چاپ کتاب سیستم های تصمیم یار

کلی بازتاب (0) ارسال نظر   

بالاخره طلسم شکست و کتاب سیستم‌های تصمیم یار چاپ شد.

عکس جلد کتاب سیستمهای تصمیم یار

این کتاب در بر گیرندۀ مفاهیم گوناگونی است که همگی مرتبط با سیستم‌های تصمیم‌یار بوده واکثر مطالب آن  حاصل تدریس اینجانب طی سال‌های مختلف در درس‌های  سیستم‌های تصمیم یار (برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مهندسی کامپیوتر) و سیستم‌های پشتیبان تصمیم (برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت فناوری اطلاعات) می‌باشد که با زحمات زیاد جناب آقای مهندس علیرضا صالحان به صورت کتاب در آمده است.

این کتاب مشتمل بر 11 فصل می‌باشد که در هر یک سعی شده است مفاهیم با زبانی ساده و در مواردی همراه با ذکر مثال، بیان گردند. در فصل اول، مفاهیم پایۀ سیستم‌های تصمیم‌یار به همراه انواع آنها معرفی شده است. در فصل دوم به مفهوم تصمیم‌گیری و جزئیات آن پرداخته شده است. اما در فصل سوم  انواع سیستم‌های تصمیم‌یار بیان شده و از دیدگاه های مختلف دسته‌بندی‌هایی از آنها ارائه گردیده است. فصل چهارم نیز به سیستم‌های اطلاعات مدیران ارشد و مفاهیم آن اختصاص دارد. در فصل پنجم، سیستم‌های تصمیم‌یار گروهی و مؤلفه‌های آن معرفی شده است. فصل ششم نیز به برنامه‌ریزی منابع سازمانی و نیز مسائل مرتبط مانند مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت زنجیره تامین پرداخته است. در فصل هفتم، مدل‌سازی و انواع آن معرفی شده است. فصل هشتم نیز به درخت تصمیم و ارائۀ مثال‌هایی از آن اختصاص دارد. فصل نهم به فرآیند تحلیل سلسله مراتبی پرداخته است و در فصل دهم، ابزارهای تصمیم‌گیری بیان شده‌اند. آخرین فصل کتاب مروری بر سیستم‌های توصیه‌گر داشته و مهمترین انواع این سیستم‌ها را همراه با چندمثال معرفی نموده است.

با توجه به کمبود کتاب در این زمینه و توجه به اینکه در سرفصل جدید دروس تحصیلات تکمیلی مهندسی نرم افزار، این درس مجددا مورد توجه قرار گرفته است، امیدوارم انتشار این کتاب بتواند در این راستا مفید واقع گردد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

روز معلم

کلی بازتاب (0) نظرات (7)   

هفته ای که کذشت هفته بزرگداشت مقام معلم بود. دوستان زیاید در این هفته لطف کدند و به طرق مختلف به من ابراز محبت داشته اند. با توجه به مشغله زیاد ممکن است برخی از این ابراز لطف ها بیجواب مانده باشد. خواستم همینجا از همه تشکر کنم.Smile

البته این ابراز لطف دانشجویان قدیم و فعلی در تمام سال جریان داره و واقعا یکی از زیبایی های  معلم بودن است. این البته از نوع صریحش است. یک نوع ضمنی هم هست و اون وقتی است که ادم می بینه دانشجویان سابق رشد کرده اند، بجاهای بالا رسده اند وهرکدام دارند کار مفیدی انجام می دهند. این مورد ضمنی برای اساتید دانشگاه بیشتر از معلمین دیگر مطرح است چون دانشجویان دیگر اخر کارشان است و کم کم وقت ثمر دهی شون  میرسه.

من شخصا از حضور در دانشگاه  لذت می برم. خصوصا روزهای چهارشنبه که من سرو کارم فقط با دانشجویان است و از کارهای اداری تا حد زیادی بدورم.واقعا کارکردن با قشر جوان به انسان اترژی جوانی می دهد (البته ما که هنوز جوان هم هستیم Smile)

 

كنگره نوآوري ICT هلند

کلی بازتاب (0) نظرات (8)   
سلام. سال نو ديگه داره از راه مي رسه. من هم سال نور را به همه تبريك مي گم و براي همه يك سال خيلي خوب (همون سالي كه هميشه منتظرش بودين) ارزوميكنم.
گرچه ايام نوروز و تعطيلي است ولي دلم نيومد در مورد كنگره اي كه ديروز در شهر روتردام برگزار شده بود چيزي برايتان ننويسم. اين كنگره كه با همت بنياد علوم و تحقيقات كه ظاهرا وابسته به وزارت اموزش عالي اينجاست و بخش صنعت برگزار مي شه بنام
ICT DELTA 2010
شناخته مي شود. وهمه ساله در محل مركز تجارت جهاني شهر روتردام كه يكي از بزرگترين بنادر و نقاط تجاري اروپاست برگزار مي شود .
شركت هاي دانش بنيان مراكز نوپاي پژوهشي مراكز پژوهشي دانشگاهي و شركت هاي بزرگ مثل آي بي ام و اريكسون هم يك غرفه داشتند. بيش از يكصد سخنراني در زمينه هاي مختلف فناوري اطلاعات  و ارتباطات در بيش از 10 نشست موازي برگزار شد ( البته اكثرشان به زيان هلندي)يك سالن بزرگ هم براي دمو و معرفي شركت هاي نوپاي فناور بود.
يكي از دانشگاههاي بزرگ اينجا بنام تويتي هم چندين غرفه داشت كه بيشتر از ازمايشگاه تعامل انسان و كامپيوتر بودند و كارهاي تشخيص گفتار خوبي انجام داده بودند كه ارائه مي دادند. كارهايي بيشتر مربوط به (بالاي زنجيره گفتار - بقول دوستان زبانشناسي مون) كه جاي اقاي دكتر جهانگيري هم خالي بود :-)
من فكر مي كنم جاي يك همچين كنگره اي در كشور ما خالي است. چايي كه واقعا همه اونهايي كه در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات دستي دارند بيان. اميدوارم كسي دستي بالا بزنه :-)
تا سال ديگر بدرود
 

فرصت مطالعاتي

کلی بازتاب (0) نظرات (7)   

سلام

حدود يك ماهي است كه رفتم فرصت مطالعاتي . بالاخره تا مستقر شديم و كارهاي اوليه انجام شد فرصت زيادي نبود كه بنويسم كه يكي از طرفداراي وبلاگ صداش در امد واز طرف وبلاگ پيام داد كه اونو دريابم.Smile ضمن تشكر از ايشان منم تصميم گرفتم يك چند خطي بنويسم.

با توجه به اينكه مدت نسبتا طولاني (10 سال) توي اين وضعيت بودم هيچ وقت فرصت نشده بود كه يك مرور كلي روي روند كلي كارهام بكنم. حالا كه فرصت شده مي بينم كلي كار هست كه بايد بهشون رسيدگي بشه.

 اين فرصت ها علاوه براينكه امكان خوبي براي يك خوراك فكري آماده مي كنه كه امكان حركت با سرعت خوب را در آينده به آدم مي ده يك فرصت فكر كردن مجدد هم هست تا روند كلي را هم اصلاح كنه. ادم ياد حديث حاسبوا قبل ان تحاسبوا هم مي افته.

شكر خدا با وجودي كه ارتباطات نزديك در اين چند ساله نبوده و فقط از طريق دنياي مجازي در جريان پيشرقت بوديم وضعمون خيلي هم بد نيست. زمينه هايي كه ما داشتيم و داريم تحقيقات مي كنيم در راستاي كارهاي دنياست (البته شايد هنوز زود باشه براي اين حرفو زدن ولي اين احساس اوليه است بعد از چند هفته صحبت با اساتيد اينجا)

اين براي شروع. انشا الله فرصت ميشه تا بيشتر بنويسم.Smile

طبق معمول خوشحال مي شم نظراتتان را بنويسيد.ضمنا اگر سئوالات خاص علمي داريد اينجا پيغام نذاريد چون ممكن است از اين طريق جواب نگيريد. به من ايميل بزنيد (ادرس ايميلم كه توي سايت دانشگاه هست)

 

برگزاري كارگاه روش تحقيق

کلی بازتاب (0) نظرات (2)   

سلام

بالاخره كارگاه روش تحقيق برگزار شد. فايل ارائه من را هم مي توانيد از اينجا دانلود كنيد . اگر فايل ارائه جناب آقاي دكتر پوررضا را هم دريافت كردم همينجا قرارش مي دهم.

با توجه به اينكه امسال اولين سالي است كه اين كارگاه برگزار شده قطعا يكسري كن و كاستي هايي داشته كه نظرات شما مي تونه اينكار را براي سال هاي آينده سودمند تر كنه. خوشحال مي شم اگه نظراتتان را تحت همين پست برام بفرستيد .توي نظراتتان سعي كنيد جنبه هاي مثبت و منفي را بيان كنيد بطوري كه بشه براي بهبود از اون نظرات استفاده كرد.

منتظرمSmile

زمان برگزاري كارگاه روش تحقيق

کلی بازتاب (0) نظرات (4)   

سلام

با توجه به پست قبلي زمان  برگزاري كارگاه روش تحقيق هفته آينده روز چهارشنبه 11 آدر از ساعت 2 الي 6 بعد از طهر در محل كلاس شماره 323 داشكده مهندسي مي باشد.

در 2 ساعت اول من در خصوص اصول كلي روش تحقيق  صحبت خواهم داشت و در دو ساعت بعد همكار محترم جناب آقاي دكتر پوررضا در خصوص نحوه نوشتن مقالات و پايان نامه صحبت خواهند نمود.

حضور دانشجويان تحصيلات تكميلي ورودي 88 در اين كارگاه ها الزامي است.

كارگاه روش تحقيق

کلی بازتاب (0) نظرات (6)   

سلام

در جلسه قبلي گروه كامپيوتر بحث شد كه احتمالا برخي از دانشجويان دوره كارشناسي ارشد  كه تازه از دوره كارشناسي وارد اين مقطع شده اند با مباني روش تحقيق (اونهم از نوع مهندسي اش) آشنا نباشن و شايد بد نباشه كه يك كارگاه يكي دو ساعته ( يا كمي بيشتر) براي آنها برگزار بشه . متاسفانه باز فرعه به نام من افتاد كه اين كارگاه را ارائه بدم Frown گرچه بقيه دوستان نسبت به من در اولويت قرار داشتند.

اولا خواستم اين خبر را بدم ثانيا در مورد زمانش كه كي باشه (هم ماهش و هم روز هفته اش ) از دانشجويان بخوام كه يا اينجا ويا شفاها ( در كلاس و يا خارج آن) نظراتشون را به من برسونن.

 ضمنا اگر كسي در خصوصسر فصل مطالبش هم نظر خاصي داره ( كه موضوع خاصي حتما گفته بشه) علاقه مندم  كه بشنوم.

تا بعدSmile

سال جديد تحصيلي

کلی بازتاب (0) نظرات (3)   

سلام

امروز روز اول سال جديد تحصيلي بود. اين روز و عيد سعيد فطر را به همه تبريك مي گويم.

اول مهر همه ساله آدمو ياد خاطرات قديمي اش مي اندازه. سال اول ابندايي؛ راهنمايي دبيرستان دانشگاه و همه سال هاي خوبي كه پشت اين ميزها گذرندوم.

ديدن دانشجويان جديد دوره كارشناسي كه با نشاط بسيار به دانشگاه مي آيند. خيلي ها سال ها با ديدن دانشگاه ارزو مي كردن بتونن اينجا درس بخونن و حالا يك آرزوي بزرگ را برآورده مي بينند. 

هميشه افسوس مي خورم كه چرا من با ترم اولي ها كلاس ندارم. آخه درس هاي من ترم هاي آخره و دانشچويان يا درگير كنكور ارشد هستند و يا خسته از چهارسال تحصيل. كي مي دونه شايد يك ترم تصميم گرفتم من هم محددا برنامه نويسي درس بدم.Wink

از اين حرف ها كه بگذريم.  براي اونهايي كه جلسات وب معنايي رو دنبال مي كرده ( كه البته اخيرا كمي بخصش باز تر شده و همه مقوله اي آزمايشگاه فناوري وب را در بر گرفته) يك اطلاع رساني هم بكنم كه از اين به بعد جلسات روز چهارشنبه ساعت 12 برگزار مي شه. سعي مي كنيم كه در محل كلاس 312 برگزار كنيم اگه اشغال نباشه.

 

به بهانه مبعث

کلی بازتاب (0) نظرات (5)   
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

امروز روز عيد مبعث است. اين روز را به همه تبريك مي گم. يه مطلبي را در اين خصوص برايتون انتخاب كرده ام كه متفاوت با بحث هاي  قبلي منه.

اونهايي كه با من درس داشته اند ديده اند كه من چقدر نسبت به درك عميق مطالب توسط دانشجويان تاكيد بلكه وسواس دارم. معمولا هم يكي دو تا از سئوال هاي امتحاني (خصوصا در دوره هاي تحصيلات تكميلي) سئوالاتي است كه بايد درس را به صورت كلي فهميده باشيد تا بتوانيد به آنها جواب بدهيد. اصولا من حكمت را همين مي دونم. يعني اينكه اينقدر يك مطلب را حس كرده باشيد كه وقتي در دنياي كاربردي موقعيت مناسبش را مي بينيد دقيقا كاربرد آن را بفهميد و ان دانسته علمي را در محل مناسبش بكار بگيريد. اين درحالي است كه شما ممكن است اصل آن مطلب و دانش را در يك محيط ديگر آموخته باشيد.

من گاهي اصطلاح هضم را براي اين كار بكار مي برم. شما ممكن است از مواد مختلف غذايي استفاده كنيد ولي وقتي ان مواد هضم شد تبديل به انرژي ماهيچه اي و ... مي شود كه كاربرد هاي كاملا متفاوتي با ورودي ها مي تواند داشته باشد. شايد تفاوت انسان با حيوان در همين باشد. وقتي يك گوسفند چيزي را مي خوره تبديل به گوشت در بدنش مي شه كه بازم مصرف خوراكي داره ولي در مورد انسان اين طور نيست و خيلي متفاوته.

خوب اگه يك كم دقيق به اخلاق نگاه كنيم مي بينيم مگه اخلاق چيزي بيش از حكمت عملي است؟ بعني آخر علم و دانش و حكمت ؛ بكار گيري مناسب آنها در زندگي اجتماعي (دنيوي و اخروي) است. لذا وقتي پيغمبر اكرم ميفرمايند كه من فقط براي اتمام مكارم اخلاقي مبعوث شدم؛ مكارم اخلاق يعني واقعا  چكيده علم و دانش و حكمت نافع. و به نظر من اين يعني همه چيز هاي خوب دنيا از دانشي كه خوب درك شده و در محل مناسب بكار گرفته وعملياتي مي شه.

بيخود نيست وزن علم توي اسلام اينقدر بالاست كه اولين چيزي كه به آدم (ع) مي آموزند همه كليد هاي رسيدن به علم است.

بيخود نيست كه وزن تفكر ساعه در مقايسه با مقدس ترين كار هاي خوب ديگر (عبادت) توي اسلام اين قدر بالاست.

بيخود نيست پيغمبر مكرم فقط براي تكميل  مكارم اخلاق مبعوث شده اند.

آخه همه چيز به درك عميق علم و كاربرد آن در محل خودش وابسته است.

منتظر كامنتها تون مي مونم.Smile

 

برگزاري كارگاه هاي آموزشي

کلی بازتاب (0) نظرات (5)   
كارگاه آموزشي امنيت كه از طرف آزمايشگاه آپا انجام شد منو توي اين فكر برد كه ما مي تونيم كلي كارگاه آموزشي مفيد توي دانشكده برگزار كنيم كه هم براي صنعت وجامعه مفيد باشه و هم براي جامعه علمي شهر و يا استان. هرچي فكر مي كنم مي بينم انگار اين يكي از وظايف اصلي دانشگاه بوده تا به حال مغفول مونده و فقط به آموزش كلاسيك و درسي خودمون بپردازيم.
يك سري عناوين كلي كه به ذهنم رسيده كه مي تونه در مورد آنها كارگاه يا سمينار برگزار بشه و براي گروه ها ي مختلف مناسب باشه:
  • اصول داده كاوي و كاربردهاي آن
  • آشنايي با نرم افزار هاي داده كاوي مانند clemenine , weka, matlab
  • وب معنايي و كاربرد هاي آن
  • آشنايي با نرم افزار هاي وب معنايي مانند jena, gate
  • تست نرم افزار
اين كارگاه ها و سمينار ها كه مي توانند توسط دانش جويان تحصيلات تكميلي مون (و حتي دانشجويان كارشناسي ) كه خيلي ها شون واقعا در اين زمينه ها متخصص هستند اجرا بشه هم  براي جامعه مفيد است وهم باب آشنايي دانشگاه با جامعه را باز مي كنه كه مي تونه خيلي راه گشا باشه.
نكته اي كه در اين زمينه ها بايد توجه كرد جنبه بين رشته اي اين زمينه هاست كه   باعث ميشه اين زمينه ها را بشه بهتر كاربردي كرد.
با ميد اون روز Smile
منتظر نظراتتون هستم
 

روز معلم

کلی بازتاب (0) نظرات (6)   

فردا 12 اردبسهشته و روز معلم. من هم به نوبه خودم اين روز را به همه  معملين تبريك مي گم.

دانشجويان ازمايشكاه فناوري وب هم كه مي دونستند روز شنبه من رو نمي تونند گير بيارند، يك سورپريز راه انداخته بودند و روز چهارشنيه حسابي ما رو خجالت دادند. از همشون متشكرم.

ضمنا بعضي ها سئوال كرده بوندن كه جلسات روز سه شنبه بعد از عيد برنامه اش چطوريه. با وجودي كه قبلا هم اعلام كرده بودم ولي ما هر روز سه شنيه از ساعت 12:30 تا 1:30 (البته بعضي روز ها تا ساعت 2 هم طول مي كشهSmile) در كلاس 323 (طبقه سوم راهرو دوم) دانشكده مهندسي جلسات وب معنايي را برگزار مي كنيم. اونچه كه من رو به آينده اين جلسات اميدوار مي كنه حضور تعداد زيادي از دانشكده ها و حتي دانشگاه هاي ديگه هست كه با توجه به بين رشته بوده ان مفهوم وب معنايي مي تونه غناي خوبي به اين جلسات بده.

بناست اقاي مهندس كاميار كه مسئول هماهنگي اين جلساته برنامه حلسات رو تو سايت آزمايشگاه فناوري وب اعلام كنه تا هر كس با توجه به موضوع جلسه بتونه از قبل تصميم بگيره كه جلسه بدردش مي خوره يانه.

 

تبريك سال نو

کلی بازتاب (0) نظرات (5)   

آمد بهار خرم و آمد رسول يار ...

ساعاتي بيش به حلول سال جدي نمانده. سال نو را به همه خصوصا دوستاني كه در سال گذشته با من در فعاليتهاي علمي پژوهشي اجرايي همكاري كردند تبريك عرض مي كنم. ان شاء الله سال جديد سالي پر از موفقيت براي همه تان باشه براي من هم زمان هاي بيشتري فراهم بشه تاتوي اين وبلاگ مطلب بنويسم.Wink

 

از دانش آموزي تا دانش پژوهي

کلی بازتاب (0) نظرات (8)   

يكي از مسائل اصلي كه به نظر من در تربيت يك دانشجو در موقع حضور و تحصيل در دانشگاه بايد مد نظر قرار گيرد تغيير روحيه و رويكرد دانشجو نسبت به مقوله آموزش است.

دانشجو در لحظه ورود به دانشگاه يك دانش آموز است. يعني عادت كرده است تا يك متن مشخص را تحت راهنمايي دقيق يك معلم فرا بگيرد.  يكي از وظايف ما اساتيد دانشگاه اين است كه فرآيند آموزش اين محصل را بنحوي فراهم سازيم تا علاوه بر اين كه وي دانش موضوعي در زمينه تحصيلي پيدا مي نمايد رفته رفته رويكردجديدي نسبت به مقوله آموزش نيز در او زنده شود و باصطلاح دانشجو شود.

از نظر من يك دانشجو كسي است كه به راهنمايي كمتري نياز دارد و مي تواند با گرفتن سرنخ هاي كلي و سرفصل مطالب و مراجع خود ادامه مطالب را بصورت كامل بياموزد. اين روند خصوصا بايد از سال دوم بشدت توسط اساتيد پيگيري شود تا دانشجويان تنها به خواندن يك جزوه عادت نكنند. اين كار بايد به نحوي انجام شود كه در هنگام فارغ التحصيلي دانشجو بتواند در زمينه مطالب آموخته و بكارگيري آنان در يك پروژه كاريردي (خصوصا در مورد دانشجويان مهندسي) بتواند نياز هاي معمول خود را رفع نمايد. من معمولا به دانشجويانم مي گويم شما بايد ياد گرفته باشيد كه چگونه ياد بگيريد.

به نظر من اگر دانشگاه بتواند اين روحيه را در دانش جويان ايجاد نمايد كار اصلي خود را انجام داده است حتي اگر دانش موضوعي كاملي و مناسبي در اختيار فارغ التحصيلانش قرار نداده باشد.

فاز بعدي كار كه بيشتر هدف تحصيلات تكميلي است دانش پژوهي است. اگر فردي دانش پژوه بشود مي تواند خود منابع مورد نياز را بيابد آنان را مورد ارزيابي اوليه قرار دهد و تشخيص دهد كدام يك مناسب تر هستند و با مطالعه آنان بر دانسته هاي خود بيفزايد. البته لزومي ندارد تا حتما يك فرد يك دوره تحصيلات تكميلي را طي كند تا بدين مرحله برسد. تجربيات كاري و ممارست در مطالعه مي تواند يك دانشجوي خوب را به اين سطح برساند.

نظر شما چيست؟ ايا دانشگاه هاي ما در راستاي نايل آمدن به اين اهداف حركت مي كنند؟ منتظر نظرات ارزشمند تان هستم.Smile

پروژه كارشناسي رشته مهندسي كامپيوتر

کلی بازتاب (0) نظرات (16)   

قبل از هر چيزي بايد از دوستاني كه در وبلاگ نظراتشان را ارسال كرده بودند تشكر مي كنم. اين كار مرا تشويق به نوشتن بيشتر خواهد كرد چون تاثير آن را مي بينم.Wink

دانشجويان رشته هاي مهندسي بايد در انتهاي دوره كارشناسي خود درس پروژه (و نه پايان نامه) را بردارند . معني اين نام اين است كه بايد يك كار عملي كه بزرگتر از پروژه هاي درسي مي باشد را ارائه دهند.

اولا براي دانشجويان گرايش سخت افزار كه هم امكانات مهيا نيست و هم اساتيدي كه پروژه هاي سخت افزاري ارائه كنند كم هستند مشكل حاد است اميدوارم با افزايش بودجه اين اوضاع بهتر شود.

در مورد رشته نرم افزار هم يكسري مشكلاتي وجود دارد.

اگر پروژه بخواهد واقعي باشد بايد كه مشتري داشته باشد. از انجاييكه سفارش يك كار نرم افزاري نياز به همكاري كارفرما دارد، حتي اگر كارفرما وجهي بابت كارش پرداخت نكند انتظار دارد در مقابل همكاري اش يك سيستم قابل استفاده و در زمان مناسب تحويل بگيرد. (و الا اقلا وقت كاركنانش هدر رفته است). دانشجويان عموما به اين دو مسئله با مسئوليت برخورد نمي كنند. يا آنقدر كار را كش مي دهند كه اصطلاحا پروژه منتفي مي شود. يا كار را بصورتي تحويل مي دهند كه يك نفر ديگر بايد كلي رويش كار كند تا قابل استفاده باشد (حتما شما هم مي دانيد كه كد كس ديگر را تصحيح كردن چه شكنجه بزرگي است و اغلب ترجيح ميدهند از ابتدا دوباره بنويسندCry)

اين مشكلات باعث شده است كه اساتيدي كه قبلا پروژه هاي كاربردي ميداده اند (مثل خود من - جهت اطلاع تعدادي از زيرسيستم هاي سييستم آموزش توسط پروژه اي دانشجويان گروه كامپيوتر تهيه شده است) با توجه به مشكلات پيش آمده و اتلاف وقت و بدقولي و كد ضعيف و بي مسئوليتي دانشجويان قبلي از اين كار صرفنظر كنند. يا اصلا پروژه ارائه ندهند يا فقط به افرادي كه مطمئن هستند اين بلا را سر پروژه هايشان نمي آورند پروژه ارائه نمايند (هرچند همانها هم گه گداري مشكلات ايجاد مي كنندFrown)

نتيجه اين شده است كه اكثر پروژه ها غير واقعي غير كاربردي و يا فقط مروري بر ادبيات موضوع شده اند.Frown

نظر شما دانشجويان محترم در اين خصوص چيست و چه راه كاري را ارائه مينماييد.

منتظرمSmile

ترم هفتم و مشكلي بنام كنكور كارشناسي ارشد

کلی بازتاب (0) نظرات (10)   

اولين بحث جدي در اين وبلاگ را مي خوام با موضوع كنكور كارشناسي ارشد شروع كنم.

دانشجويان عموما دروس عمومي و پايه را در سال اول و دروس اصلي و تخصصي را در سالهاي دوم و سوم مي گذرانند. سال جهارم هم سال دروس اختياري و تخصصي اجباري است.

ازطرفي دروس بال چهارم دروسي هستند كه براي آينده كاري دانشجويان بسيار مهم هستند. يعني تازه دانشجويان اصول كلي را فرا گرفته اند و مسائل تخصصي مربوط به رشته را بايد بياموزند. البته اين دروس عموما در امتحان كنكور كارشناسي ارشد يا بي تاثير و يا كم تاثير هستند.

با توجه به اينكه دانشجويان بايد در انتهاي ترم هفتم در امتحان كنكور شركت كنند سعي مي كنند در ترم هفتم اين دروس را كه عموما وقت زيادي هم بابت انجام تكاليف آن بايد صرف كنند نگيرند (اين مورد بخصوص در مورد دروسي كه من تدريس مي كنم خيلي صادق است Wink) لذا شركت در دروس اختياري منحصر به ترم هشتم مي شود كه با توجه به محدودبت يك ترمي قاعدتا فقط تعداد كمي از اين دروس اختياري را مي گذرانند.

مشكلي كه اتفاق مي افتد اين است كه با توجه به اينكه درصد كمي در مقطع ارشد قبول مي شوند (حدود 20 درصد) وقتي براي انجام كار و استخدام مراجعه مي كنند از تكنيك ها و علوم روز بي اطلاعند و نمي توانند كار مناسبي براي خود دست پا كنند و بعضا دچار سرخودگي اوليه مي شوند.

البته با توجه به توانايي هاي ذهني بالا پس از پيدا كردن يك شغل مي توانند به اصطلاح خودي نشان دهند و ارتقا يابند ولي گاهي مشكل پيدا كردن شغل مناسب اوليه دردسر ساز مي شود.Frown

نمي دانم شايد انتقال برخي از اين دروس اختياري به ترم هاي پنجم و ششم ( اگر پيش نياز ها را گذرانيده باشند) چاره كار باشد. نظر شما چيست؟

Powered by FUMblog