جديدترين مقالات مرتبط با مدیریت فناوری اطلاعات IT
ارسال شده توسط احمد محمدی | 11 05, 2019 | بازدید‌ها (47)

شاید در سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی در به کلمه ترند برخورده ‌اید و این سوال برای شما پیش آمده باشد که ترند چیست؟ چه معنایی دارد؟ و از کجا این ترندها به وجود می‌آیند؟ چگونگی ترند شدن ؟

واژه ترند اولین بار در صنعت مالی برای تغییر شیفت ها در مارکت ها استفاده می شد.

ترند و به طور کلی ترند شدن از جمله اصطلاحاتی است که طی سال های اخیر بین مردم به صورت گسترده رواج پیدا کرده است. با سئو پارسیان همراه باشید تا پاسخ سوال های بالا را دریابید!

ترند شدن چیست؟

ترند شدن چیست؟

واژه ترند در شبکه های اجتماعی از صنعت مد و فشن گرفته شده است. معنی کلمه ترند, روند می باشد حال این کلمه در هر بافتی یک معنا و کاربردی پیدا می کند.

درواقع هر چیزی که در یک بازه ی زمانی خاص مد بشود و یا قرار باشد که مد شود را “روند مد” و یا ترند می گویند.ترند می تواند در حیطه ی پوشاک ،استایل ،معماری،سبک زندگی و دیگر فاکتورهای اجتماعی باشد.

در ترمینولوژی مدیریتی هم، اصطلاح ترند (Trend) یا روند وجود دارد. اما ترندها در مدیریت می‌توانند افزاینده یا کاهنده باشند. در حالی که در صنعت مُد و پوشاک، وقتی از ترند شدن یا ترند بودن صحبت می‌شود، همواره منظور افزایش استفاده و رواج یافتن و فراگیر (Popular) بودن است.

ساده ترین معنای ترند فراگیر شدن و رواج یافتن یک بحث است.

بیشتر بخوانید: قوانین بازاریابی در شبکه های اجتماعی

ترند ها از کجا می آیند؟

در واقع هیچ منبع واحدی برای ترند وجود ندارد. ترندها از فاکتورهای مختلفی نشأت می گیرند از جمله : فیلم،هنر،استریت استایل و یا حتی جنبش های سیاسی.

برای مثال در سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ در فرانسه تعداد زیادی از مردم به ورزش کردن روی آوردند و در اون سال ها بود که احساس نیاز به لباس های ورزشی باعث به وجود آمدن ترند لباس های ورزشی شد.

ترند شدن در صنعت مد و فشن

در صنعت مد و پوشاک وقتی از ترند شدن یا ترند بودن صحبت می شود،همواره منظور افزایش استفاده و رواج یافتن و فراگیر بودن است.

ترند ها بسیار سریع تغییر می کنند و اکثرا در بازه های زمانی ۳ ماهه و با تغییر فصل ایجاد می شوند.

ترند شدن در توییتر

ترند شدن در توییتر

یکی از ابزارهای کاربردی توییتر که معرفی آن به سال ۲۰۱۲ باز می گردد لیستی از موضوعات مختلف را در اختیار شما قرار می دهد که بر اساس موقعیت جغرافیایی و افرادی که در توئیتر اقدام به دنبال کردن آنها کرده اید تنظیم شده است.

به عبارت دیگر موضوعاتی یا توییت های که در زمینهٔ یا مبحث خاصی ارسال می شوند و دارای بیشترین مشارکت کننده در واحد زمانی روز می باشد با توجه به منطقه ای که انتخاب می شود در کنار پروفایل توییتر نمایش داده می شود.

در حالیکه در هر لحظه تنها لیست بسیار محدودی از موضوعات را در اختیار شما قرار می دهد، باز هم می تواند برای اطلاع پیدا کردن از موضوعات پرطرفداری که مورد علاقه دنبال کنندگان شماست مفید واقع شود. اما متاسفانه هنوز اسم ایران در لیست Trend های توییتر موجود نیست.

ترندها یکی از پرکاربردترین ابزارهای توییتر به حساب می آید به خصوص در زمینهٔ اطلاع رسانی یا خبررسانی از طریق توییتر و معمولاً ترندهای مهم و روز و سرتیتر خبرها در جستجوهای گوگل به طور اختصاصی نمایش داده می شوند.

به عنوان مثال خبر بارداری بیانسه یکی از پرطرفدارترین ترندهایی بود که تعداد رکورد توییتر در مورد یک موضوع ویژه را شکست.

این خواننده و بازیگر خبر بارداری اش را در حین مراسم جوایز موسیقی در لس انجلس روی صحنه برای اولین بار اعلام کرد و بلافاصله خبر آن به سرعت درسایت توییتر بین کاربران منتشر شد تا جایی که در هر ثانیه ۸۸۶۸ بار توییت شد.

جالب است که رکورد قبلی در زمینه استفاده از این سایت برای انتشار خبر به ورزش بانوان تعلق دارد و خبر حذف تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در مقابل ژاپن در جام جهانی در هر ثانیه ۷۱۹۶ بار توییت شده بود.

با ۴ هزار توییت در ساعت هم می شود جز ۱۰ ترند برتر توییتر در دنیا شد.

چگونه بفهمیم که کدام هشتگ فارسی در توییتر ترند شده است؟

ابتدا به سایت tweetdeck.twitter.com مراجعه کنید. در منوی سمت چپ بر روی دکمه‌ی + (Add Column) کلیک کنید. وارد صفحه‌ای می‌شوید که گزینه‌هایی در آن نوشته شده است مانند گزینه‌ی Trends.

وقتی بر روی گزینه‌ی Trends کلیک می‌کنید، وارد صفحه‌ی Trending می‌شوید و بعد از لیست کشویی که در بالای صفحه سمت چپ هست، گزینه‌ی WorlWide و کلیک کنید.

با این انتخاب هشتگ‌هایی که در تمام دنیا در حال استفاده هستند، نمایش داده می شود که هرچه هشتگی بیشتر توییت شده باشد، رتبه‌ی بهتری در این لیست دارد.

درضمن می‌توانید هشتگ مورد نظر خودتان را انتخاب کنید و به صورت یک ستون جدید به لیست ستون‌های قبلی اضافه کنید. در ستونی که اضافه شده، فقط توییت‌هایی را مشاهده می‌کنید که با آن هشتگ توییت شده‌اند.

بیشتر بخوانید: هشتگ از توئیتر تا اینستاگرام

چگونه یک موضوع در شبکه‌های اجتماعی ترند می‌شود؟

چگونه یک موضوع در شبکه‌های اجتماعی ترند می‌شود؟

این روزها شبکه‌های اجتماعی پربازدیدترین صفحه‌های اینترنتی هستند. روزانه تعداد بی‌شماری از موضوع‌ها و پست‌های مختلف روی این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد، تاثیر این پست‌ها در رواج یک موضوع و شناخته شدن آن است. کاری که اصطلاحا آن را روال شدن یا «ترند شدن» می‌نامند.

سایتی مانند فیسبوک به یک غول بزرگ در اینترنت تبدیل شده. از روزی که این شبکه‌ی اجتماعی راه‌اندازی شده، تعداد کاربراناش به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک مصمم است که فیسبوک را به چیزی فراتر از یک شبکه‌ی اجتماعی تبدیل کند و این سایت را تا حدی بین کاربران رواج بدهد که در ابتدا و پایان هر روز، حتما صفحه‌های خودشان را چک کنند.

بیشتر بخوانید: مارک زاکربرگ در چهاردهمین سالگرد تاسیس فیسبوک از اشتباهاتش می گوید

این شبکه‌ی اجتماعی بر اساس فیدها و پست‌هایی که کاربران می‌گذارند و البته میزان محبوبیت آن‌ها، موضوعات مورد علاقه‌ی هر کاربر را در صفحه‌ی Home نمایش می‌دهد. او احتمال می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ تعداد کاربران این شبکه‌ی اجتماعی به ۵ میلیارد نفر در سرتاسر دنیا برسد.

سایر شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر یا اینستاگرام هم میلیونها کاربر دارند و هرروز فیدها و پست‌های فراوانی روی این سایت‌ها آپلود و طبعا دیده می‌شود. (البته این شبکه‌‌ها در مقایسه با فیسبوک و به خصوص تاثیر آن در رواج یک موضوع در سراسر دنیا چند پله عقب هستند.)

نباید فراموش کرد که دسترسی راحت به یک سایت هم عامل مهمی است که روی تعداد کاربران و انتشار موضوع‌ها تاثیر می‌گذارد.

این به اصطلاح «ترند شدن» اتفاق جالبی هست؛ از این نظر که گاهی فرصت‌های شغلی تازه‌ای را رواج می‌دهد یا باعث معروف شدن یک آدم می‌شود.

همه‌ی این‌ها فرصت‌های کلانی برای درآمدزایی فراهم می‌کنند؛ فقط کافی است تا تعداد لایک‌ها، بازدیدها و به‌اشتراک‌گذاری‌های یک موضوع بالا برود تا سایتی مثل فیسبوک، اخبارش را برای سایر کاربرها نمایش بدهد.

به این ترتیب در یک چشم بر هم زدن همه از موضوع باخبر می‌شوند و کنجکاو می‌شوند تا در موردآن اتفاق یا شخصیت بیش‌تر بدانند؛ این یعنی یک تبلیغات گسترده‌ی رایگان.

در مورد منطقه‌هایی که محدودیت دسترسی به فیسبوک دارند یا به هر دلیل از این شبکه‌ی اجتماعی استفاده نمی‌کنند، اینستاگرام ابزار مناسبی است.

بیشتر بخوانید: چگونه در اینستاگرام یک صفحه موفق داشته باشیم؟

این روزها فروشگاه‌های مجازی و صفحه‌های بی‌شماری برای فروش آثار دست‌سازها ایجاد شده که بازار داغی به راه انداخته است.

مبحث‌هایی مثل طراحی لباس و مد، «داب‌اسمش» (DubSmash)، سبک زندگی یا اخبار هنرمندان، از جمله صفحه‌هایی در اینستاگرم هستند که اخیرا در ایران ترند شده‌اند.

درباره من

  • 9163858398
  • احمد محمدی (کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات و مهندس نرم افزار)

    مشاور و عضو کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام مهندسی رایانه ای خراسان رضوی

    جديدترين مقالات مرتبط با مدیریت فناوری اطلاعات

    ahmad.mohammadi.a@gmail.com

آخرين مطالب بروز شده