدی را به وجود آورده است و تاءثیرات عدیده‏ای بر علوم و فنون مختلف گذارده است. یکی از عرصه‏هایی که به شدت از اینترنت تأثیر پذیرفته است، عرصه اطلاعات و اطلاع‏رسانی است و در آینده باید شاهد باشیم که کل جریان داد و ستد اطلاعات از طریق اینترنت انجام خواهد گرفت. ظهور محیط‏های الکترونیکی جدید و منابع الکترونیکی مختلف، ضرورت الگوها، روش‏ها، استاندارها و ابزارهای جدیدی را برای ذخیره، سازماندهی و بازیابی آنها به خصوص منابع اینترنتی می‏طلبد. با توجه به اینکه اینترنت خود دنیای بسیار آشفته‏ای است و از طرفی دیگر، امکانات فعلی موجود در اینترنت برای جستجو و بازیابی اطلاعات دارای نارسایی‏های عدیده‏ای هستند، لازم است کتابداران و اطلاع‏رسانان که سال‏هاست با عنوان سازمان‏دهندگان منابع اطلاعاتی چاپ شناخته شده‏اند، با ابزارهای جدید سازماندهی منابع اینترنتی آشنا شوند و دنیای بی‏نظم و آشفته موجود در اینترنت را نظم ببخشند و کارکردهای اینترنت را به حدّ اعلا که همان اشاعه اطلاعات در شکل صحیح است، با دقت هر چه تمام‏تر در زمان مناسب و با هزینه مطلوب به انجام برساند. برای این کار، ابزارهای چندی وجود دارد که موتورهای کاوش اینترنت یکی از آنهاست و استانداردها و الگوهایی نیز وجود دارند که حاصل کار کتابداران است که از مهم‏ترین آنها استفاده از روش‏های ابرداده در جهت سازماندهی منابع اینترنتی است. نکته اصلی و پر اهمیت آن است که اگر هر چه سریع‏تر چاره‏ای به‏ویژه از سوی کتابداران برای مشکل سازماندهی اطلاعات در اینترنت اندیشیده نشود، با افزوده شدن حجم عظیم و روزافزون اطلاعات، نتیجه‏ای جز بازیابی زیاد و نامربوط حاصل نخواهد شد.



*http://www.noormags.com/View/Magazine/ViewPages.aspx?numberId=1874&ViewType=0&PageNo=10

انك اطلاعات علمي و تخصصي رشته هاي دانشگاهي

ارسال شده توسط بابک بابکی | 23 Dec, 2013
منابع - Archive (آرشيو)
در اين بايگاني مقالات و روزنامه هاي دپارتمان به شرح ذيل ارائه شده است.
1)Working Paper Series  (مجموعه مقالات)
The Department Publishes Papers by Graduate Students in the Program  (مقالات منتشره دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري)
در اين قسمت بخشي از مقالات دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري به صورت فرمت (pdf) ارائه شده است.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://www.princeton.edu/~sociolog/workingpaper.html
2)The department newsletter (روزنامه دپارتمان)
From 1996 to 1998, the Department Published and Annual Newsletter (روزنامة ساليانه دپارتمان از سال 89-1996)
در اين قسمت دپارتمان جامعه شناسي اقدام به انتشار روزنامه نموده و اطلاعات روزنامه را به صورت on-line در اختيار كاربران قرار داده است. در اين روزنامه آخرين اطلاعات و وقايع مربوط به دپارتمان و رشتة جامعه شناسي به چاپ رسيده است.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://www.princeton.edu/~sociolog/newsletter/newsletter.html
Resources (منابع)
در اين قسمت منابع رشتة جامعه شناسي ارائه شده است.
1)ASA Section on Sociology and Computers (بخش جامعه شناسي و كامپيوتر انجمن جامعه شناسي آمريكا)
هدف بخش فوق پيشبرد و رواج استفاده از كامپيوتر در محاسبات خرد جامعه شناسي از طريق تبادل سازماندهي شدة عقايد، برنامه ها،‌ اطلاعات، منابع تدريس، نتايج تحقيق و … مي‏باشد. در اين جا واژة محاسبات خرد، شبكه هاي الكترونيكي و استفاده از كامپيوتر را در بر مي‏گيرد.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://www.princeton.edu/~soccomp
2)Center for Arts and Cultural Policy Studies (مركز مطالعات سياست فرهنگي و هنري)
مركز فوق به منظور ايجاد و گسترش سخنراني و گفتمان شفاف و فرهيخته درخصوص حيات فرهنگي و هنري ملل شكل گرفت. برنامه ها و فعاليتهاي مركز در راستاي ايجاد و شكل دهي به شالوده فكري دانشمندان كارآزموده ايي كه به اطلاعات ‍ جمع آوري شده درخصوص نهادهاي فرهنگي و فعاليتها آنها دسترسي داشته و در زمينة موضوعات كليدي و اساسي سياست فرهنگي و هنري به تحقيق و بررسي مشغول مي باشند، طراحي شده است.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://www.princeton.edu/~artspol
3)Center for Migration and Development (مركز مهاجرت و توسعه ملي)
مركز مهاجرت و توسعه ملي در راستاي ارتقاء و افزايش بورس تحصيلي، تحقيقات پايه و تبادلات علمي در ميان اساتيد و دانشجوياني كه به موضوعات و زمينه هاي مهاجرت بين المللي و توسعه ملي علاقه مند مي باشند، شكل گرفته است. از مهمترين علائق و فعاليتهاي مركز مي توان به‌تحقيق و بررسي درخصوص ارتباط بين گروه هاي مهاجر در جهان توسعه يافته (متمدن) و رشد و گسترش ابعاد و دورنماي ملل مهاجر اشاره نمود.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://cmd.princeton.edu/
4)Center for Research on Child Wellbeing (مركز تحقيقات بهداشت و رفاه كودكان)
مركز فوق درخصوص وضعيت بهداشت كودكان ،‌آموزش، رفاه، ساختار خانواده به تحقيق و بررسي مشغول مي‏باشد. اعضاي تشكيل دهندة مركز، اساتيد حوزه هاي اقتصاد، جامعه شناسي، جمعيت شناسي، روانشناسي و علوم مي باشند. مركز ميزبان بازديدكنندگان خارجي و داخلي مي‏باشد و از دانشجويان مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري حمايت به عمل مي آورد. هدف اصلي مركز گسترش و بسط تحقيقات اصولي و پايه درخصوص بهداشت و رفاه كودكان مي‏باشد.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://crcw.princeton.edu/
5)Center for the Study of Religion (مركز مطالعات مذهب و دين)
مركز مطالعات مذهب و دين، مركز علمي مي‏باشد.تشويق دانشمندان به انجام تحقيق، آموزش و گفتمان ملي درخصوص مذهب از مهمترين اهداف مركز مي‏باشد. در مركز فوق اطلاعات و منابع بي نظير و جامعي درخصوص علوم اجتماعي و علوم انساني وجود دارد.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://www.princeton.edu/~csrelig
6)International Networks Archive (آرشيو شبكه هاي بين المللي)
آرشيو شبكه هاي بين المللي دپارتمان جامعه شناسي  دانشگاه پرينستون به منظور همكاري با جامعه شناسان شكل گرفته است. در اين آرشيو اطلاعات مربوط به جامعه شناسان، محققان، مقالات، مؤسسات، جلسات و پروژه هاي تحقيقاتي موجود مي‏باشد. هدف از تأسيس آرشيو جمع آوري و دسته بندي (گردآوري) اطلاعات مربوط به تحقيقات تجربي ،‌جمع آوري مجموعه اطلاعات شبكه هاي مختلف، ايجاد فرمتي (ساختاري) متحدالشكل براي اطلاعات جمع آوري شده و در دسترس قرار دادن اطلاعات جمع آوري شده از طريق وب سايت مي‏باشد.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://www.princeton.edu/~ina
7)Office of Pupulation Research (اداره تحقيقات جمعيت شناسي)
ادارة‌ تحقيقات جمعيت شناسي در دانشگاه پرينستون مركز اصلي و پيشرو در تحقيقات جمعيت شناسي و آموزش مي‏باشد. ادارة‌فوق پيشينة برجسته ايي در مطالعه و بررسي جمعيت شناسي و تغييرات باروري دارد. در سالهاي اخير فعاليتهاي تحقيقاتي چشمگيري درخصوص بهداشت، رفاه ،‌جمعيت شناسي اجتماعي ومهاجرت داشته است.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://opr.princeton.edu/
8)Princetion University Survey Research Center (مركز تحقيقات پژوهشي دانشگاه پرينستون)
در اين مركز گنجينة عظيمي از اطلاعات درخصوص نهادها، منابع دولتي، آمار، جمعيت شناسي، آرشيوهاي علوم اجتماعي،‌تجزيه و تحليل تحقيقات، مقالات،‌ انجمن ها، … وجود دارد.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://members.bellatlantic.net/~abelson
9)Embedded Enterprise in Comparative Perspective (پشتوانه تلفيقي از ديدگاه تطبيقي)
تحقيقات اخير در زمينة علوم اجتماعي بيانگر مفاهيم و اشارات ضمني تجربي و نظري درخصوص تلفيق پشتوانه هاي اقتصادي در بطن مؤسسات اجتماعي ، فرهنگي و سياسي مي‏باشد. هدف كارگاه آموزشي، هدايت دانشمندان جواني مي‏باشد كه در راستاي تحقيقات نظري و تجربي تطبيقي كه معطوف بر حوزه و پشتوانه تلفيقي مي‏باشد به فعاليت مشغول مي باشند.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://www.princeton.edu/~embedded
10)Meta List of Sociology Links (فهرست جامعي از پايگاه هاي اينترنتي جامعه شناسي)
در اين قسمت ليست جامعي از منابع عمومي، نهادهاي تخصصي، مؤسسات تحقيقاتي، مجلات، فهرست آدرس هاي الكترونيكي جامعه شناسان، وب لاگها، موضوعات مربوط به جامعه شناسي، آموزش جامعه شناسي، جامعه شناسان بزرگ و … ارائه شده است.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://www.sociolog.com/links/index.html
11)Comprehensive List of U.S Sociology Departments on the Web (ليست جامعي از دپارتمانهاي جامعه شناسي ايالات متحده)
در اين قسمت تمامي دپارتمانهاي جامعه شناسي ايالات متحده در ليست جامعي ارائه شده و650 دپارتمان جامعه شناسي را در بر مي گيرد.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://www.sociolog.com/us_links
12)Materials for the Study of Childhood (مطالب و منابعي براي مطالعه و بررسي دوران كودكي)
هدف از ارائه اين سايت تمركز بر روي مسائل مربوط به كودكان و تجزيه و تحليل هاي جديد از دوران كودكي به عنوان يك پديدة اجتماعي در نوع خودش مي‏باشد.
براي كسب اطلاعات به آدرس ذيل رجوع نماييد:
http://www.princeton.edu/~children