مزایای معماری سرویس گرا

تکنولوژی تبادل اطلاعات بازتاب (0) ارسال نظر   
مولفان و شركت هاي پشتيباني كننده معماري سرويس گرا در خصوص مزاياي استفاده از اين رهيافت دلايل زيادي را مطرح كرده اند كه در ادامه بعضي از آنها تشريح مي شود:

سيستم هاي چابك: معماري سرويس گرا شما را قادر مي سازد تا به سرعت سيستم هاي خود را تغيير دهيد. اين چابكي هم از جهت كاركردهاي سيستم و هم از جهت تغيير جغرافيائي يا ارتقاء سكوها و حتي تغيير تامين كننده فناوری مي تواند باشد.

يكپارچگي آسان با شركاء داخلي و خارجي : مي توان گفت قابليت يكپارچگي سيستم ها و سكوها مهمترين موردي است كه معماري سرويس گرا به آن پرداخته است.

استفاده مجدد : استفاده مجدد از كد برنامه يا سيستم ها، از گذشته مورد توجه متدهاي توليد و توسعه نرم افزار بوده است، معماري سرويس گرا قابليت استفاده مجدد را هم در سطح كاركردي(سرويس) و هم در سطح داده ها مهيا مي كند.

پشتيباني از محصولات با طول عمر كوتاه : رقابت تجاري در دنيا به شدت افزايش پيدا كرده و نياز به كاهش زمان بازاريابي و توليد براي محصولات جديد مي باشد. معماري سرويس گرا وعده مي دهد كه با وجود سرويس هاي خوش تعريف و قابليت استفاده مجدد از آنها در يك سازمان، پشتيباني سريع از محصولات جديد امكان پذير است.

بهبود بازگشت سرمايه: معماري سرويس گرا مجموع هزينه صرف شده براي فناوري اطلاعات و سرويس هاي حرفه را به دو روش كاهش مي دهد. اول با حذف هزينه هاي ميان افزارها و فناوری هاي اختصاصي و جايگزين كردن آن با فناوری هاي استاندارد مانند وب سرويس و دوم با تركيب كاركردهاي حرفه در غالب سرويس هائي كه توسط واحدهاي مختلف قابل استفاده باشد.

نگاشت مستقيم فرآیندهاي حرفه به فناوري اطلاعات: نقش كليدي معماري سرويس گرا اتصال بين كسب و كار و فناوري اطلاعات است، بدين ترتيب فرآیندها مي بايست از نگاه سرويس گرا ديده شوند و در سطح مديريت حرفه پشتيباني شوند.

توسعه و اجراي تدريجي: معماري سرويس گرا يك پروژه عظيم و بزرگ و يكجا نيست بلكه از تكامل و تبديل تدريجي سيستم هاي فعلي و تعريف سرويس هاي جديد بصورت تدريجي ايجاد مي شود.

قابليت انعطاف و تغيير آسان از يك ارائه دهنده سرويس به ديگري : موضوع انعطاف در معماري سرويس گرا در هر دو مورد سرويس هاي داخل سازماني و خارجي صدق مي كند.

و همچنين موارد ديگري نيز وجود دارد كه به اختصار تنها نام برده مي شود:

  • تعيين سرويس ها به سازمان كمك مي كند فرآیندهاي محوري(core process) را بهتر بشناسد
  • كاهش هزينه توسعه و نگهداشت سيستمها
  • معماري اطلاعات براي حوزه كسب و كار نمايان(visible) مي شود
  • اعمال استانداردها تضمين كننده تعامل پذيري خواهد بود.
  • معماري سرويس گرا مستقل از سكو است
  • عدم وابستگي سيستم ها و معماري به مكان فيزيكي
  • تعريف صريح مسئوليت مربوط به هر سرويس باعث جوابگو بودن بيشتر بخش هاي سازمان مي شود.

معماری سرویس گرا چیست؟

تکنولوژی تبادل اطلاعات بازتاب (0) ارسال نظر   

معماری سرویس گرا (SOA) شکل تکامل یافته محاسبه گری توزیع شده مبتنی بر فرضیه طراحی تقاضا/پاسخ برای برنامه های کاربردی همگام و ناهمگام است. منطق تجاری یا توابع اختصاصی یک برنامه کاربردی به صورت ماژولار در آمده اند و به عنوان سرویس هایی برای برنامه های کاربردی مصرف کننده/کلاینت ارائه گردیده اند. مهم ترین نکته در مورد این سرویس ها طبیعت اتصال آزادانه آنهاست؛ بدین معنی که رابط سرویس، مستقل از پیاده سازی است. توسعه دهندگان برنامه های کاربردی یا گردآورندگان سیستم ها می توانند با ساختن یک یا چند سرویس بدون آگاهی از پیاده سازی های زیرین سرویس ها اقدام به ایجاد برنامه های کاربردی نمایند. برای مثال، یک سرویس می تواند در .Net یا J۲EE پیاده سازی گردد، و برنامه کاربردی استفاده کننده از سرویس می تواند بر روی یک پلات فرم یا زبان متفاوت قرار داشته باشد.

معماری های سرویس گرا دارای خصوصیات اصلی زیر هستند:

سرویس های SOA دارای رابط های خود توصیف گر در اسناد XML مستقل از پلاتفرم هستند. زبان توصیف سرویس های وب (WSDL) استاندارد به کار برده شده برای توصیف این سرویس ها می باشد.

سرویس های SOA با پیام هایی که رسما توسط شمای XML (که XSD نیز نامیده می شود) تعریف شده اند ارتباط برقرار می نمایند. ارتباط میان مصرف کنندگان و فراهم کنندگان یا سرویس ها معمولا در محیط های ناهمگن رخ می دهد، با دانش کم یا بدون هیچ دانشی در مورد فراهم کننده. پیام های مبادله شده میان سرویس ها را می توان به عنوان اسناد تجاری مهم پردازش شده در یک سازمان نگریست.

سرویس های SOA توسط یک رجیستری که به عنوان یک فهرست دایرکتوری عمل می کند نگهداری می گردند. برنامه های کاربردی می توانند سرویس ها را درون رجیستری جستجو نمایند و سرویس را فراخوانی کنند. توصیف، تعریف، و یکپارچگی جهانی (UDDI) استانداردی است که برای رجیستری سرویس مورد استفاده قرار گرفته است.

هر سرویس SOA دارای یک کیفیت سرویس (QoS) مرتبط با خود است. برخی از عناصر اساسی QoS شامل نیازمندی های امنیتی، از قبیل احراز هویت و صدور مجوز، پیام رسانی قابل اطمینان، و خط مشی هایی در این زمینه که چه افرادی می توانند سرویس ها را فراخوانی نمایند، می باشد.

Converted to use with ITS. Powered by FUMblog