چهارشنبه باشكوه و ماندگار
عبدالرسول خسروی | 10 Dec, 2009, 01:32 | کلی | (1245 Reads)
چهارشنبه باشكوه  و ماندگار در تاريخ كتابداري ايران

 

چهارشنبه 18 آذرما 1388 یک روز به یاد ماندنی در تاریخ کتابداری ایران ثبت شد. روز قبل بارش برف ، سوزش سرما شروع شده است. نگران اينكه مراسم آنطور كه بايد و شايد خوب برگزار نشود. همه نتوانند حضور يابند. اما سرما و برف مگر مي تواند در  عشق به  استاد سد ايجاد كند.

صبح زود يك روز پاييز همه چيز مهيا براي برگزاري همايش تجليل از استاد گرانمايه انديشمند، فرزانه  گرانقدر، عالم وارسته استاد دكتر رحمت الله فتاحي است. تا آنجائيكه اطلاع دارم برخي از دوستان و همكاران شب گذشته از راههاي دور تا بر فراز آسمان مشهد آمده بودند اما ظاهرا قسمت نبود برگشته بودند. برخي تا صبح در فرودگاه مهرآباد به سر برده  بودند تا صبح فرجي حاصل شود و خودرا به اين مراسم برسانند. بالاخره لحظه موعود فرا رسيد. همه آمدند. آنهائي كه توانستند آمدند و آنهائي كه نيامدند اما دلشانه روانه اين مراسم كردند. همه و همه آمدند. صحنه هاي زيبائي خلق نمودند.  به عشق استاد همه بودند.

و اما شروع برنامه:

مثل هميشه برنامه مزين شد به تلاوتي آياتي چند از كلام الله مجيد و سپس سرود جمهوري اسلامي ايران.

 مجري ضمن خوش آمدگوئي به حاضران، رئيس انجمن كتابداري خراسان جناب آقاي يغمائي را به جايگاه دعوت كردند. ايشان از مقدمات كار انجمن و برنامه هاي انجمن گفتند و از اينكه به چه سختي استاد را راضي به برگزاري چنين همايش نمودند سخن گفتند از وي‍ژگيهاي استاد گفتند.

سپس دكتر قنبري رئيس دانشكده درباره استاد صحبت كردند و وي‍ژگيهاي ايشان را برشمردند. بعد نوبت دكتر  آقاي دكتر شعباني معاون پژوهشي دانشگاه رسيد تا ايشان نيز از استاد بگويد.

دكتر شعباني سخن گفتند و چه زيبا و عالمانه خصوصيات استاد را برشمردند. ايشان از اساتيد حوزه روانشناسي بودند اما استاد را مي شناختد. دكتر شعباني شخصيت فرهيخته و با سوادي هستند كه به راحتي از كسي چنين تعاريفي نمي كنند اما امروز چه ساده اما فيلسوفانه تصوير استاد را براي حضار ترسيم نمودند.

اما اين بار نوبت دكتر دياني رسيد. ايشان از اشتياق و صميميت خود با استاد صحبت كردند. از آرامش استاد، گذشت، برون داد فعاليت هاي استاد، به پايان دادن انزواي كتابداران به واسطه گروه بحث الكترونيكي و در نهايت از لطف خداوند براي همكاري در طول دوران خود با استاد سپاسگزاري نمودند.

 اما سخنران بعدي سركار خانم انصاري بودند. ايشان به دليل شرايط جوي نتوانستند در اين مراسم حضور پيدا كنند. تا بر فراز آسمان مشهد آمدند اما برگشتند. اما خانم انصاري هر چند خودشان حضور نداشتند اما دلشان اينجا بود. اما همكاران نيز از طريق تلفن همراه با ايشان ارتباط برقرار نمودند. سكوتي مطلق حكمفرما شد. استاد خانم انصاري از آن روي خط با حضار سخن گفتند و چه زيبا بانوي كتابداري ايران تشكر خود را ابراز داشتند و از ويژگيهاي استاد گفتند.

اما بعد آقاي نادري با سرودن شعري حال و هواي ديگري به برنامه دادند.

سپس يكي ديگر از چهره هاي ماندگار كتابداري ايران جناب آقاي دكتر حري پشت تريبون قرار گرفتند. هرچند خستگي مسافرت خارج از كشور بر تن داشتند اما به احترام استاد دعوت دوستان خراسان لبيك گفته و در اين مراسم حضور يافت. ايشان بحث علم سنجي را پيش كشيدند. برخي از استادان را اعتبار ساز حرفه و دانشگاهها خواندند و گفتند بيست درصد از اعضاي هيات علمي دانشگاه يا حرفه مندان از طريق توليدات علمي خودشان اعتبار ساز دانشگاه يا حرفه مي شوند. استاد دكتر فتاحي هم جزو اين 20 درصد حوزه دانستند. سپس ويژگيهاي استاد گفتند. نظريه سازي و اجراي آن تا مرحله عمل، پذيرش انديشه و تسامح را از بازرزترين ويژگيهاي استاد دانستند.

دكتر ابراهيم افشار سخنران بعدي بود. وي از متوازن به دست گرفتن سكان زندگي، صبوري بيش از حد، حلم استادسخن گفتند و دو دغدغه عمده استاد را نيز گفتند:

1-    خردورزي و عقلانيت

2-    تفكر انتقادي

اين بار نوبت پذيرائي شد. از جذاب ترين بخشهاي همايشها، نه به لحاظ پذيرائي بل به لحاظ تجديد خاطره ها بحث و گفتگو  و تازه شدن ديدارها. هر چند برف همه جا را سفيد پوش كرده بود و سرما سوز خود را نمايان  اما صفا و عشق و صميمت گرماي خاصي به محفل بخشيده بود.

بعد از پذيرائي همه آمدند تا دوباره از ويژگيهاي استاد كه با جان و دل ديده اند دوباره از زبان ديگر همقطاران استاد بشنوند و دوباره آمدند تا قدردان استاد باشند.

آقاي عمراني به نيابت از انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران پشت تريبون قرار گرفتند. از ويژگيهاي استاد گفتند نكته جالب اينكه هر كدام از رويكردهاي متفاوتي در مورد استاد صحبت كردند. از دغدغه هاي حرفه اي انجمن از اثر گذاري استاد و اثربخشي استاد گفتند در پايان قطعه اي بنام به بهانه رحمت خواندند.

سپس دكتر سعيدي رضواني صحبت كردند.

بعد از آن نوبت سيد مهدي طاهري رسيد. ايشان از تاثير گذاري سازماندهي دانش بر استاد و تاثيرگذاري استاد بر سازماندهي سخن گفتند.

 بعد از آن نوبت به آقاي ميرزائي رسيد. دبير اجرائي همايش مرد سختكوش انجمن كتابداري خراسان و پيام انجمن را قرائت نمودند و چه زيبا هم گفتند.

اما نوبت به استاد رسيد. تشويق بي امان حاضران همرا با اشك شوق. تشويق بي امان علم، استاد، معرفت، ايثار، همگرايي، متانت، حلم، صبوري، خردوري، عقلانيت و تشويق رحمت بود. چه صحنه هاي زيبائي خلق شد. استاد پشت تريبون قرار گرفتند مگر در چنين شرايطي مي شود سخن گفت. مگر ياراي سخن گفتن هست.  ايشان به هر مشقتي بود لب به سخن گشود. از تپش قلب خود براي سخن گفتن علي رغم چاپ كتاب مهارتهاي سخنران و برگزاري كارگاهها و تجربيات فراوان  در اين شرايط سخت گفتند. از همه تشكر كردند. اين همايش را همايش تجليل از علم دانستند. با خضوع و خشوع فراوان سخن گفتند و چه ساده و زيبا سخن گفتند. باز هم از دغدغه حرفه، جامعه ... گفتند.

در ادامه لوح هاي تقدير و تنديس و بسياري از هداياي دگر تقديم استاد شد.

خلاصه هر چه گفتند و هر چه شنيديم حقيقي و واقعي بود. هر چه بود باور معرفتي استاد بود. جاي همه دوستان سبز . هر كسي هم نبود مطمئنا دلش اينجا بود.  همه آمده بودند تا بگويند استاد متشكريم

در پايان از خداي بزرگ مي خواهيم

هر كجا هست خدايا بسلامت دارش

دکتر سعید رضایی شریف آبادی نیز از  ونکور کانادا تلاش در برقرای ارتباط داشتند تا حضور خود را از راه دور اعلام دارند اما موفق نشدند.

کتاب گوهر ماندگار زندگینامه استاد نیز امروز رونمایی شد. 

حضور اکثریت بستگان استاد زیبائی خاصی به مراسم بخشیده بود  و نشان از عمق محبت بستگان نسبت به استاد بود.

هر چند این همایش تجلیل از استاد دکتر فتاحی بود اما به نوعی مراسم  غیر رسمی تشکر از همسر گرانقدر ایشان  استاد عزیز سرکار خانم دکتر پریرخ بود. باشد که انجمن کتابداری خراساتن نیز در اولین فرصت مراسم نکوداشت و تکریم استاد و بانوی کتابداری خراسان و ایران را  برگزار نماید.

 

 

Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=1498

دکتر رحمت الله فتاحی از زبان شاگردی دیگر به بهانمه بزرگداشت استاد در روز چهارشنبه 18 آذر
عبدالرسول خسروی | 08 Dec, 2009, 11:03 | کلی | (1173 Reads)

قرار است روز چهارشنبه 18/9/1388 مراسم بزرگداشت استاد دكتر فتاحي در مشهد برگزار شود. اين مطلب را براي درج در كتابي كه فكر مي كنم "گوهر ماندگار" نام گرفته است و به همين مناسبت منتشر شده، تهيه كردم.

استاد ملاطفت

(دكتر رحمت‌الله فتاحي)

اولين نقشي كه از استاد در ذهنم زنده می‌شود به يك روز نسبتا سرد پاييز سال 1371 بر مي‌گردد. چهره استاد با آن كاپشن سفيد و آرامش مخصوص به خود، بر سر مزار اخوان ثالث؛ آن وقت، دانشجوي ترم سوم در گروه كتابداري و اطلاع‌رساني مشهد بودم و همه‌اش تعريف و تمجيد از كلاس‌هاي سازماندهي استاد را مي شنيديم كه ما از آن محروم بوديم. كلاس‌هايي كه عصاره تئوري و عملي را با هم داشت. كلاس‌هايي كه دانشجوي آغاز ترم آن با دانشجوي پايان ترم آن متفاوت بود. ما كه اولين دوره كارشناسي بوديم، انگار نيازي به قوت قلب و هويت نداشتيم و هميشه مي‌بايست اين فخر‌فروشيِ بر و بچه‌هاي كارداني را به جهت كلاس درس سازماندهي با استاد به جان بخريم. از اقبال بد، وقتي نوبت به ما رسيد، ديگر استاد نبود. زماني بود كه براي دوره دكتري به استراليا سفر كرده بودند و اين هم يكي ديگر ار خاطرات تلخ آن دوره بود. حتما، همه آنهايي كه حال و هواي ترم‌هاي دوم و سوم دانشجويي را به ياد مي‌آورند، اين حال را درك مي‌كنند كه دنيا در آن زمان، همين يك صدم نمره و نگاه تشويق‌آميز استاد و گاه‌گاهي حرف شيرين يك استاد خوب و مهربان است. حال، تصور كنيد استادي كه سه ترم تعريف و تمجيدش را شنيده‌اي و كلي صابون به دلت زده‌ای كه اگر رشته‌مان اسم و رسم و كلاسي ندارد، در  عوض، استاد خوب و اهلِ دل دارد، ولي او هم به يك‌باره و در نهایت بی‌خبري، روزي مي‌فهمي كه كعبه آمالت رخت بربسته و تو مي‌ماني و يك دنيا دريغ و حسرت كه تنها دلخوشيت هم رفت.

 و باز، چند ماه بعد را به ياد مي‌آورم و آن پاكت نامه مسحوركننده خارجي با آن خطهاي راه‌راه آبي و قرمز دورش كه يك دنيا حرف را از راه بسيار دور به همراه آورد. آن نامه خارجي، جوابي بود كه استاد به نامه‌ام داده بود. برايش نوشته بودم كه چقدر دوست داشتم در كلاس درسش شركت كنم و چقدر حيف كه از فيض حضورش محرومم و در آخر چه كنم و چه كنند تمامي دوستان و همراهانم. و ايشان هم بزرگ‌منشانه نوشته بودند كه بايد پشتكار داشت و تلاش كرد و آرزو كرده بودند كه شاگردانشان را روزي در كسوت استادي ببينند و خواندن يك‌باره نه ده‌باره آن نامه، عادتي شد بسيار ثمربخش در دوران خستگي و بي‌انگيزگي.

و اين نامه‌ها تكرار شد و هر دفعه شيرين‌تر و دل‌نشين‌تر از قبل. اگر چه خط آن نامه‌ها چندان خوش نبود و پاكتها نشان مي‌داد كه چند ماهي در پست زمینی و هوایی آن دوران در راه بوده تا رسيده، اما محتوايش تا بخواهي خوش بود. همه‌اش حرف شيرين و مثبت و يك دنيا انگيزه و سوخت لازم روحي دو تا سه ماه اين دانشجوي به دنبال هويت.و باز در هزارتوي خاطرات، يك نقطه عطف ديگر. ملاقات با استاد در فرودگاه مشهد پس از چند سال و بازگشت از استرالیا. آبان 1387 بود و همايش با شكوه "فهرستهاي رايانه‌اي" كه استاد شخصاً به استقبال ميهمانان مي‌آمدند. و اين اولين ملاقات پس از سالها و بازگشت استاد بود. اگر چه حضور و ملاقات با ايشان مجازي و هر روزه از طريق گروه بحث LIS، كه خود ايشان راه انداخته بودند، صورت مي‌گرفت اما از قديم گفته‌اند "وصف‌العيش، نصف‌العيش".

باري، آن همايش هم خودش حديث مفصلي است هم‌سنگ مثنوي هفتاد من. پس از سال‌ها نخوت و تكرار ملال‌آور حرف‌هاي هفت و نيم در دوازده‌اي (12.5´ 7.5) كتابداري كشور، به يك‌باره همايشي پديدار گشت پر از حرف نو. همايشي كه به اعتقاد بسياري از صاحب‌نظران آن دوران، همان فراخوان و پوستر آن، اولين گام يك دوره آموزشي بود. بسياري از مباحث طرح شده در فراخوان براي اولين بار در فضاي كتابداري كشور مطرح مي‌شد و هر واژه و عبارت آن، خود سرمنشاء حركتي علمي و آغازگر حوزه اي نو در كتابداري كشور شد. به اعتقاد خيلي از دوستاني كه در آن زمان در بطن مسائل علمي كتابداري و اطلاع‌رساني كشور و دنيا بودند، اين همايش سرآغاز تحولي جديد در كتابداري و اطلاع‌رساني كشور شد و خود مي‌تواند يك مبدا تاريخي براي اين رشته به شمار آيد؛ چرا كه خيلي از موضوعات و مباحث علمي طرح شده در همايش، بعدها مسير علمي ويژه‌اي در كشور را بنا نهاد كه سالها بعد، نتايج آن را شاهد بوده و هستيم. علاوه بر آن، بسیاری از چهره‌های علمی جدید و خوش‌آتیه، موفقیت علمی خود را مدیون این همایش می‌دانند. چرا که تا قبل از آن، رسم و عادت بر این بود که اساتید کهنه‌کار و پرسابقه، اوقات و نشستهای همایش‌ها را در اختیار داشته‌ باشند و گاه‌گاهی هم افراد جوان و گم‌نامی، همچون کورسویی در دل آسمان، ظاهر شده و اگر خیلی قوی باشند بمانند والا میدان را رها کنند و کار این همایش‌ها را به اهل همایش‌ها واگذار نمایند. اما در این همایش، در چرخشی دیدنی و بدعتی بی‌سابقه، بسیاری از چهره‌های جوان و حتی دانشجو حضور فعال داشتند و بسیاری از مقالات توسط این افراد ارائه شد و به حق باید اذعان کرد که سرنوشت خیلی از افراد و حتی کتابداری کشور با این همایش متفاوت شده و مسیر جدیدی پیدا کرد.

یک بررسی کوتاه می‌تواند صدق گفتار این بنده را به گونه‌ای آشکار نماید. اگر بررسی کوتاه تاریخی صورت گیرد، متوجه می‌شویم که بسیاری از موضوعات علمی که در طی ده سال گذشته در نوشته‌ها و آثار کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور منتشر شده‌اند، اولین سابقه موجودشان در مجموعه مقالات این همایش است<!--[if !supportFootnotes]-->[1]<!--[endif]-->. موضوعاتی چون فراداده (ابرداده)، غنی‌سازی پیشینه‌های کتابشناختی، Z39.50، ارزیابی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای و ... و حتی در بسیاری از موضوعات، هنوز هم بهترین و کامل‌ترین مقالات در آن زمینه‌ها در این مجموعه مقالات وجود دارند و هنوز کهنه نشده‌اند.

این همایش نیز، یکی دیگر از نشانه‌های بلوغ علمی استاد بود؛ که یکی از ویژگی‌های بارز ایشان در دنیای علمی و تخصصی، پیشرو بودن است. قابلیتی که در طول نزدیک به ده سال همکاری با ایشان در انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، بارها شاهد آن بوده‌ام. ایشان در جلسات رسمی یا غیررسمی، گاهی اوقات به موضوعاتی اشاره می‌کردند که بعد از چند ماه و حتی چند سال دیگر، در متون و نوشته‌ها رد آنها را می‌یافتم و متوجه می‌شدم این موضوعی که هم اکنون مد شده یا رواج یافته است را چند وقت پیش، استاد مطرح کرده بودند.

از ویژگی‌های مثبت و بارز دیگر استاد، که همیشه برایم جذاب بوده، اثرگذاری و جریان‌سازی ایشان است. استاد، در هر کجا یا هر زمانی از زندگی، اثرگذاری و جریان‌سازی خود را نشان داده‌اند. یعنی این‌طور نبوده که در مقابل مسائل و اوضاع پیرامون خود بی‌تفاوت باشند، بلکه همیشه فعالانه و با انرژی مثبت فراوان، تلاش کرده‌اند امور را به سمتی که به تعبیر خودشان "عقلانی" است سوق دهند و عجیب که همیشه این اثرگذاری بزرگ را در سطح جامعه تخصصی و غیرتخصصی داشته‌اند. شاهد ماجرا هم جایگاه رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی در سطح دانشگاه فردوسی مشهد است. اگرچه اساتید ارجمند بسیاری در دانشکده‌ها و مراکز مختلف علمي كشور مشغول به فعالیت هستند، اما تا جایی که بنده اطلاع دارم، در کمتر دانشگاه و دانشکده‌ای هست که حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی، جایگاهی هم‌سنگ وضعیتی که در دانشگاه فردوسی دارد، داشته باشند. و بدون شک، بخش عمده‌ای از این جایگاه مدیون مقام والای علمی استاد و ازخودگذشتگی مدام ایشان است.

هرچه با خود می‌اندیشم که کدام یک از خصایص استاد است که واقعاً جا دارد در ادامه به آن اشارتی بکنم و کدام یک بارزتر است و باید اول بیاید، که نمی‌توانم پاسخی در خور بیابم. از سادگی و خاکی بودن، دقت نظر علمی، پاسخگویی در هر زمان، روحیه طنز، مثبت‌اندیشی، اعتقاد راسخ به فعالیت‌های مدنی و داوطلبانه و ... کدامیک را واقعاً می‌توان در قدم بعدی مورد اشاره قرار داد؟ حرف بسیار است و مجال اندک و هرچه با خود مجاهدت می‌کنم، نمی‌توانم راهی مناسب بیابم، چرا که خصایص بسیار است و اولویت دادن به هر یک بسیار دشوار، و دشوارتر از آن نگفتن در باب این خصایص است.

امّا، یک خصیصه دیگر استاد عزيز دكتر رحمت‌الله فتاحي هست که نمی‌توان درباره ایشان نوشت و به آن اشاره نکرد. این ویژگی پاسخگو بودن ایشان است. خصوصیتی که گاه بسیار باعث زحمت ایشان می‌شود امّا باز هم با اعتقاد خلل‌ناپذیر این مهم را انجام می‌دهند. تا به حال نشده است که به ایشان میل بزنم، تماس بگیرم، چیزی بخواهم و ایشان تا جایی که در توان و امکان داشته در پی رفع آن مشکل یا ارائه پاسخی برنیامده باشند. و جالب‌تر اینکه، گاه چند ماه بعد در مورد آن سوال می‌کنند و نتیجه را جویا می‌شوند. این در حالی است که آنان که استاد را می‌شناسند، می‌دانند چقدر مشغله دارند و از نظر زمانی در تنگنا هستند. امّا با این همه بر سر اعتقاد خویش هستند و هیچ‌گاه خواسته معقولی را بی‌پاسخ نمی‌گذارند.

و در پایان یاری می‌طلبم از حافظ عزیز که چنین وصفي از این ماجرا فرماید:

ترا چنان که تویی هر نظر کجا بیند                                   بقدر دانش خود هر کسی کند ادراک

محسن حاجي­‌زين­‌العابديني

تهران - ولنجك- مهرماه

منبع:http://zabedini.blogfa.com/post-76.aspx

Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=1486

آنچه که دکتر رحمت الله فتاحی را ماندگار ساخت: به بهانه بزرگداشت دکتر فتاحی
عبدالرسول خسروی | 06 Dec, 2009, 12:37 | کلی | (1166 Reads)

در جوامع علمی امروزه استاد به عنوان یکی  از ارکان اساسی آموزش عالی قلمداد می شود و بدون در نظر گرفتن نقش او، نقش سازنده ای را نمی توان برای تعليم و تربيت منظور نمود. استاد نه تنها متخصص مسایل آموزشی، بلکه راهنما و سرمشق فراگيران، مشاور و مشفق آنان و دوست و مشکل گشای دانش پژوهان است و این همه کارکرد با عنایت به نقش و جایگاه ممتازی است که او در تعليم و پرورش داراست.  حال اگر استاد بتواند غير از آن که مسایل آموزشی را می آموزد، مشفقانه ومشتاقانه درصلاح و اصلاح رفتار و تربيت فراگيران بکوشد، با آنان نه از روی مقررات خشک آموزشی بلکه از روی احساس و عاطفه متعاد ل رفتار نماید، موقعيت آنان را درک کند، خشک و با اخم و ترشرویی برخوردننماید، حرمت و جایگاه آنان را پاس دارد و با آنان در تعامل وتفاهم باشد. استادی که چنین ویژگیهای داشته باشد نقش ماندگاری در جواع علمی در بین دانشجویان و فارغ التحصیلان و بطور کلی در جوامع خواهد داشت و این استاد شایسته الگو شدن خواهد بود. یکی از رشته های دانشگاهی که در ایران پس از انقلاب رشد داشته است رشته کتابداری و علوم اطلاع رسانی است که فراز و نشیبهای فراوانی را طی نموده است. بی شک پیشرفت این رشته مدیون تلاشهای پیشکسوتان و بزرگان این حرفه است. استاد دکتر رحمت الله فتاحی چهر ه نام آشنا برای همه کتابداری ایران با لبخند همیشکی، چهره دوست داشتنی، متانت و ویژگیهای منحصر بفرد خود به عنوان یک معلم واقعی در بین جامعه کتابداری ایران مقام و منزلت خاصی پیدا نموده است. لذا همه  افرادی  که چهارشنبه این هفته 18 آذر برایشان امکان پذیر است در دانشگاه فردوسی مشهد گرد هم می آئیم تا خدمات ارزنده استاد را ارج نهیم. همه استاد را می شناسیم اما به عنوان یک شاگرد کوچک استاد به لحاظ شناختی که از ایشان دارم مروری بر ابعاد شخصیتی ایشان از جنبه های علمی، رفتاری ، روشی ومدیریتی ایشان به عنوان یک استاد می پردازم.

استاد دکتر رحمت الله فتاحی به لحاظ تسلط علمی و توانائی فوق العاده ایشان جذابیت خاصی را به کلاسهایش بخشیده و شاگردان بسیاری را جذب کلاسهایش نموده است. در واقع اصلی ترین وظيفه آموزشی خود یعنی یاددان به لحاظ توانائی خاص نظر علمی بهتر به انجام رسانیده است. تسلط علمی استاد امری جدا از پاسخ گویی اوست. ممکن است استادی به لحاظ علمی توانمند باشد، اما در پاسخ به پرسش های دانشجویان توانا نباشد. زیرا پاسخ گویی علاوه بر حضور ذهنی قوی، نيازمند پيش زمينه های دیگری همانند آشنایی با اندیشه های روز و شبهات جدید، استفاده از منابع نوتر و جدیدتر، احترام به جایگاه فراگير و در نظر گرفتن حق پرسش برای او و استقبال از جلب مشارکت و حاکميت جو پرسش در کلاس است. استادی که با این پيش زمينه ها بيگانه باشد، استاد پاسخگو نخواهد بود. استادی که به مطالبات، ابهامات و سؤالات دانشجویان پاسخ ندهد، نمی تواند برای آنان ایجاد جذابيت نماید و چنين کلاسی برای ذهن پرسشگر دانشجویان، کلاس بی جاذبه تلقی خواهد شد. کسانی که افتخار شاگردی ایشان را داشته اند به خوبی  واقفند که در کلاسهای استاد دکتر فتاحی:

-        دانشجویان  مطالب و سؤالات خود را پنهان نکرده و  پرسش ها امکان طرح می یافتند.

-        حاکميت جو پاسخگویی استاد، کلاس را به مکانی برای داد وستد اندیشه ها مبدل کرده.

-        جلب مشارکت در کلاسهای جریان منظم داشته است.

به لحاظ استفاده از منابع روشن است که استادان تک منبع تنها به داده های همان منبع اکتفا می کنند و اکتفا به داده های یک منبع و عدم اطلاع از مسایل جانبی و مطالب بيرونی از جذابيت درس می کاهد و کلاس را پویا، بالنده و پرجاذبه نشان نمی دهد.  برخی ازاستادان پيرامون منبع درسی اطلاعات خوب ومناسبی دارند اما همين که خارج از منبع چيزی از آنان پرسيده شود اظهار بی اطلاعی می کنند و ممکن است به آسانی اعتبار علمی خویش را متزلزل نشان دهند . بدین جهت استفاده از منابع متعدد برای جذابيت کلاس توصيه ای حتمی است. استاد نه تنها خود در استفاده از منابع مختلف پیشگام است بلکه ایشان دانشجویان را در مطالعه منابع مختلف تشویق نموده و همواره یار و همراه دانشجویان خود بوده است.

شادابی و نشاط استاد دکتر فتاحی در کلاسهای درس همیشه پیام آور شادابی و طراوت خاصی درس بوده است . استادی که گرفته، اخم آلود و یا افسرده رو باشد، نمی تواند پيام آور شادابی و طراوت باشد و کلاس او فاقد اشتياق و جذابيت خواهد بود.  البته گاه ممکن است فيزیک چهره یک استاد کمی او ر ا جدی و گرفته نشان دهد، در این صورت آميختن درس با تکنيک بيان می تواند آن را جبران نماید، شادابی و نشاط استاد همیشه باعث می شد تا :

-        دانشجویان مشتاق تر در کلاس حاضر شوند

-        روابط بين استاد ودانشجویان  صميمانه تر باشد

-        دانشجویان به طرح مشکلات خویش با استاد پرداخته و از استاد به عنوان مشاور

بهره برده

-        دانشجویان شاداب تر خواهند و بهره وری از کلاس افزایش خواهد یافت

-        روحيه استاد تأثير منفی در اخلاق دانشجویان نخواهد نهاد

-         احترام به دانشجو

در هندسه ذهنی استاد دکتر فتاحی دانشجو همیشه  جایگاه ویژه ای داشته باشد و با احترام خاصی به دانشجویان احترام گذاشته و همواره از آنان به عنوان فرزندان خود یاد نموده و به لحاظ حس احترام گذاشتن کلاسهایش از جایگاه و یژه ای برخوردار است. استاد دکتر فتاحی ویژگیهای منحصر به فردی دارند عمده ویژگیهای ایشان به عنوان یک استاد،  علاوه بر آنچه در بالا اشاره شد عبارتند از : اعتماد و خوش گمانی به دانشجویان در تمام امور، پرهيز از غرور،  روشهای منحصر به فرد تدریس، جنبه مدیریتی به ویژه در اداره کلاسها، گروه کتابداری، انجمن کتابداری  زبانزد خاص و عام است.  به لحاظ قلم قاصر بنده و اینکه بسیار در مورد استاد زیاد خواهند نوشت از اطاله کلا پرهیز نموده و به این نکته اشاره می کنم که تا استادان در قید حیات هستند از تجربیات آنها استفاده کنیم و احترام خاصی برای آنها قائل شویم. از اینجا بر دست تک تک معلمان و استادان که اندیشیدن را به من آموخته اند بوسه زده و با این جمله همیشگی استاد عزیزم دکتر رحمت الله فتاحی به پایان می برم:

دست در دست خویش دهیم به مهر    تا میهن خویش را کنیم آباد

Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=1469

همایش بزرگداشت اندیشمند گرامی جناب آقای دکتر فتاحی
عبدالرسول خسروی | 06 Dec, 2009, 12:30 | کلی | (1094 Reads)

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه خراسان مراسم بزرگداشت اندیشمند فرزانه استاد رحمت الله فتاحی را  روز چهارشنبه 18 آذرماه  در آمفی تئاتر مجتمع کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد کرد.

  

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت انجمن کتابداری استان خراسان مراجعه کنید
http://ilisa-khorasan.ir
Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=1468

همایش کتابخانه های آموزشگاه
عبدالرسول خسروی | 14 Apr, 2009, 16:41 | کلی | (1205 Reads)

تنها هفت روز به برگزاری همایش کتابخانه های آموزشگاهی در دانشگاه فردوسی زمان باقیست. بالاخره با تلاشهای یک تیم با رهبری سرکار خانم دکتر پریرخ، کم کم به زمان برگزاری همایش نزدیک میشویم. امیدواریم که دست اندرکاران برگزاری این همایش به اهداف خود برسند- هر چند اعتقاد دارم که به اهداف اولیه خود یعنی جلب توجه مسئولین آموزش و پرورش به حوزه کتابخانه های آموزشگاهی رسیده اند. حمایت مالی  آموزش و پرورش نشان از توجه آنها به امر کتابخانه های آموزشگاهی است که با تلاشهای مستمر و پیگیر سرکار خانم دکتر پریرخ و دکتر فتاحی به دست آمده است. به همه این عزیزان خداقوت عرض نموده و منتظر قدوم سبز مشتاقان این حوزه مهم در روز پنجشنبه و جمعه 3 و 4 اردیبهشت در دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد هستینم. جهت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمائید:

http://issl88.um.ac.ir/

Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=474

لطفا ماشینهای شخصی خود را بیرون از پردیس دانشگاه پارک و پیاده به دانشکده خود بروید
عبدالرسول خسروی | 09 Apr, 2009, 14:39 | کلی | (1275 Reads)

 طبق اطلاعیه دانشگاه آن دسته از دانشجویانی که ماشین شخصی دارند باید مبلغی را تحت عنوان حق الورود ... یا هر عنوان دیگر بپردازند  و یا اینکه حق ورود ماشین های خود را به محوطه دانشگاه ندارند. اگر یک روز برای ورود دانشجویان مبلغی پرداخت شد تعجب نکنید

متن کامل خبر

http://stu.um.ac.ir/ads/dastoor%20.pdf

Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=464

بوشهر سرزمین دریا و نخل
عبدالرسول خسروی | 20 Mar, 2009, 12:36 | کلی | (2565 Reads)

بوشهر سرزمين دريا و نخل-سرزمين دليران و اجنبي ستيزان جنوب چشم انتظار هموطنان ايراني است.


به گزارش فارس هرساله در ايام نوروز استان بوشهر ميزبان جمعيتي دو برابر جمعيت خود مي‌شود و مردم ساير نقاط كشور در ايام نوروز از طبيعت و آب و هواي معتدل و بهاري بوشهر و جاذبه‌هاي گردشگري اين استان بهره مند مي‌شوند.
سواحل زيباي بوشهر از نقاط ديدني و چشم نوازي است كه هر بيننده‌اي را مجذوب خود مي‌كند. ساحل 265 كيلومتري صخره‌اي و ماسه‌اي، هواي دلپذير پاييزي و زمستاني، چشمه‌هاي آب گرم و سرد نخلستان‌هاي زيبا و بلند جزاير مرجاني و غيره گوشه‌‌اي از اين طبيعت زيباي استان بوشهر است.
شهر بوشهر با حدود 200هزار نفر جمعيت شامل دو بخش مركزي و خارك است. قدمت بوشهر به عهد ايلام حدود 2000 سال پيش مي‌رسد. حفاري‌هاي اخير نيز نشان مي‌دهد كه بوشهر در دوران ايلامي در حدود 4000 سال پيش آباد بوده است. بافت قديم بوشهر از آثار تاريخي و ديدني اين شهر است. آثار معماري و بناهاي تاريخي در سراسر استان نشان دهنده معماري پيشرفته در منطقه است. بافت قديم بوشهر يكي از نادر‌ترين و زيباترين انواع معماري ساحلي را در سواحل خليج فارس به نمايش مي‌گذارد.
عمارت‌هاي بزرگ و چند طبقه در بوشهر قديم نشانگر جلوهاي از هنر و معماري بوميان بوشهر است.
از ديگر نقاط ديدني استان بوشهر مي‌توان به آثار تاريخي شهر ريشهر اشاره كرد. ويرانه‌هاي ريشهر در فاصله 12 كيلومتري بوشهر قرار گرفته است و از قديمي‌ترين شهر‌هاي ايران به شمار مي‌رود. عمارتهايي كه در بافت قديم شهر بوشهر در زمان قديم ساخته شده بهترين نوع معماري را نشان مي‌دهد. عمارتهايي چون حاج رييس-ملك -گلشن-اميريه-كازروني-دهدشتي و غيره از جمله خانه‌هايي است كه امروز جزو مكان‌هاي ديدني بوشهر محسوب مي‌شود.
از ديگر نقاط ديدني بي‌شمار بوشهر مي‌توان به آب انبار قوام، گورستان‌هاي ژنرال‌هاي انگليسي، موزه مردم شناسي بوشهر -ساحل بندر گاه و غيره اشاره كرد.
برج قلعه خورموج در شهر خورموج از مهم‌ترين جاذبه‌هاي سياحتي شهرستان دشتي است. سبك معماري آن سلجوقي و متاثر از سبك قلعه سازي دوره ساساني است كه با استفاده از طاق‌نما و گچ بري در آرايش ديوارها و درو‌‌ن اتاقها بنا شده است. كلات مند و قلعه دختر نيز از ديگر آثار باستاني شهرستان دشتي است كه هر ساله ميزبان مهمانان زيادي از تمام نقاط ايران است. شاهزاده محمد در روستاي شيخان - عمارت شيرينه -قلعه داراب خان نيز از ديگر نقاط ديدني اين منطقه از استان است.
بناي گور دختر در تنگ ارم شهرستان دشتستان از جاذبه‌هاي مهم شهرستان دشتستان است. اين بنا بسيار شبيه به مقبره كورش كبير در پاسارگاد است و قدمت آن به سده ششم قبل از ميلاد بر مي‌گردد. گور دختر مكاني است كه هرساله تعداد زيادي از مسافران را به سوي خود مي‌كشاند.
بناي كوشك اردشير نيز از ديگر مناطق ديدني اين منطقه است. اين بنا نيز شباهت بسياري به كاخ اردشير در فيروز آباد فارس است. زير بناي كوشك به صورت صليب و داراي طاق‌هاي گهواره‌اي شكل است. كاخ هخامنشي بردك سياهدر 12 كيلومتري برازجان -كاخ هخامنشي چرخاب، غار چهل خانه، نخلستان‌هاي آبپخش و.. از ديگر نقاط ديدني شهرستان دشتستان محسوب مي‌شود.
خانه و موزه شهيد رييسعلي دلواري در شهر دلوار در فاصله 45 كيلومتري بوشهر يكي ديگر از نقاط تاريخي و ديدني استان بوشهر به شمار مي‌رود. مبارزات رييسعلي دلواري برعليه تجاوز انگليس در بيش از 80 سال پيش خاطراتي بياد ماندني در ذهن مردم استان بوشهر به جاي گذاشته است.
در شمال شهر اهرم نيز قلعه‌هايي وجود دارد به نام قلعه كلات كه به زاير خضر خان تنگستاني منصوب است و در زمان حمله انگلستان به ايران مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. در منطقه مير احمد تنگستان نيز چشمه آب گرمي وجود دارد كه به‌نام آبگرم مير احمد مشهور است و از لحاظ در ماني داراي اهميت است. از ديگر مناطق ديدني تنگستان مي‌توان به چشمه آب گرم قوچرك - تفرج گاه خاييز - نوار ساحلي اشاره كرد.
بندر تاريخي سيراف كه با توجه به كشفيات باستان شناسي قدمت آن به دوره ساساني و اردشير بابكان ميرسد. كشف دخمه‌هاي ساروجي و استوانه‌هاي كه در دامنه كوهستاني مشرف به شهر قرار گرفته و راه سنگ فرش ساساني كه از فيروز آباد تاسيراف ادامه داشته پايه گذاري اين بندر تاريخي را رد دوره ساساني يا پيش از آن به اثبات مي‌رساند. اوج ترقي اين بندر در قرون اوليه اسلامي بوده است. علاوه بر بندر سيراف-پارك طبيعي نايبند و گرو دخمه از نقاط سياحتي و ديدني شهرستان كنگان محسوب مي‌شود.
در شهرستان دير يكي از قديمي‌ترين مساجد استان به‌نام مسجد بردستان وجود دارد اين مسجد از يك عمارت مربع شكل با يك مدخل كوچك و شبستان وسيع تشكيل شده است.
در كنار جاده ديلم و تقريباً خارج از شهر گناوه و در محل تل امام زاده گنبدي بزرگ با سطح پلكاني با كاشي هايي به رنگ آبي تيره قرار دارد كه به گنبد سليمان بن علي معروف است. از ديگر نقاط ديدني شهرستان گناوه مي‌توان به غار توديو در نزديكي روستاي قايد حيدر اشاره كرد كه در كنار آتشكده بابا كلو در روستاي مال قايد و پناه گاه صخره‌اي مال قايد از مكان‌هاي ديدني اين شهرستان محسوب مي‌شوند.
در حدود 20 كيلومتري جنوب بندر ديلم در حوالي خور امام حسن آثار خرابه‌هاي بندر سي نيز باقي مانده است . اين منطقه تا سال 321ه-ق همزمان با آغاز شورش قرمطيان بندري آباد و پررونق به شمار مي‌رفت.
روستاي حصار كه بعد از روستاي امام حسن قرار دارد محل حصار غربي شهر سينيز بوده است كه آثار ويرانه هاي تاسيسات اين شهر هنوز در آنجا باقي است .
قره چناق رشته قناتي است در شهرستان جم كه بيش از 200 سال قدمت دارد و در كوه حفاري شده است. كوه پدري(پرديس)نيز يكي از قديمي‌ترين و ديدني‌ترين نقاط شهرستان جم است و قناتي در آن وجود دارد كه 2500 سال قدمت دارد.
البته نقاط استان بوشهر بيش از آن چيزي است كه گفته شد و هموطناني كه تا به امروز به بوشهر سفر كرده اند بهترين گواه و شاهد براي قضاوت در خصوص آداب واخلاق و نقاط ديدني استان بوشهر هستند.
به هر تقدير مردم بوشهر بي‌صبرانه در انتظار حضور مهمانان و مسافران نوروزي هستند تا بار ديگر عظمت - شكوه- دليري- مهرباني- خونگرمي- و مهمان نوازي مردمان خود را به همگان نشان دهد

Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=446

انتخابات انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خراسان
عبدالرسول خسروی | 06 Mar, 2009, 10:19 | کلی | (1432 Reads)

مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه خراسان روز چهارشنبه با حضور اساتید بزرگوار، کتابداران محترم و دانشجویان عزیز این استان برگزار شد.

در این مراسم در ابتدا جناب آقای دکتر شریف به ارائه سخنرانی پرداختند و ضمن آن فعالیتهای دوره گذشته انجمن را بیان فرمودند.

سپس سرکار خانم رهادوست که بعنوان میهمان در این مراسم حضور داشتند در مورد "پیوند رشته و حرفه کتابداری و اطلاع رسانی ایران" به ایراد سخنرانی پرداختند.

پس از استراحتی کوتاه در این قسمت، نوبت به انتخابات دوره جدید انجمن رسید. پیش از آن، جناب آقای دکتر فتاحی سخنان کوتاهی در رابطه با برگزار انتخابات ارائه فرمودند و سپس هریک از داوطلبان اجازه یافتند تا در مورد خود و برنامه هایشان "دو دقیقه" صحبت کنند.

انتخابات بصورت مخفی (روی برگه) انجام گرفت و پس از آن نیز آراء در حضور حضار شمارش و نتایج - به ترتيب كسب آراء- به شرح زير اعلام گردید:

  1. آقای محمد زره ساز
  2. آقای نادری
  3.  آقای یغمایی
  4. خانم پازوکی
  5.  خانم هراتیان
  6.  آقای سالاری
  7.  آقای کفاشان
  8.  خانم طلاکوب
  9.  آقای نعیم آبادی
  10.  آقای میرزایی
  11.  خانم مهاجرزاده
  12.  خانم زارع
  13.  خانم ذاکری فرد
  14.  خانم عندلیب
  15.  خانم ضیایی
  16.  خانم پوستی
  17.  خانم رجبیان
Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=422

مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران
عبدالرسول خسروی | 26 Feb, 2009, 13:10 | کلی | (1588 Reads)

مجمع عمومی سالیانه انجمن کتابداری واطلاع رسانی روز دوشنبه با همایشی تحت عنوان هفتاد سال آموزش کتابداری در ایران در کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در ابتدای این مراسم دکتر فتاحی رئیس انجمن کتابداری گزارشی از عملکرد یکساله انجمن ارائه نمودند. سپس دکتر مرادی سخنرانی خود را در رابطه با آموزش رسمی کتابداری و ارائه اسناد و مدارکی از مهدی بیانی پرداختند و سپس خانم سلطانی به تاسیس آموزش کتابداری از دهه چهل و سایر اقدامات مهم پرداختند و در پایان خانم نوش آفرین انصاری به ادامه آموزش کتابداری پرداختند و توجه بیشتر به کتابداری اجتماعی را متذکر شدند. در پایان پانلی با حضور دکتر فتاحی و دکتر حری و خانم رهادوست و دکتر مهراد برگزار شد که هرکدام به بیان خاطرات و اقدامات مهم در رابطه با توسعه آموزش کتابداری پرداختندو در پایان مراسم اهدا لوح تقدیر به بازنشستگان اخیر کتابداری و اطلاع رسانی نیز برگزارشد.

حاشیه های مراسم

با توجه به اینکه سه روز منتی به آخر هفته تعطیل بود . استقبال بی نظیری از مراسم شده بود و سالن مملو از جمعیت بود

شاید یکی از معدود مراسماتی بود که بزرگان کتابداری ایران دور هم جمع شده بودند

در این مراسم شاهد چهار نسل کتابداری بودیم.

در پایان شور و شوق و دیدار و بحث های جالبی بین حضار مبادله می شد

نمایشگاهی از کتابهای کتابداری و نرم افزار  در جلوی سالن برگزار شده بود

 

Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=389

لیست مجلات دارای درجهISI کتابداری و اطلاع رسانی
عبدالرسول خسروی | 12 Feb, 2009, 22:00 | کلی | (3436 Reads)

ANNUAL REVIEW OF INFORMATION SCIENCE AND TECHNOLOGY

Annual

ISSN: 0066-4200

INFORMATION TODAY INC, 143 OLD MARLTON PIKE, MEDFORD, USA, NJ, 08055-8750

ASLIB PROCEEDINGS

Monthly

ISSN: 0001-253X

EMERALD GROUP PUBLISHING LIMITED, 60/62 TOLLER LANE, BRADFORD, ENGLAND, W YORKSHIRE, BD8 9BY

CANADIAN JOURNAL OF INFORMATION AND LIBRARY SCIENCE-REVUE CANADIENNE DES SCIENCES DE L INFORMATION ET DE▼ BIBLIOTHECONOMIE

Quarterly

ISSN: 1195-096X

CANADIAN ASSOC INFORMATION SCIENCE, PO BOX 6174, STATION J, OTTAWA, CANADA, ONTARIO, K2A 1T2

COLLEGE & RESEARCH LIBRARIES

Bimonthly

ISSN: 0010-0870

ASSOC COLL RESEARCH LIBRARIES, 50 E HURON ST, CHICAGO, USA, IL, 60611

ECONTENT

Bimonthly

ISSN: 1525-2531

ONLINE INC, 213 DANBURY RD, WILTON, USA, CT, 06897-4007

ELECTRONIC LIBRARY

Bimonthly

ISSN: 0264-0473

EMERALD GROUP PUBLISHING LIMITED, 60/62 TOLLER LANE, BRADFORD, ENGLAND, W YORKSHIRE, BD8 9BY

GOVERNMENT INFORMATION QUARTERLY

Quarterly

ISSN: 0740-624X

ELSEVIER SCIENCE INC, 360 PARK AVE SOUTH, NEW YORK, USA, NY, 10010-1710

HEALTH INFORMATION AND LIBRARIES JOURNAL

Quarterly

ISSN: 1471-1834

BLACKWELL PUBLISHING, 9600 GARSINGTON RD, OXFORD, ENGLAND, OXON, OX4 2DQ

INFORMATION & MANAGEMENT

Monthly

ISSN: 0378-7206

ELSEVIER SCIENCE BV, PO BOX 211, AMSTERDAM, NETHERLANDS, 1000 AE

INFORMATION PROCESSING & MANAGEMENT

Bimonthly

ISSN: 0306-4573

PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD, THE BOULEVARD, LANGFORD LANE, KIDLINGTON, OXFORD, ENGLAND, OX5 1GB

  

INFORMATION RESEARCH-AN INTERNATIONAL ELECTRONIC JOURNAL

Quarterly

ISSN: 1368-1613

UNIV SHEFFIELD DEPT INFORMATION STUDIES, UNIV SHEFFIELD, WESTERN BANK, SHEFFIELD, ENGLAND, S YORKS, S10 2TN

INFORMATION SOCIETY▼

Quarterly

ISSN: 0197-2243

TAYLOR & FRANCIS INC, 325 CHESTNUT ST, SUITE 800, PHILADELPHIA, USA, PA, 19106

INFORMATION SYSTEMS JOURNAL

Quarterly

ISSN: 1350-1917

BLACKWELL PUBLISHING, 9600 GARSINGTON RD, OXFORD, ENGLAND, OXON, OX4 2DQ

INFORMATION SYSTEMS RESEARCH

Quarterly

ISSN: 1047-7047

INST OPERATIONS RESEARCH MANAGEMENT SCIENCES, 901 ELKRIDGE LANDING RD, STE 400, LINTHICUM HTS, USA, MD, 21090-2909

INFORMATION TECHNOLOGY AND LIBRARIES

Quarterly

ISSN: 0730-9295

AMER LIBRARY ASSOC, 50 E HURON ST, CHICAGO, USA, IL, 60611

INTERLENDING & DOCUMENT SUPPLY

Quarterly

ISSN: 0264-1615

EMERALD GROUP PUBLISHING LIMITED, 60/62 TOLLER LANE, BRADFORD, ENGLAND, W YORKSHIRE, BD8 9BY

INTERNATIONAL JOURNAL OF INFORMATION MANAGEMENT

Bimonthly

ISSN: 0268-4012

ELSEVIER SCI LTD, THE BOULEVARD, LANGFORD LANE, KIDLINGTON, OXFORD, ENGLAND, OXON, OX5 1GB

JOURNAL OF ACADEMIC LIBRARIANSHIP

Bimonthly▼

ISSN: 0099-1333

ELSEVIER SCIENCE INC, 360 PARK AVE SOUTH, NEW YORK, USA, NY, 10010-1710

JOURNAL OF CLASSIFICATION▼

Semiannual

ISSN: 0176-4268

SPRINGER, 233 SPRING STREET, NEW YORK, USA, NY, 10013

JOURNAL OF DOCUMENTATION

Bimonthly

ISSN: 0022-0418

EMERALD GROUP PUBLISHING LIMITED, 60/62 TOLLER LANE, BRADFORD, ENGLAND, W YORKSHIRE, BD8 9BY

JOURNAL OF GLOBAL INFORMATION MANAGEMENT

Quarterly

ISSN: 1062-7375

IDEA GROUP PUBLISHING, 701 E CHOCOLATE AVE, STE 200, HERSHEY, USA, PA, 17033-1240

JOURNAL OF GOVERNMENT INFORMATION

Bimonthly

ISSN: 1352-0237

PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD, THE BOULEVARD, LANGFORD LANE, KIDLINGTON, OXFORD, ENGLAND, OX5 1GB

JOURNAL OF INFORMATION ETHICS

Semiannual

ISSN: 1061-9321

MCFARLAND & CO INC, BOX 611, JEFFERSON, USA, NC, 28640

JOURNAL OF INFORMATION SCIENCE

Bimonthly

ISSN: 0165-5515

SAGE PUBLICATIONS LTD, 1 OLIVERS YARD, 55 CITY ROAD, LONDON, ENGLAND, EC1Y 1SP

JOURNAL OF INFORMATION TECHNOLOGY

Quarterly▼

ISSN: 0268-3962

PALGRAVE MACMILLAN LTD, BRUNEL RD BLDG, HOUNDMILLS, BASINGSTOKE, ENGLAND, HANTS, RG21 6XS

JOURNAL OF LIBRARIANSHIP AND INFORMATION SCIENCE

Quarterly

ISSN: 0961-0006

SAGE PUBLICATIONS LTD, 1 OLIVERS YARD, 55 CITY ROAD, LONDON, ENGLAND, EC1Y 1SP

JOURNAL OF MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS

Quarterly

ISSN: 0742-1222

M E SHARPE INC, 80 BUSINESS PARK DR, ARMONK, USA, NY, 10504

JOURNAL OF SCHOLARLY PUBLISHING

Quarterly

ISSN: 1198-9742

UNIV TORONTO PRESS INC, JOURNALS DIVISION, 5201 DUFFERIN ST, DOWNSVIEW, TORONTO, CANADA, ON, M3H 5T8

JOURNAL OF THE AMERICAN MEDICAL INFORMATICS ASSOCIATION

Bimonthly

ISSN: 1067-5027

ELSEVIER SCIENCE INC, 360 PARK AVE SOUTH, NEW YORK, USA, NY, 10010-1710

JOURNAL OF THE AMERICAN SOCIETY FOR INFORMATION SCIENCE AND TECHNOLOGY

Monthly

ISSN: 1532-2882

JOHN WILEY & SONS INC, 111 RIVER ST, HOBOKEN, USA, NJ, 07030

JOURNAL OF THE MEDICAL LIBRARY ASSOCIATION▼

Quarterly

ISSN: 1536-5050

MEDICAL LIBRARY ASSOC, 65 EAST WACKER PLACE, STE 1900, CHICAGO, USA, IL, 60601-7298

KNOWLEDGE ORGANIZATION

Quarterly

ISSN: 0943-7444

ERGON-VERLAG, GROMBUHLSTR 7, WURZBURG, GERMANY, 97080

LAW LIBRARY JOURNAL

Quarterly

ISSN: 0023-9283

AMER ASSN LAW LIBRARIES, SUITE 703 53 WEST JACKSON BLVD, CHICAGO, USA, IL, 60604

LIBRARY & INFORMATION SCIENCE RESEARCH

Quarterly

ISSN: 0740-8188

ELSEVIER SCIENCE INC, 360 PARK AVE SOUTH, NEW YORK, USA, NY, 10010-1710

LIBRARY AND INFORMATION SCIENCE

Annual

ISSN: 0373-4447

MITA SOC LIBRARY INFORMATION SCIENCE, KEIO UNIV 2-15-45 MITA, SCHOOL LIBRARY INFO SCIENCE, MINATO-KU, TOKYO, JAPAN, 108-8345

LIBRARY COLLECTIONS ACQUISITIONS & TECHNICAL SERVICES

Quarterly

ISSN: 1464-9055

PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD, THE BOULEVARD, LANGFORD LANE, KIDLINGTON, OXFORD, ENGLAND, OX5 1GB

LIBRARY JOURNAL▼

Semimonthly

ISSN: 0363-0277

BOWKER MAGAZINE GROUP CAHNERS MAGAZINE DIVISION, 249 W 17TH ST, NEW YORK, USA, NY, 10011

LIBRARY QUARTERLY▼

Quarterly

ISSN: 0024-2519

UNIV CHICAGO PRESS, 1427 E 60TH ST, CHICAGO, USA, IL, 60637-2954

LIBRARY RESOURCES & TECHNICAL SERVICES▼

Quarterly

ISSN: 0024-2527

AMER LIBRARY ASSOC, 50 E HURON ST, CHICAGO, USA, IL, 60611

LIBRARY TRENDS▼

Quarterly

ISSN: 0024-2594

GSLIS PUBLICATIONS, 501 E DANIEL ST, CHAMPAIGN, USA, IL, 61820-6211

LIBRI

Quarterly

ISSN: 0024-2667

K G SAUR VERLAG KG, ORTLERSTR 8, MUNICH, GERMANY, D-81373

ONLINE

Bimonthly

ISSN: 0146-5422

ONLINE INC, 213 DANBURY RD, WILTON, USA, CT, 06897-4007

ONLINE INFORMATION REVIEW

Bimonthly

ISSN: 1468-4527

EMERALD GROUP PUBLISHING LIMITED, 60/62 TOLLER LANE, BRADFORD, ENGLAND, W YORKSHIRE, BD8 9BY

PORTAL-LIBRARIES AND THE ACADEMY

Quarterly

ISSN: 1531-2542

JOHNS HOPKINS UNIV PRESS, JOURNALS PUBLISHING DIVISION, 2715 NORTH CHARLES ST, BALTIMORE, USA, MD, 21218-4363

PROGRAM-ELECTRONIC LIBRARY AND INFORMATION SYSTEMS

Quarterly

ISSN: 0033-0337

EMERALD GROUP PUBLISHING LIMITED, 60/62 TOLLER LANE, BRADFORD, ENGLAND, W YORKSHIRE, BD8 9BY

REFERENCE & USER SERVICES QUARTERLY

Quarterly

ISSN: 1094-9054

AMER LIBRARY ASSOC, 50 E HURON ST, CHICAGO, USA, IL, 60611

RESEARCH EVALUATION

Tri-annual

ISSN: 0958-2029

BEECH TREE PUBLISHING, 10 WATFORD CLOSE,, GUILDFORD, ENGLAND, SURREY, GU1 2EP

RESTAURATOR-INTERNATIONAL JOURNAL FOR THE PRESERVATION OF LIBRARY AND ARCHIVAL MATERIAL

Quarterly

ISSN: 0034-5806

K G SAUR VERLAG KG, ORTLERSTR 8, MUNICH, GERMANY, D-81373

SCIENTIST

Semimonthly

ISSN: 0890-3670

SCIENTIST INC, 3535 MARKET ST, SUITE 200, PHILADELPHIA, USA, PA, 19104-3385

SCIENTOMETRICS

Monthly

ISSN: 0138-9130

SPRINGER, VAN GODEWIJCKSTRAAT 30, DORDRECHT, NETHERLANDS, 3311 GZ

SERIALS REVIEW

Quarterly

ISSN: 0098-7913

ELSEVIER INC, 525 B STREET, STE 1900, SAN DIEGO, UNITED STATES, CA, 92101-4495

SOCIAL SCIENCE COMPUTER REVIEW

Quarterly

ISSN: 0894-4393

SAGE PUBLICATIONS INC, 2455 TELLER RD, THOUSAND OAKS, USA, CA, 91320

TELECOMMUNICATIONS POLICY

Monthly

ISSN: 0308-5961

ELSEVIER SCI LTD, THE BOULEVARD, LANGFORD LANE, KIDLINGTON, OXFORD, ENGLAND, OXON, OX5 1GB

ZEITSCHRIFT FUR BIBLIOTHEKSWESEN UND BIBLIOGRAPHIE

Bimonthly

ISSN: 0044-2380

VITTORIO KLOSTERNAMM GMBH, POSTFACH 90 06 01, FRANKFURT-AM-MAIN, GERMANY, D-60446

Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=360

پیشینه آموزش عالی در بوشهر از دوران باستان تا کنون : قسمت دوم
عبدالرسول خسروی | 29 Jan, 2009, 11:25 | کلی | (1489 Reads)

دومين دانشگاهي كه در استان بوشهر مورخان و محققان در نوشته هاي خود جسته و گريخته بدان اشاره نموده اند ، دانشگاه سينيز است. مورخان و جغرافيا نويسان بسياری از سينيز در سده‌های مختلف ديدن كرده‌اند و يا اطلاعات زمانهٔ خود را راجع به آن شهر مهم به رشته نگارش در‌آورده‌اند . سينيز شهری دانشگاهی و دارای مراكز علمی مهم آن روزگار بوده‌است . سينيز يكی از محوطه‌های تاريخی باستانی قسمت شمالی استان بوشهر است ، تل و تپه‌های بجا‌مانده از شهر تاريخی سينيز (شينيز) در بندر امام حسن و حومه (حصار ، گاودار ، بنه احمدون) است . ابن حوقل در سال ۳۵۰ هـ ق از يك مركز علمی (دانشگاه و كتابخانهٔ بزرگ در سينيز) در نواحی ارجان مربوط به قبل از اسلام خبر‌داده‌است و استخری نيز می‌نويسد : در ناحيهٔ شاپور تصوير تمام شاهان و بزرگانی كه بين ايرانيان معروف هستند و نقش تمامی محافظان آتش و موبدان بزرگ وديگران بر كوه رسم شده‌است. تصوير آنان در طومارها ثبت گرديده است. از اين طومارها كسانی كه در نقطه‌ای از ارجان معروف به قلعه شينيز زندگی می‌كنند نگهداری می‌کنند. اين دو سند می‌تواند نشانگر توسعهٔ علمی اين ناحيه در دورهٔ ساسانيان باشد.

     استان بوشهر از دوران ساسانیان دارای دانشگاه و مراکز عالی بوده است. از وجود دانشگاه و مراکز بزرگ علمی از فتح اسلام تا ظهور انقلاب اسلامی ایران اطلاع چندانی نیست. اما با توجه به تحقیقات به عمل آمده بسیاری از محققان بر این عقیده اند که دبیرستان سعادت سومین موسسه آموزشی عالی در استان بوشهر بوده است. دکتر ایرج نبی پور(1378) در مقاله ای که به کنگره یکصدمین سالگرد تاسیس مدرسه سعادت ارائه داد، از کتابخانه دبیرستان سعادت با عبارت کتابخانه دانشگاهی سعادت یاد کرده است. وی با پژوهشی ژرف در کتب آرشیو کتابخانه تاریخی سعادت انجام داده است به این نتیجه رسیده است که اندیشه ی دست اندرکاران سیستم آموزشی مدرسه سعادت برآن بوده است که ساختار آموزشی آن را از دبستان یا دبیرستان به یک کالج تخصصی در سطحی آکادمیک ارتقاء دهند  و آن را هماهنگ کالج دارالفنون تهران نمایند. سند با ارزشي در آرشيو سري اسناد مدرسه سعادت است كه نشان مي دهد تلاشي براي آموزش پزشكي در مدرسه سعادت نيز به انجام رسيده است. همچنانكه در دارالفنون ، طب پس از يك سال آموزش تئوري به صورت باليني در بيمارستان آموزش مي دادند. اكنون در آرشيو تاريخي كتابخانه مدرسه سعادت ، 36 جلد كتاب تخصصي علوم پزشكي در زمينه بيماري هاي داخلي ، جراحي ، زنان و زايمان ، چشم پزشكي ، آناتومي ، فيزيولوژي ، پاتولوژي و بيوشيمي باليني موجود است كه 31 جلد از اين كتب به زبان فرانسه بوده كه در سال هاي 1823 الي 1875 ميلادي در پاريس به چاپ رسيده اند. از اين رو، شهر بوشهرنيز در راستاي تأسيس نهادهاي آموزش پزشكي مدرن نيز پيشرو بوده است.. بندر بوشهر در قرن نوزدهم میلادی در پوشش ظاهری آرام عرصه تحولات فرهنگی مهمی شد. با استفاده از چنین شرایطی احمد خان دریا بیگی در سال 1278 ش (1317 ه ق) در پیوند با خواست عمومی مردم، همراه با شیخ محمد حسین سعادت و برادرش شیخ عبدالکریم اقدام به تاسیس و راه اندازی مدرسه سعادت بوشهر نمود.[1]اولین موسسه آموزشی که پیش از سعادت در بوشهر شروع به کار کرد، مکتب خانه احمدیه بود که به مدیریت شیخ احمد دایر گردید و شیخ مرتضی معلم آن بود.[2] شاید به دیدگاه برخی مفهوم واقعی دانشگاه به مدرسه سعادت اطلاق درستی نباشد. دو دلیل وجود داردکه این آموزشگاه در جایگاه دانشگاههای امروزی و هم سومین موسسه آموزش عالی در استان بوشهر بوده است. دلیل اول هدفی که با نیان این آموزشگاه در نظر داشته اند با توجه موقعیت زمانی که هنوز دانشگاه به مفهوم امروزی در ایران راه اندازی نگردیده بود  با اهدافی که دانشگاههای امروزی ما دارند همخوانی داشته است و با توجه به موقعیت و جایگاه   ویژه ای که این  مدرسه در آن زمان داشته است و سبب گردید که مدت نه چندان دور فعالیتهای این مدرسه به بار نشیند و دانش آموختگان بسیاری را به جامعه فرهنگی ایران تقدیم نمايد که هریک، به نوعی منشأ خدمات ارزنده ای در زمینه های علمی، ادبی و فرهنگی شدند، می توان به قطع یقین گفت که سومین موسسه آموزش عالی در استان بوشهر مدرسه سعادت چیزی فراتر از مدرسه های امروزی بوده است. خلاصه سخن اینکه این مدرسه تا کنون نویسندگان، شاعران، استادان، معلمان و مهندسان و متخصصان دلسوز و متعهدی را در خود پرورش داده که هر کدام زمینه ساز دگرگونی و باعث افتخار پیشرفت در فرهنگ و علوم مختلف برای کشورمان گردیده اند.دلیل دوم برای اینکه نشان دهد که این موسسه فراتر از یک آموزشگاه بوده است سند با ارزشي در آرشيو سري اسناد مدرسه سعادت است كه نشان مي دهد تلاشي براي آموزش پزشكي در مدرسه سعادت نيز به انجام رسيده است. همچنانكه در دارالفنون ، طب را  پس از يك سال آموزش تئوري به صورت باليني در بيمارستان آموزش مي دادند وجود منابع غنی و ارزشمند در زمینه پژوهش، علوم اجتماعی، مجلات تاریخی و علمی که همه نشان می دهد که بیشتر شبیه یک دانشگاه بوده است تا یک مدرسه.  


[1]  . دشتی، احمد. نگاهی به تاریخچه مدرسه سعادت بوشهر. بوشهر: کنگره بزرگداشت یکصدمین سالگرد مدرسه سعادت بوشهر، نشر همسایه، 1378.
[2]  . یاحسینی، سیدقاسم. مطبوعات بوشهر، (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، 1374. ص 226.
Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=325

پیشینه آموزش عالی در بوشهر از دوران باستان تا کنون : قسمت اول
عبدالرسول خسروی | 29 Jan, 2009, 11:22 | کلی | (1607 Reads)

چنانچه بخواهيم در خصوص وضعيت آموزش عالي در استان بوشهر منبعي كه اين اطلاعات را بصورت جامع در اختيار قرار دهد متاسفانه يافت نمي شود. هر چند بصورت جسته و گريخته در نوشته ها و منابع اشاراتي گرديده است. مورخان و محققان و کلیه کسانی که تاریخ آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی را در بوشهر تدوین نموده اند سابقه آموزش عالی را در بوشهر به اواخر دوران قاجار به خصوص تاسیس مدرسه سعادت در سال 1317 هجری قمری توسط میرزا احمد خان دریابیگی حکمران بوشهر و بنادر نسبت داده اند.[1] اما نویسنده پرتلاش و محقق بوشهری سید قاسم یاحسینی، تاریخ تاسیس نهادهای فرهنگی علی الخصوص دانشگاه و مراکز آموزش عالی در بوشهر را  نه در دوران قاجار، نه حتی در قرون سوم و چهارم هجری که یکی دو قرن قبل از ظهور اسلام می داند. ایشان با بررسی های متون تاریخی نشان می دهد که این منطقه باستانی نه تنها دارای یک دانشگاه بلکه دارای دو مرکز آموزش عالی در مناطق ((ریواردشیر)) و سینیز[2] یا شنیز بوده است.[3] در این نوشتار سعی بر آن شده است که موسسات آموزش عالی را از دوران باستان تا کنون مورد بحث و نوشتار قرار گیرد.

 
دانشگاه ريواردشير از نخستين دانشگاههاي استان بوشهر است كه برخی از محققان در منابع خود بدان اشاره نموده اند. هر چند اطلاعات كامل و جامعي از آنها ارائه نداده اند. اما به قطع يقين چنين مركز مهمي در جايگاه دانشگاههاي امروزي در اين نقطه زيبا از خاك ايران چون نگيني بر ساحل خليج فارس ايران مي درخشيده است. برخي از محققان جدید برای ریشه شناسی نام «ریشهر» حدس ها و گمان های زیادی زده اند. آنان ریشهر را مخفف کلمات باستانی «ریو اردشیر»، «بوخت اردشیر»، "رام اردشیر"، "رامش اردشیر" و... دانسته اند. حتی برخی مدعی شده اند که "اردشیر" در شبه جزیره دوازده کیلومتر ی بوشهر، سه «شهر» به نام های گفته شده ساخته است! بر اساس متون ساسانی، "اردشیر بابکان" هشت شهر در جنوب ایران ساخت که نام دو تای آن "ریواردشیر" و "بوخت اردشیر"بوده است. همان طور که "سلطانی بهبهانی" در مقاله ای در سمینار خلیج فارس به اثبات رسانده، این ریشهر در استان خوزستان فعلی قرار دارد و ربطی به ریشهر موجود در شبه جزیره ی بوشهر ندارد، اما گمانه زني "حمدالله مستوفی" احتمالاً درباره ی بنای ریشهر واقع شده در شبه جزیره ی بوشهر نیز صادق است. فردوسی بزرگ نیز در «شاهنامه»، «رام اردشیر» را کنار دریای پارس دانسته و سروده است:چو رام اردشیر است، شهری دگر                                       کزو بر سوی پارس کردم گذراز قدیم می دانسته ایم که ریشهرِ خوزستان، همان «ریواردشیرِ» عصر ساسانی بوده است. در این باره "یاقوت حموی" در کتاب «معجم البلدان» به نقل از "حمزه ی اصفهانی" آورده است: «ریشهر به عقیده ی حمزه مخفف و مختصر ریواردشیر است و آن ناحیه ای از ارجان[1]». این همان ریشهری است که "سلطانی بهبهانی" آن را ریشهر معروف کنار بندر ماهشهر امروزی می داند.احمد اقتداری از محققان معاصر معتقد است: بنادر مهروبان و سینيز منضمات ريشهر باستانی يا ريو اردشير كهن بوده‌اند و برای رسيدن به اين آثار باقی‌مانده از آنها بايد سواحل شرقی بندر ماهشهر را مطالعه نمود و بنادر مهروبان قديم (قريه شاه عبد‌الله) و سينيز و خود بندر ديلم و روستاهای ليراوی نشين حومه و اطراف آن بخصوص روستاهای شمال غرب آن را مطالعه و تحقيق نمود.با این وجود برخی از باستان شناسان غربی، اصرار دارند که «ریواردشیر» در ناحیه ی فعلی محله ی «سبزآباد» بوشهر قرار داشته است. "آندرو ویلیامسن" باستان شناس معروف که در سال 1971 م./ 1350 خ. سفری به بوشهر کرده و دست به مطالعات باستان شناختی شبه جزیره زده است، در گزارش خود در این باره نوشته است: «...مهم ترین ناحیه ی بوشهر سبزآباد بود، جایی که بدون شک ریواردشیر ساسانی در آن جا قرار داشت. در نظر داشتم که نواحی ریشهر و سبزآباد را با گرفتن عکس هایی از جزء به جزء مناظر آن ببینم و فهرستی از آن تهیه کنم».در حال حاضر به دلیل فقر مدارک و منابع باستان شناختی نمی توان به درستی درباره رأی "ویلیامسن" قضاوت کرد و پذیرفت یا نپذیرفت که «ریواردشیر» در منطقه ی سبزآباد بوشهر قرار داشته یا همان طور که "حمزه اصفهانی" و "یاقوت حموی" گفته اند در ارجان و خوزستان بوده است. در این مقاله  قصد ریشه یابی  جایگاه و ریشه کلمه یا شهر ریواردشیر یا ریشهر را نداریم . براي ما مهم دانشگاههای معتبر که در آن دوران در این مناطق وجود داشته است  مهم مي باشد. ظاهراً نخستین اشاره مستقیمی که به وجود دانشگاه در ریو اردشیر و سینیز (شنیز) شده توسط مورخ مشهور جهان اسلام "ابن حوقل" در کتاب معروفش " صورت الارض" بوده است. اما نخستین مورخ و محقق غربی که به وجود (( دانشگاه )) در دیلم اذعان کرده و شرحی در این باره داده است، " دلسیی اولیری" است. اولیری بر این عقیده است که سومین دانشگاه ایران در زمان ساسانیان در این مرکز تأسیس شد و علوم مرسوم زمان از جمله حساب، طب و منطق در آن تدریس می شده است.[2]بر اساس  گزارش اولیری (پژوهنده انگلیسی ) در اواخر دوران ساسانیان در ساسر ایران سه دانشگاه و جود داشته است که یکی در جندی شاپور خوزستان و دو تا در استان فعلی بوشهر- یکی در منطقه ریو اردشیر و دیگری در منطقه سینیز قرار داشته است. تلاقی دو فرهنگ ایرانی و یونانی از طریق همزیستی گروه زیادی از مسیحیان در کنار اهالی بومی زرتشتی منطقه و نزدیکی این منطقه به دو مرکز بزرگ علمی ایران در جندی شاپور و در ریشهر در دوران ساسانیان باعث شد که سینیز هم جایگاه بلندی از علم و فرهنگ و تمدن قرار گیرد.[3]              اولیری[4] (پژوهنده انگلیسی) بر این عقیده است که در دانشگاه ریو اردشیر علومی مانند منطق و پزشکی تدریس می شد و از نظر سیستم مدیریت و اداره واحدهای درسی شبیه مراکز علمی اسکندریه در مصر بوده است. در این دانشگاه زبان های سریانی و پهلوی تدریس می شده و غالباً علوم عقلی به سریانی تعلیم داده می شده است. همانطور که قبلاً نیز اشاره گردید اولیری از سه دانشگاه در اواخر دوران ساسانیان در ایران یاد می کند که یکی از آنها دانشگاه ریواردشیر می باشد. خلیفه زاده[5] می نویسد، اگر چه بر ما معلوم نیست دانشگاه و کتابخانه بزرگ شنیز همزمان با دو مرکز علمی جندی شاپور و ریشهر فعال بوده و یا بعد از افول ریشهر در دوره ی بهرام پنجم (439-42 م) رونق گرفته است . چرا که از سویی دیگر می توان حدس زد با آغاز رشد ارجان در دوره قباد اول (531-488 م) مرکز علمی شنیز جایگزین مرکز علمی ریشهر شده است.


4 شهر تاريخي ارجان در 10 كيلومتري بهبهان
[2] . یاحسینی، علیرضا. پنج هزار سال نگارش و کتابخانه در بندربوشهر: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی، 1386.
[3]  . خلیفه زاده، علیرضا. هفت شهر لیراوی و بند دیلم. بوشهر: انتشارات شروع، 1382.
یاحسینی، علیرضا. پنج هزار سال نگارش و کتابخانه در بندربوشهر: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی، 1386 5
خلیفه زاده، علیرضا. هفت شهر لیراوی و بند دیلم. بوشهر: انتشارات شروع، 1382. 6


1 . مشایخی، عبدالکریم. مدرسه سعادت بوشهر از چند زاویه (مجموعه مقالات). بوشهر، مرکز بوشهر شناسی، 1378.
2 . سنیز یکی از محوطه های تاریخیه باستانی دهستان لیراوی است، بقایای به جای مانده از شهر تاریخی سنیز در میان روستای حصار- گاودار- بنه احمدون وبندر امام حسن می باشد.
 3 . یاحسینی، سیدقاسم. تاریخ پنج هزار ساله نگارش و کتابخانه در بندر بوشهر. بوشهر: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر، 1386.    
Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=324

کتابخانه کلاسی
عبدالرسول خسروی | 21 Jan, 2009, 14:45 | کلی | (1873 Reads)

طبق نظر یکی از اندیشمندان، دانش بر دوگونه است: دانشی که خود آن را می­دانيم؛ و دانشی که می­دانيم در کجا می­توانيم اطلاعاتی در باره­ی آن کسب کنيم. نوع دوم دانش در جامعه­ی اطلاعاتی از اهميت ويژه­ای برخوردار است. از سوی دیگر، امروزه یکی از راه­های مؤثر در یادگیری اجتماعی ترغیب دانش­آموزان به فعالیت­های مشارکتی از طریق ترویج و تقویت کتابخانه­های کلاسی به­عنوان بخشی از کتابخانه­های آموزشگاهی است. اين نوع کتابخانه که مخصوص کلاس بوده و دانش­آموزان در تجهیز آن نقش اساسی دارند، حاوی مجموعه‌ای است که نيازهای دانش­آموزان همان کلاس را تأمين می­کند. هدف از نگارش این مقاله معرفی اهداف و ویژگی‌های کتابخانه‌های کلاسی و شرح اقداماتی جهت مجموعه‌سازی آن‌ها و بررسی کارکردهای تربیتی این نوع کتابخانه­ها در تربیت اجتماعی دانش­آموزان است. رشد و گسترش اين نوع کتابخانه­ در آموزشگاه­ها موجب تقویت فعالیت‌های مشارکتی دانش­آموزان و افزایش حضور و نظارت معلمان در یادگیری‌های آنان و در نتیجه رشد توانایی­های اجتماعی آنها می­شود

Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=305

حذف رشته کارشناسی کتابداری پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی
عبدالرسول خسروی | 04 Jan, 2009, 17:56 | کلی | (2240 Reads)

اگر یک روز صبح از خواب بلند شدی و خبر دار شدی در دانشکده بسته بود و با یک پلاکارد روبرو شدی که نوشته بود از امروز این دانشکده تعطیل و دیگر  چنین دانشکده ای در ایران نمی باشد تعجب نکن در کشور ما چنین اتفاقاتی عجیب نیست. صبح در حال مطالعه بودم تلفن زنگ خورد و گوشی را برداشتم یکی از همکاران پرسید آیا خبر داری رشته کارشناسی کتابداری پزشکی حذف شد؟ پس از بررسی و پیگیریهای فراوان صحت موضوع را جویا شدم. ظاهرا بدون کار کارشناسی چنین تصمیمی گرفته شده و لازم الاجراست چون وحی منزلست.ام تکلیف گروهها و دانشجویان چه خواهد شد معلوم نیست. بیست سال در مملکت ما ظاهرا اشتباه کرده اند که رشته کتابداری در شاخه پزشکی راه اندازی کرده اند که آقایان یک شبه همه چیز را بر باد دادند. نمیدانم چه باید گفت.... باقی قضاوتها با شما

Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=258

اعزام دانشجويان رشته كتابداري به خارج جهت فرصت مطالعاتي كوتاه مدت
عبدالرسول خسروی | 03 Jan, 2009, 00:20 | کلی | (1604 Reads)
وزارت علوم و تحقیقات و فناوری هر ساله  از بین افراد انجمن علمی تعدادی دانشجو را برای دوره های آموزشی کوتاه مدت به خارج از کشور اعزام می دارد. امسال هم در حوزه ی علوم انسانی در دانشگاه فردوسی در دو رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی و مدیریت بازرگانی این اقدام صورت می پذیرد. مکان و زمان اعزام هنوز مشخص نشده است ولی کلیه ی هزینه ها به جز هزینه رفت و برگشت به عهده دانشگاه خواهد بود.برای اعزام هیچ شرطی وجود ندارد به جز اینکه از متقاضیان آزمون زبان انگلیسی به عمل خواهد آمد. متقاضیان می توانند با فرستادن یک ایمیل  به آدرس ایمیل زیرnahal.jalili@gmail.com ثبت نام نمایند. مهلت ثبت نام تا 15 دی ماه می باشد
Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=253