جديدترين مقالات مرتبط با مدیریت فناوری اطلاعات

اجزا ساختار و فرمت طرح کسب و کار ، business plan

ارسال شده توسط احمد محمدی | 7 January, 2014 | بازدید‌ها (935)

    اجزا ساختار و فرمت طرح کسب و کار ، business plan


    طرح کسب و کار توجیهی دارای بخش‌های مختلفی است که هر یک به تشریح عملکردهای گوناگون شرکت می‌پردازد.
    طرحهای کسب و کار شرکت شامل ۸ قسمت اصلی می‌باشد:
    1- خلاصه اجرایی امکانسنجی بازار ، مدیریتی و معرفی شرکت
    2- چشم انداز طرح کسب و کار، ماموریت و اهداف طرح زودبازده
    3- تحلیل SWOT طرح کسب و کار
    4- طرح و برنامه سازمان
    5- طرح خدمات
    6- طرح مخاطبین ( مطالعات بازار و امکانسنجی بازار )
    7- طرح مالی ( مطالعات اقتصادی طرح توجیهی )
    8- ضمائم

    1- خلاصه اجرایی پروژه کسب و کار ، مدیریتی و معرفی شرکتبرنامه کسب و کار ( Business plan ) معمولاً با خلاصه اجرایی طرح ، که در آن نکات برجسته طرح مطرح شده است، آغاز می‌شود.
    عناوینی که باید در این بخش مورد توجه قرار گیرند شامل موارد زیر می‌باشد:
    1- اهداف و ضرورت ایجاد شرکت
    2- بیانیه ماموریت/ ماموریت
    3- کلیدهای موفقیت
    4- تاریخچه شرکت
    5- مدل عملیاتی مرکز (فرایند اجرایی)
    6- مالکیت معنوی/ فکری
    7- خدمات
    8- نتایج مالی مورد انتظار
    9- موقعیت محلی
    2- چشم انداز طرح های کسب و کار، ماموریت و اهداف پروژه کسب و کار ( business plan )
    1- چشم انداز طرح کسب وکار
    2- ماموریت طرح
    3- اهداف طرح کسبوکار ( business plan )
    3- تحلیل SWOT طرح های کسب و کار
    در این بخش از برنامه کسب و کار مهم‌ترین راهبردها و راهکارهای اولویت‌دار و عوامل حیاتی موفقیت در ایجاد و توسعه شرکت، بررسی و تحلیل قرار گیرد.
    برای دستیابی به این مهم، ابتدا فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در خارج از سازمان و در سطح کشور و سپس نقاط قوت و ضعف درون‌سازمانی مورد بررسی قرار گرفته، سپس با استفاده از یکی از فنون موجود در مدیریت راهبردی به نام تحلیل SWOT، مهم‌ترین راهبردها و راهکارها استخراج گردیده‌ است.
    1- مهم‌ترین فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در فضای کشور برای ایجاد شرکت
    2- مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف شرکت برای ایجاد واحدهای مشاوره
    3- راهبردهای SO با توجه به نقاط قوت و فرصت‌ها
    4- راهبردهای ST با توجه به نقاط قوت و تهدیدها
    5- راهبردهای WT با توجه به نقاط ضعف و تهدیدها
    6- راهبردهای WO با توجه به نقاط ضعف و فرصت‌ها
    7- راهبردهای SWOT با توجه به نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات
    4- طرح و برنامه سازمان در طرح کسب و کار نمونه
    طرح سازمان در طرح کارآفرینی موارد گوناگونی به شرح زیر را در برمی‌گیرد:1- معرفی تیم مدیریتی و تجربیات آنها
    2- نمودار سازمانی و شرح وظایف
    3- راهبردهای مدیریتی و شیوه‌های اداره سازمان
    4- نحوه تعامل بخشهای مختلف شرکت
    5- برنامه‌های استخدام و آموزش کارکنان
    6- ضوابط پرداخت حقوق و مزایا
    7- فهرستی از رویه‌ها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها
    8- نحوه بهره‌گیری از فنّاوری اطّلاعات در فرآیندهای سازمان
    9- برنامه زمان‌بندی اجرای طرح و تعیین گام‌های اجرایی اولیه
    ۵- طرح خدماتدر این راستا شرح موارد ذکرشده زیر در یک پروژه کارآفرینی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است:1- راهبردهای شرکت در ارائه خدمات
    2- خدمات قابل ارائه توسط مرکز در هر یک از مراحل رشد و واحدهای مشاوره
    3- بیان وجه تمایز خدمات نسبت به سایر شرکتها
    4- راهبرد و برنامه‌های آتی جهت توسعه و ارتقای خدمات
    5- تعرفه‌های تعیین‌شده و نحوه ارایه خدمات (با یارانه, رایگان,.....) و نحوه بازگشت این هزینه‌ها
    6- نحوه تأمین خدمات (برون‌سپاری و درون‌تأمینی)
    7- نحوه ارزیابی میزان اثربخشی خدمات
    8- نحوه بهره مندی از فنّاوری اطّلاعات در ارایه بهینه خدمات
    6- طرح مخاطبین ( مطالعات بازار و امکانسنجی بازار )
    این طرح انواع، گستره و مشخصات مخاطبان احتمالی شرکت را بیان نموده و شامل فهرستی تفصیلی از بخش‌بندی مخاطبان، تجزیه و تحلیل آنها، نیازسنجی و... خواهد بود. این طرح می‌تواند در موفقیت شرکت نقشی حیاتی ایفا کند.1- بخش‌بندی مخاطبان
    2- نیازهای مخاطبان
    3- شیوه پذیرش و ارزیابی بنگاهها
    4- شیوه ارزیابی عملکرد بنگاهها
    7- طرح مالی ( مطالعات اقتصادی طرح توجیهی )
    مهم‌ترین عناوینی که در بخش مالی برنامه کسب و کار شرکت مطرح می‌باشند، عبارتند از:1- شاخص‌های مالی کلیدی
    2- منابع و موارد استفاده از سرمایه
    3- تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر
    4- تجزیه و تحلیل نسبت‌های تجاری
    5- بیانیه سود و زیان پیش‌بینی‌شده
    6- بیانیه جریان نقدینگی
    7- ترازنامه
    8- بیانیه درآمد و طرح‌های بلند مدت
    9- طرح خرید (مواد اولیه و تجهیزات)
    10- مدیریت وام
    ۸- ضمائمضمائم برنامه کسب و کار به قرار ذیل می‌باشد:
    1- کاربرگ‌های اجرایی
    2- اسناد و مدارک پشتیبانی
    3- در صورتی که قبلاً امتیازی کسب شده، آماده‌ کردن یک نسخه از قرارداد اعطای امتیاز و تمام مدارک پشتیبانی که توسط امتیازدهنده تهیه شده است.
    4- یک نسخه از مجوزها و دیگر مدارک قانونی
    5- یک نسخه از مشخصات سرمایه‌گذارهای اصلی
    6- یک نسخه از مشخصات مؤسسان و مدیران مرکز
    7- رونوشت نامه‌های درخواست از طرف متقاضیان خدمات مرکز
    8- یک نسخه از موافقتنامه‌ها و قراردادها با سرمایه‌گذاران
    9- اساسنامه
    10- رویه‌ها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها
    11- برنامه زمانبندی اجرای طرح و انجام فعالیتها

ارسال نظر
Info

توجه: از ارسال پيام هاي خصوصي در حالت لاگين براي نويسنده وبلاگ اجتناب نماييد.
در صورتی که در فرم ارسال نظر، نام شما توسط سیستم شناسایی شده باشد(در حالت لاگین) نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد.


در غیر اینصورت نظر شما پس از تایید توسط مالک وبلاگ منتشر خواهد شد.

 authimage

درباره من

  • 9163858398
  • جديدترين مقالات مرتبط با مدیریت فناوری اطلاعات (برنامه ريزي منابع سازماني ERP و..)
    احمد محمدی(کارشناس ارشد مدیریت - فناوری اطلاعات و مهندس نرم افزار)
    مشاور نظام مهندسی رایانه ای خراسان رضوی
    ahmad.mohammadi.a@gmail.com

آخرين مطالب بروز شده