پذیرش دکتری پژوهش محور لغو شد/ قبولی فقط از طریق آزمون

پذیرش بدون کنکور در دکتری پژوهش محور لغو شد/ قبولی فقط از طریق آزمون

 معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: از امسال پذیرش دانشجو در دوره دکترای پژوهش محور فقط از طریق آزمون نیمه متمرکز دکتری صورت گرفته و پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور از طریق سامانه سازمان امور دانشجویان بدون کنکور لغو شد.

دکتر وحید احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت پذیرش دانشجو در دوره دکترای پژوهش محور گفت: اصلاح نهایی آیین نامه دوره دکترای پژوهش محور در پروسه کار قرار دارد ولی برای سال جاری  تصمیم گیری در این رابطه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از این پس مقرر شد تمام دانشجویان متقاضی دکترای پژوهش محور از آزمون نیمه متمرکز دکتری انتخاب شوند و پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور از طریق سامانه سازمان امور دانشجویان که دانشجو با ارایه درخواست و بدون کنکور و تنها با ارزیابی پذیرش می شد، لغو شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: از این پس پروسه تعیین پروژه نیز بدین فرم خواهد بود که طبق روال گذشته ظرفیت ها به دانشگاه‌ها پژوهشگاه‌ها و مراکز متقاضی ارایه می شود و براساس آیین نامه کلی دکترای پژوهش محور، متقاضیان از آزمون نیمه متمرکز دکتری انتخاب می شوند.

وی در خصوص اینکه آیا مراکز پذیرنده دانشجویان دوره دکترای پژوهش محور که به شیوه قبل دانشجو پذیرش کرده و مشکل ایجاد کرده بودند مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت، گفت: این دانشگاه‌ها  ارزیابی و بررسی می شوند تا مقررات کامل این دوره را به طور کامل رعایت کنند.

کد خبر: 2268876 

 

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۱/۲۳ - ۱۲:۲۵

منبع خبرگزاري مهر


اعتبار مدارک مجازی و پردیسهای خودگردان دانشگاهها

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

نحوه صدور مدرک برای دانشجویان پولی/ درج عنوان دوره در مدرک

مدیر کل برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، به نحوه صدور مدارک دانش آموختگان پردیسهای خودگردان و دوره های مجازی دانشگاههای کشور اشاره کرد و گفت: مدرک این دانش آموختگان مانند دانش آموختگان پیام نور، نوبت دوم و غیرانتفاعی خواهد بود.

سعید قدیمی در خصوص اعتبار مدارک دانش آموختگان پردیسهای خودگردان و مجازی دانشگاهها، اظهار داشت: به این دلیل که دوره های مجازی و پردیسهای خودگردان مصوب شورای گسترش آموزش عالی به شمار می آید، از نظر آموزش عالی این گونه مدارک کاملاً مورد تایید و قابل قبول است.

وی ادامه داد: اعتبار این گونه مدارک کاملاً مشابه مدارک دوره هایی مثل پیام نور، غیردولتی غیرانتفاعی، نوبت دوم و روزانه است که توسط شورای گسترش آموزش عالی مجوز پذیرش می گیرند.

مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، همچنین در خصوص نوع مدرک صادر شده برای این دسته از دانش آموختگان دوره های مجازی و پردیسهای خودگردان دانشگاهها، گفت: نوع و عنوان دوره ای که دانشجویان پردیسهای خودگردان و دوره های مجازی در دانشگاهی گذرانده باشند، دقیقاً در مدرک پایان دوره ذکر می شود.

به گزارش مهر، چندی است که باب ارائه مجوز پردیسهای خودگردان و دوره های مجازی برای دانشگاههای کشور از سوی وزارت علوم باز شده؛ مهمترین دلیل ارائه مجوز برای راه اندازی این دوره های همراه با دریافت شهریه کمک به دانشگاهها برای کسب یک راه درآمدی و جذب بیشتر دانشجو است.

در اکثر این پردیسها که به گفته مدیر کل گسترش وزارت علوم تقریباً تعدادشان به عدد 35 رسیده، دانشجویان تحصیلات تکمیلی پذیرش می شوند و تحصیل می کنند.

"منبع خبرگزاري مهر"

 
کد خبر: 2036797 
 
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۲/۱ - ۰۸:۴۶

 


کسب رتبه پنجم داغ ترین مقاله سال توسط عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

مقاله عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان رتبه پنجم داغ ترین مقاله سال ۲۰۱۲ انتخاب شد.

مقاله دکتر نادری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مجله بین‌المللی متریال ساینس و تکنولوژی material scince and technelogy منتشر شده است که این مقاله به عنوان رتبه پنجم داغ‌ترین مقاله سال ۲۰۱۲ انتخاب شد.

این مقاله درباره فرآیند پرس کاری گرم برای شکل دهی قطعات خودرو است که به عنوان یک فناوری جدید به شمار می‌رود.

این فناوری موجب افزایش استحکام و کاهش وزن خودرو و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

منبع "خبرگزاري مهر"

کد خبر 2014647 


ذکر عنوان "پردیس خودگردان" در مدارک تحصیلی/ تایید اعتبار مدارک

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

یک مقام مسئول وزارت علوم خبر داد:

ذکر عنوان "پردیس خودگردان" در مدارک تحصیلی/ تایید اعتبار مدارک

علیرغم اعلام مسئولان پیشین وزارت علوم مبنی بر عدم درج عنوان " پردیس خودگردان" در مدارک تحصیلی، اما مدیر کل گسترش وزارت اعلام کرد این عنوان در مدارک دانش آموختگی قید می شود.

حسین حسینی گفت: بر اساس مصوبات شیوه نامه پذیرش دانشجو در پردیسهای خودگردان که مصوب دولت قبلی است، تاکید شده نوع و شیوه پذیرش دانشجو در پردیسهای خودگردان در زمان فراخوان باید به اطلاع داوطلبان رسانده شود.

وی ادامه داد: هر گونه تغییر در نحوه صدور مدرک باید با تغییر شیوه نامه همراه شود؛ در شیوه نامه فعلی نیز اعلام شده نوع و محل تحصیل باید در مدرک تحصیلی قید شود.

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی با تاکید بر اینکه دانشگاهها باید این موارد را به صورت شفاف به اطلاع دانشجویان برسانند که حین تحصیل ابهامی ایجاد نشود، درباره اعتبار این مدارک، تاکید کرد: این پردیسها وابسته به دانشگاههای مادر کشور هستند؛ بر اساس قانون سه دانشگاه مادر استان یا دانشگاه تخصصی اجازه پذیرش دانشجو دارند و به تمام دانشگاهها مجوز راه اندازی این پردیسها داده نشده است. بنابراین اعتبار این دسته مدارک مورد تایید دانشگاه مادر و وزارت علوم است.

منبع :‌خبرگزاري مهر

 

کد خبر2219794 

 

تاریخ مخابره  ۱۳۹۲/۱۱/۴ - ۱۰:۳۴

 


اساتید دارای مقالات پراستناد معرفی شدند

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

فهرست اساتید دارای پراستناد ترین مقالات در پایگاه استنادی ISI از سوی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری منتشر شد.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: با توجه به اينکه در سال های اخير استادان و پژوهشگران ايرانی در توليد علم سهم موثری داشته و موجبات ارتقاء علمی، تحقيقاتی، فناوری و نوآوری را در دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتی به ارمغان آورده اند، حاصل تلاش و مجاهدت های علمی پژوهشگران ايرانی علاوه بر کاربردهايی که در عرصه های مختلف علمی، صنعتی و اجتماعی دارد به صورت مقاله های پژوهشی نیز در مجلات معتبر بين المللی چاپ و منتشر می شود. ايران از نظر توليد علم مقام شامخی در بين کشورهای جهان دارد در حالی که حجم مقالات دانشمندان ايرانی در خور توجه است، کيفيت مقالات توليد شده نيز منطبق با معيارهای علم سنجی و بر حسب استناد اندازه گيری می شود.

براساس اعلام این پایگاه، استناد، نماد کيفيت است. استناد به دانشمندان و پژوهشگران بخش مهمی از فرايند تحقيق و ارزش و اعتبار نويسنده به حساب می آيد. تحليل استنادی در پايگاه هايی که به همين منظور تاسيس شده است از اصول اساسی سنجش عملکرد پژوهشگران قلمداد می شود.

پايگاه ISI يکی از نظام هاي استنادی معتبر بين المللی است. ثبت و نمايه سازی مقالات علمی در اين پايگاه و مطالعه تعداد استنادهای دريافت شده توسط پژوهشگران برتر حايز اهميت فراوان است. در حالی که چندين ده هزار عضو هيات علمی در دانشگاه ها و پژوهشگاه های جمهوری اسلامی ايران به تدريس و تحقيق مشغول می باشند، نقش پژوهشگران پر استناد از همه برجسته تر است.

از این رو طبق داده های موجود در ISI، دکتر مهدی دهقان از دانشگاه صنعتی اميرکبير رتبه اول را از نظر تعداد استنادهای دريافت شده در اختيار دارد.

رتبه های دوم تا پنجم پژوهشگران پر استناد ايرانی به ترتيب به دکتر محمد عبدالهی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حبيب فيروزآبادی از دانشگاه شيراز، دکتر مجتبی شمسی پور از دانشگاه شيراز و دکتر مهراورنگ قائدی ازدانشگاه ياسوج تعلق دارد.

دکتر محمدرضا گنجعلی (دانشگاه تهران)، دکتر علی کاوهدانشگاه علم و صنعت ايران)، دکتر سعيد عباسبندیدانشگاه بين المللی امام خمينی (ره)، دکتر بيژن دوازدانشگاه يزد) و دکتر محمد علی زلفی گل  ( دانشگاه بوعلی سينا) نيز به ترتيب رتبه های شش تا ده پژوهشگران پر استناد ايرانی را به خود اختصاص داده اند.

مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم اعلام کرد: رتبه های يازده تا پانزده از نظر تعداد استنادهای دريافت شده در اختيار دکتر علی اصغر انصافیدانشگاه صنعتی اصفهان)، دکتر علی نظری (دانشگاه آزاد اسلامی)،  دکتر محمدرضا زرين دستدانشگاه علوم پزشکی تهران)، دکتر پور عبداللهدانشگاه آزاد اسلامی) و دکتر مسعود صلواتی نياسری (دانشگاه کاشان) می باشد.

دکتر سیاوش مدائن دومین شخصیت علمی از دانشگاه رازی، پژوهشگر پراستناد ISI، مقام 16 را به دست آورده است.

دکتر علی مرسلی وابسته به دانشگاه تربیت مدرس، برحسب تعداد استناد های دریافت شده رتبه 17 را در اختیار دارد.

دکتر علی رمضانی، دکتر ناصر ایرانپور و دکتر امید اخوان نیز به ترتیب پراستنادترین پژوهشگران ایرانی، رتبه های 18، 19 و 20 را به دست آورده اند. این پژوهشگران به ترتیب به دانشگاه های زنجان، شیراز و صنعتی شریف تعلق دارند.

رتبه های 21 تا 25 مربوط به دکتر زمانیدانشگاه آزاد اسلامی)، دکتر داوود گنجی(دانشگاه مازندران)، دکتر نظام الدین دانشوردانشگاه تبریز)، دکتر احمد شعبانیدانشگاه شهید بهشتی) و دکتر مجید هرویدانشگاه الزهرا) می باشد.

دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تربیت مدرس، انستیتو پاستور ایران ودانشگاه علوم پزشکی تهران مفتخر به پژوهشگران پراستناد ایرانی در ISI به ترتیب شامل دکتر عبدالرضا حاجی پور (رتبه 26)، دکتر تورج محمدی(رتبه 27)، دکتر یدا... یمینی(رتبه 28)، دکتر مرتضی محمودی(رتبه 29) و دکتر رضا ملک زاده( رتبه 30) می باشند.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: روش استناد دهی به منابع و مراجع به دقت نظر احتیاج دارد. استناد ها بر حسب موضوع و تناسب هم باید شامل مواد و منابع نوشته شده در داخل و هم شامل منابعی باشد که در خارج از کشور چاپ و منتشر می شود. عدم توجه به منابع داخلی نادیده انگاشتن حقوق معنوی استادان و پژوهشگرانی است که در تولید علم پیشگام می باشند. چنانچه این مسأله که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است رعایت شود، نتیجه به معرفی بیشتر دانشمندان ایران در عرصه های بین المللی منجر خواهد شد و این آن چیزی است که ایران برای حضور در عرصه های بین المللی نیاز دارد.

منبع خبرگزاري مهر

 

کد خبر 2200384 

 

تاریخ مخابره  ۱۳۹۲/۱۰/۱ - ۰۹:۵۸

 


بازنشستگی استادان تا 5 سال به تعویق افتاد

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

با تصویب هیأت امنای وزارت علوم

بازنشستگی استادان تا 5 سال به تعویق افتاد

با تصویب مرکز هیأتهای امنا و هیأتهای ممیزه مرکزی وزارت علوم، بازنشستگی استادان تا 5 سال به تعویق افتاد.

مهدی ایرانمنش - رئیس مرکز هیأتهای امنا و هیأتهای ممیزه مرکزی وزارت علوم، یک تبصره به آیین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی الحاق کرد که جزئیات آن به شرح ذیل است:

" تبصره الحاقی به ماده 98 آیین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی مورخ 27 اسفند سال 90 :

تبصره 3 ( الحاقی ) – به منظور استمرار بهره گیری از تجارب و خدمات موثر عضو آموزشی موسسه و در هر مرتبه علمی که واجد شرایط یکی از بندهای مندرج در ماده 96 آین آیین نامه می باشد، موسسه می تواند علاوه بر موارد مندرج در این ماده و تبصره های 1 و 2 آن، پس از بررسی پیشنهاد گروه آموزشی در خصوص تعویق بازنشستگی عضو، موعد بازنشستگی وی را به صورت سالیانه و حداکثر تا سقف 5 سال ( مشروط به افزایش حداکثر 5 سال به سن بازنشستگی مندرج در ماده 96) با تصویب هیأت امنا، به تعویق اندازد."

" منبع : خبرگزاری مهر"


4 روش گزینش داوطلبان دکتری در دانشگاهها

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

4 روش گزینش داوطلبان دکتری در دانشگاهها/ محرومیت از کنکور سال آینده برای انصرافیها

رئیس سازمان سنجش از اختیارات دانشگاهها برای برگزاری آزمون کتبی خبر داد و گفت: دانشگاهها از 4 طریق می توانند داوطلبان دکتری را در روند مصاحبه گزینش کنند.

ابراهیم خدایی ، درباره انصرافیهایی که در آزمون دکتری شرکت کرده اند، گفت: این دسته از داوطلبان تا زمانی که از طریق سازمان سنجش قبولی نهایی اعلام نشده باشند انصرافی تلقی نمی شوند زیرا هنوز نمره ای در مصاحبه برای آنان منظور نشده و امکان انصراف از روند پذیرش را دارند.

وی ادامه داد: اما اگر در مصاحبه شرکت کنند و نمره ای برای آنان در نظر گرفته و در واقع قبولی دکتری به شمار آیند اما ثبت نام نکنند انصرافی تلقی و از شرکت در کنکور سال بعد محروم می شوند.

رئیس سازمان سنجش همچنین تأکید کرد: به دلیل کم بودن ظرفیت پذیرش، انصراف در دوره های شبانه و شهریه ای نیز در کنکور دکتری محرومیت به دنبال دارد.

خدایی در خصوص زمان به اتمام رسیدن فرایند مصاحبه دکتری 92 در دانشگاهها، اظهار داشت: دانشگاهها باید طی فرایند 30 تا 45 روزه مصاحبه داوطلبان را به پایان برسانند و نتایج را تا اول مردادماه به اطلاع سازمان سنجش برسانند.

وی درباره آن دسته از داوطلبانی که از سوی سازمان سنجش به دانشگاه چند شهر مختلف دعوت شده اند و ممکن است از نظر زمانی تداخلی در زمانهای مصاحبه برای این داوطلبان ایجاد شود به مهر گفت: برای این داوطلبان مشکلی ایجاد نمی شود زیرا 10 روز پایانی زمان مصاحبه برای چنین مشکلات احتمال در نظر گرفته شده است ضمن اینکه سازمان سنجش ترتیبی کرده و به دانشگاهها نیز اعلام کرده است که نسبت به اعلام زمان مصاحبه با در نظر گرفتن مسافت شهرها و زمان مصاحبه سایر دانشگاهها اقدام کنند.

رئیس سازمان سنجش همچنین درباره برخی دانشگاهها که ممکن است داوطلبان را به شیوه های متفاوت حتی برگزاری آزمون گزینش و فیلتر کنند، تاکید کرد: 50 درصد نمره پذیرش دانشجوی دکتری در اختیار دانشگاهها قرار دارد، بنابراین آنها می توانند از طریق مصاحبه، آزمون شفاهی، بررسی مدارک یا آزمون کتبی داوطلب را بسنجند که این موارد در حیطه اختیارات دانشگاهها است، گاهی اوقات به علت معرفی تعداد زیاد داوطلبان به یک دانشگاه ممکن است آزمون کتبی نیز برگزار شود که مانعی در این زمینه برای دانشگاهها وجود ندارد.

خدایی درباره میزان معرفی شدگان به مصاحبه دکتری 92، اظهار داشت: برای بیش از 10 هزار ظرفیتی که از سوی دانشگاهها اعلام شده، 21 هزار و 88 نفر یعنی دو برابر ظرفیت اصلی، داوطلب معرفی شد که این میزان در سال گذشته تقریبا 1.5 برابر بود.

"منبع : خبرگزاري مهر "

 
کد خبر: 2051714 
 
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۲/۲۱ - ۰۹:۰۵

 

 


آغاز ثبت نام بورس دكتری دستگاههای اجرایی از چهارشنبه

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

آغاز ثبت نام متقاضیان بورس دكتری دستگاههای اجرایی از چهارشنبه

معاون بورس وزارت علوم از آغاز ثبت نام و پذیرش بورس دکتری دستگاههای اجرایی از چهارشنبه هفته جاری خبر داد.

حسن مسلمی نائینی ، درباره جزئیات ثبت نام بورس دکتری دستگاههای اجرایی، گفت: شیوه نامه بورسیه تحصیلی كارشناسان و متخصصان حوزه های كاربرد برای تحصیل در مقطع دكتری پژوهش محور نهایی و ابلاغ شده و متقاضیان می توانند از روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه برای ثبت نام اقدام كنند.

خروج 3 هزار متخصص دستگاههای اجرایی برای ادامه تحصیل

وی افزود: جلوگیری از خروج كارشناسان و متخصصان ایرانی به كشورهای خارجی به منظور ادامه تحصیل در دانشگاه های این كشورها كه دارای اعتبار پایین و همراه با تبعات گسترده فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از جمله مزایای اجرای این طرح به شمار می آید؛ براساس آمارهای موجود، بیش از سه هزار نفر از متخصصان، كارشناسان و مدیران دستگاه های اجرایی كشور به دلیل اینكه زمینه ادامه تحصیل آنها در مقطع دكتری داخل كشور فراهم نبود برای ادامه تحصیل به خارج رفته و در دانشگاه های خارجی مشغول به تحصیل هستند.

به گفته معاون بورس وزارت علوم، اجرایی شدن شیوه نامه بورسیه تحصیلی كارشناسان و متخصصان حوزه های كاربرد در مقطع دكتری موجب تسهیل در ادامه تحصیل این افراد و صرفه جویی ارزی برای كشور، همچنین برقراری ارتباط نزدیك استادان و دانشجویان دانشگاه ها با كارشناسان و متخصصان و در نتیجه، درهم آمیخته شدن علم و تجربه عنوان كرد.

شرایط متقاضیان

وی درمورد شرایط متقاضیان استفاده از این شیوه نامه آموزشی، اظهار داشت: داوطلبان باید علاوه بر شرایط عمومی ورود به آموزش عالی، دانشنامه دكتری عمومی یا كارشناسی ارشد از یكی از دانشگاه های داخل یا خارج مورد تایید وزارت علوم یا بهداشت همچنین حداقل سه سال سابقه فعالیت در حوزه كاری مرتبط با موضوع رساله مقطع دكتری داشته باشند.

معاون سازمان امور دانشجویان ادامه داد: دارا بودن توانایی و مهارت لازم، قدرت شناخت و حل مساله كه از طریق مصاحبه ورودی مشخص می شود، فقدان منع قانونی ادامه تحصیل، صدور تاییدیه حوزه كاربرد مبنی بر پرداخت تمام هزینه های تحصیلی و شهریه برای متقاضی بورسیه آن حوزه طبق اعلام موسسه، همچنین نداشتن منع قانونی ادامه تحصیل از لحاظ خدمت نظام وظیفه عمومی برای متقاضیان مرد نیز از دیگر شرایط لازم برای داوطلبان استفاده از بورسیه تحصیلی كارشناسان و متخصصان حوزه های كاربرد در مقطع دكتری پژوهش محور است.

مسلمی درباره نحوه معرفی و بررسی شرایط متقاضیان این بورس تحصیلی، خاطرنشان کرد: داوطلبان می توانند از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه، 11 اردیبهشت سال 92 به پایگاه اطلاع رسانی اداره كل بورس ( سامانه كاربرد) مراجعه و پس از مطالعه شیوه نامه مربوط و دستورالعمل ثبت نام با تكمیل دقیق كلیه مراحل و بارگذاری تمام اطلاعات و مدارك لازم نسبت به ثبت نام اقدام كنند.

وی اضافه کرد: پس از ثبت نام مجازی داوطلبان و صدور تاییدیه برای متقاضی توسط حوزه كاربرد (دستگاه و سازمان محل اشتغال داوطلب)، بررسی مدارك و صلاحیت علمی و عمومی و احراز توانمندی های لازم در شورای ویژه ای صورت می گیرد و افراد واجد شرایط حداكثر به سه موسسه معرفی خواهند شد؛ در مراحل بعدی نیز بررسی تقاضا در هیات و ارسال نتیجه به همراه عنوان رساله تقاضا محور و دلایل نیاز حوزه كاربرد به انجام این رساله و اسامی استادان راهنما و مشاور رساله به اداره كل بورس توسط موسسه آموزش عالی مجری دوره دكتری اجرا می شود.

به گفته وی بررسی و صدور حكم بورسیه جهت تحصیل در موسسه توسط رئیس سازمان امور دانشجویان، تدوین و انعقاد قرارداد بین موسسه آموزش عالی مجری دوره دكتری و حوزه كاربرد و در نهایت، ارسال رونوشت قرارداد و اعلام شروع به تحصیل به اداره كل بورس سازمان امور دانشجویان نیز مراحل بعدی فرآیند بررسی شرایط متقاضیان استفاده از بورس تحصیلی كارشناسان حوزه كاربرد در مقطع دكتری پژوهش محور را تشكیل می دهند.

مسلمی تاكید كرد: پرداخت تمام هزینه های تحصیلی كارشناسان و متخصصان در مقطع دكتری اعم از شهریه و هزینه اجرای طرح و دریافت تعهدات لازم، به عهده كارفرما (سازمان معرفی كننده كارشناس و متخصص) خواهد بود.

 " منبع خبرگزاري مهر "

 

کد خبر: 2042324 
 
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۲/۸ - ۱۴:۱۱


زمان اعلام نتایج اولیه بورس دکتری 92

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

معاون بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام زمان انتشار نتایج اولیه بورس دکتری 92، از تایید بیش از یک هزار متقاضی دریافت بورس توسط دستگاهها و دانشگاهها خبر داد.

حسن مسلمی نائینی اظهار داشت: نتایج اولیه بورس دکتری 92 اواسط اردیبهشت ماه سال آینده اعلام خواهد شد و هم اکنون در حال گروه بندی ثبت نام کنندگان هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون یک هزار و 700 نفر از سوی دانشگاهها و دستگاههای کشور برای دریافت بورس تاییدیه را دریافت کرده اند.

به گفته معاون بورس وزارت علوم، ظرفیت پذیرش بورس دکتری سال 92 تغییری نکرده و علیرغم ثبت نام 4 هزار متقاضی، تنها 300 نفر پذیرفته خواهند شد.

منبع "خبرگزاري مهر"
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

کد خبر 2015206 a

 

 


افزایش 25درصدی ظرفیت پذیرش در کنکور دکتری

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

رئیس سازمان سنجش در بازدید از آزمون دکتری 92 اعلام کرد که دانشگاهها تاکنون 13 هزار ظرفیت برای پذیرش دکتری اعلام کرده اند و تا 20 اسفندماه مهلت اعلام ظرفیت نهایی را دارند.

ابراهیم خدایی صبح امروز جمعه 18 اسفندماه در بازدید از آزمون دکتری 92 در جمع خبرنگاران، با اشاره به شرایط آب و هوایی پیش آمده در زمان کنکور دکتری، گفت: با همکاری پلیس راهور، نماینده و فرماندار سبزوار برخی جاده های این استان که به علت بارندگی مسدود شده بود، برای داوطلبان کنکور گشوده شد تا به جلسه آزمون برسند.

وی همچنین درباره ظرفیت پذیرش کنکور دکتری 92، اظهار داشت: تا روز گذشته دانشگاهها 13 هزار ظرفیت را در پرتال سازمان سنجش برای پذیرش دانشجوی دکتری اعلام کرده بودند و تا 20 اسفندماه مهلت ارسال ظرفیت نهایی را دارند.

به گفته رئیس سازمان سنجش، پیش بینی می شود ظرفیت پذیرش تا 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

خدایی در پاسخ به پرسش مهر درباره انتشار کلید سوالات، اظهار داشت: احتمال انتشار کلید سوالات تا پیش از اعلام نتایج اولیه وجود دارد.

وی گفت: نتایج اولیه تا دهه سوم فروردین ماه اعلام و داوطلبان حق انتخاب 50 رشته را دارند.

 

منبع : خبرگزاري مهر کد خبر-  2014140 تاریخ مخابره۱۳۹۱/۱۲/۱۸ - ۱۲:۳۷

 

 

 


اميرعباس رجبي - معرفی دانشگاههای برتر

معاون فرهنگی وزارت علوم اعلام کرد:

معرفی دانشگاههای برتر در زمینه انجمنهای علمی/ جریمه دانشگاههای خاطی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بیشترین مسابقات علمی و فناوری در 7 دانشگاه کشور برگزار می‌شود، گفت: دانشگاه‌های الزهرا، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، خوارزمی، شهید مدنی آذربایجان، رازی کرمانشاه و بوعلی سینای همدان از جمله انجمن‌های برتر به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر غلامرضا خواجه سروی در نشست امضای تفاهم نامه میان وزارت علوم و معاونت علمی، با بیان اینکه ایجاد انجمن‌های علمی موجب ارتقای فرهنگ کار گروهی می‌شود، افزود: در این راستا بر اساس عملکرد انجمن‌های علمی دانشجویی اقدام به اعمال حمایت‌های مالی از انجمن‌های علمی دانشجویی شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این انجمن‌ها بر اساس شاخص‌های 21 گانه مورد ارزیابی قرار گرفتند، اظهار داشت: تعداد مقالات، اختراعات، ابتکارات، نوآوری، همایش، سمینار، کارگاه‌های آموزشی، کلاس آموزشی، نشریات علمی، خبرنامه‌ها، سایت، وبلاگ، نرم افزار، بازدیدهای علمی، دیدار با دانشمندان، کسب مقام در جشنواره های استانی، ملی و بین المللی، اعزام به فرصت‌های مطالعاتی، تفاهم نامه با بخش صنعت و تالیف و ترجمه کتاب 21 شاخصی بودند که انجمن‌های علمی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

بررسی وضعیت انجمنهای علمی

وی تعداد انجمن‌های علمی دانشجویی را در سال 88، 2 هزار و 214 انجمن ذکر کرد و ادامه داد: این تعداد در سال 91 به 5 هزار و 491 انجمن رسید.

خواجه سروی با اشاره به عملکرد انجمن‌های علمی در سال‌های 88 تا 91، خاطر نشان کرد: تعداد مقالات انجمن‌های علمی در سال 88، 58 مورد بوده و این تعداد در سال 91 به 510 مقاله رسیده است.

وی با اشاره به تعداد ابتکارات انجمن‌های علمی دانشجویی، یادآور شد: تعداد ابتکارات انجمن‌های علمی از 48 ابتکار در سال 88 به 810 ابتکار در سال 91 رسیده است ضمن آنکه در حوزه اختراعات از 39 مورد در سال 88 به 315 اختراع در سال 91 رشد داشته است.

دانشگاه‌های با بیشترین تعداد انجمن‌ها

معاون فرهنگی وزارت علوم برگزاری مسابقات علمی را از دیگر حمایتها نام برد و اضافه کرد: در سال 88 تعداد مسابقات علمی در دانشگاه‌ها 6 مسابقه بوده که این تعداد در سال 89 به 13 و در سال 91 به 17 مسابقه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در 7 دانشگاه کشور بیشترین مسابقات علمی برگزار شده است، افزود: دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، یزد، تهران، صنعتی اصفهان و حکیم سبزواری از جمله دانشگاه‌هایی هستند که بیشترین مسابقات علمی را برگزار و بیشترین حمایت‌ها را در این زمینه دریافت کردند.

اعطای حمایتهای علمی تا فروردین 92

معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه در سال جاری اعتبارات خوبی برای حمایت از انجمن‌های علمی دانشجویی در نظر گرفته شده است، گفت: در سال جاری بیش از 4 میلیارد ریال برای حمایت از انجمن‌ها در نظر گرفته شده است که تا پایان فروردین ماه 92 به دانشگاه‌ها اعطا خواهد شد.

نام انجمنهای برتر

خواجه سروی با اشاره به انجمن‌های برتر، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های الزهرا، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، خوارزمی، شهید مدنی آذربایجان، رازی کرمانشاه و بوعلی سینای همدان از جمله انجمن‌های برتر به شمار می‌روند.

وی دانشگاه‌های حکیم سبزواری، صنعتی اصفهان، شیراز، صنعتی شریف، تبریز، جهرم، علم و صنعت و ولیعصر رفسنجان را از دیگر انجمن‌های علمی برتر دانست.

نحوه محاسبه امتیازات انجمنها

معاون فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه محاسبه پرداخت حمایت‌ها بر اساس برآورد کارشناسی و گزارش عملکرد آنها خواهد بود، اظهار داشت: بر اساس عملکرد انجمن‌ها 33 درصد دانشگاه 100 درصد اعتبارات و 47 درصد دانشگاه‌ها بین 60 تا 80 درصد اعتبارات را درست هزینه کرده بودند.

وی در مقابل از 10 درصد دانشگاه‌هایی یاد کرد که کمتر از 50 درصد اعتبارت را در جهت حمایت از انجمن‌ها هزینه کرده بودند و ادامه داد: 35 درصد این دانشگاه جریمه شدند و برخی از این دانشگاه هیچ اعتباری را دریافت نکردند.

منبع خبرگزاري مهر

کد خبر 2006771 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


شایبه الزامی نبودن شرکت در آزمون زبان دکتری/ ضرایب کنکور دکتری

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به الزام شرکت یا عدم شرکت در آزمون زبان دکتری تاکید کرد که شرکت در این آزمون بخش مهمی از قبولی را شامل می شود.

حسین توکلی درباره برخی موارد در خصوص الزام یا عدم الزام حضور در آزمون زبان دکتری 92، اظهار داشت: به داوطلبان توصیه می کنیم در آزمون زبان دکتری که در نوبت عصر 18 اسفندماه برگزار می شود، شرکت کنند اگر هم در این امتحان حضور نیابند برای آنان غیبت محسوب می شود.

وی با اشاره به ضرایب آزمون دکتری 92، اظهار داشت: آزمون اختصاصی دارای ضریب 4، آزمون زبان دارای ضریب 2 و آزمون استعداد تحصیلی دارای ضریب یک است، بنابراین ضریب آزمون زبان در قبولی یا عدم قبولی داوطلبان تاثیر می گذارد.

به گزارش مهر، کارت ورود به جلسه آزمون دکتری دانشگاه آزاد از ساعت 16 امروز دوشنبه آغاز می شود و تا پنجشنبه ادامه دارد.

منبع خبرگزاري مهر

 
کد خبر: 2010722 
 
تاریخ مخابره : ۱۳۹۱/۱۲/۱۴ - ۱۰:۱۰

 


مشابه بودن سوالات دکتری 91 و 92

شائبه مشابهت کلید سوالات کنکور دکتری

در این هفته اعلام شد که سازمان سنجش با صدور بخشنامه ای از انتشار سوالات کنکور دکتری 91 در  آستانه برگزاری کنکور دکتری 92 جلوگیری کرده است.

به گفته مشاور عالی سازمان سنجش، علت عدم انتشار کلید و سوالات آزمون دکتری 91 ، قرار دادن آن در بانک سوالات است و وی هر گونه مشابهت سوالات این دو کنکور را رد کرد.

منبع : خبرگزاري مهر  -   کد خبر:  2008275   -  تاریخ مخابره ۱۳۹۱/۱۲/۱۰ - ۱۱:۳۳

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


افزایش 35درصدی شهریه ارشد پردیسهای بین الملل

در گفتگو با مهر اعلام شد؛

افزایش 35درصدی شهریه ارشد پردیسهای بین الملل/ جزئیات تحصیل اتباع ایرانی در واحدهای بین الملل

مدیر کل گسترش وزارت علوم، تحقيقان و فناوري با اشاره به افزایش شهریه مقطع کارشناسی ارشد پردیسهای بین الملل داخل و خارج دانشگاههای کشور، به جزئیات تحصیل اتباع ایرانی در این واحدها اشاره کرد.

ابوالفضل حسنی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره سقف شهریه تمام پردیسهای بین الملل داخل و خارج دانشگاههای کشور، با بیان اینکه سقف شهریه این پردیسها مشخص شده و منتظر ابلاغ از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم است، ادامه داد: این شهریه برای مقطع کارشناسی ارشد و نوبت دوم تمام پردیسهای بین الملل داخل و خارج دانشگاههای کشور خواهد بود که با پیشنهاد دفتر گسترش وزارت علوم، بین 20 تا 30 درصد و در برخی موارد تا 35درصد افزایش یافته است.

وی همچنین در خصوص پذیرش اتباع ایرانی و خارجی در شعب بین الملل دانشگاههای کشور، گفت: به استناد بند "ی" ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه و به منظور ارتقاي جایگاه علمی کشور در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی همچنین تثبیت آن تا پایان برنامه پنجم، دانشگاههای کشور می توانند با رعایت ضوابط و مقررات تعیین شده در آیین نامه ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که توسط دفتر گسترش تهیه شده است، نسبت به ایجاد شعب خود در کشورهای خارجی و فراهم کردن شرایط لازم برای ورود ایرانیان و اتباع غیر ایرانی مستعد به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی معتبر ایرانی و تامین امکانات آموزشی، فرهنگی، علمی و تحقیقاتی برای این گونه دانشجویان، اقدام کننند.

حسنی با اشاره به هدف وزارت علوم در این زمینه، اظهار داشت: هدف وزارت علوم در این زمینه، گسترش مرزهای دانش و افزایش سهم تولید علمی کشور است، شناساندن تواناییها و دستاوردهای علمی کشور به جهانیان، ارائه خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی به اتباع ایرانی و خارجی، زمینه سازی برای استفاده از امکانات دانشگاههای کشور در چارچوب تعاملات بین المللی از دیگر اهداف وزارت علوم در این زمینه به شمار می آید.

به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، امکان تحصیل در واحدهای بین الملل خارج از کشور تنها برای اتباعی است که در واقع مقیم آن کشور هستند، یعنی دانشجوی ایرانی داخل نمی تواند از این شعب مدرک بگیرد و برگردد.

حسنی علت تعطیلی شعبه دوبی دانشگاه شهید بهشتی را در عدم تحصیل دانشجویان ایرانی و مقیم این کشور و پر شدن صندلیهای این واحد توسط دانشجویان ایرانی داخل عنوان کرد و گفت: به این دلیل هم بود که دانشجویان واحد دوبی دانشگاه شهید بهشتی به سایت اصلی این دانشگاه بازگردانده شدند اما ادامه فعالیت شعبه دوبی در دست بررسی است.

مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم، درباره دوره های مشترک دانشگاههای ایران با کشورهای خارجی اظهار داشت: برای دوره های مشترک با دانشگاه معتبر یک کشور خارجی، همیشه تفاهم نامه ای امضا می شود که به مسائل علمی، پژوهشی، تبادل استاد، دانشجو پرداخته می شود؛ به عنوان مثال، کشورهای حاشیه خلیج فارس حاضرند با ایران دوره های مشترک برگزار کنند زیرا دانشگاههای کشور اعتبار لازم را کسب کرده اند

2001464 : کد خبر  .منبع خبرگزاري مهر

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA