« قبلي | بعدي»
آنچه که دکتر رحمت الله فتاحی را ماندگار ساخت: به بهانه بزرگداشت دکتر فتاحی
عبدالرسول خسروی | 06 Dec, 2009, 12:37 | کلی | (1165 Reads)

در جوامع علمی امروزه استاد به عنوان یکی  از ارکان اساسی آموزش عالی قلمداد می شود و بدون در نظر گرفتن نقش او، نقش سازنده ای را نمی توان برای تعليم و تربيت منظور نمود. استاد نه تنها متخصص مسایل آموزشی، بلکه راهنما و سرمشق فراگيران، مشاور و مشفق آنان و دوست و مشکل گشای دانش پژوهان است و این همه کارکرد با عنایت به نقش و جایگاه ممتازی است که او در تعليم و پرورش داراست.  حال اگر استاد بتواند غير از آن که مسایل آموزشی را می آموزد، مشفقانه ومشتاقانه درصلاح و اصلاح رفتار و تربيت فراگيران بکوشد، با آنان نه از روی مقررات خشک آموزشی بلکه از روی احساس و عاطفه متعاد ل رفتار نماید، موقعيت آنان را درک کند، خشک و با اخم و ترشرویی برخوردننماید، حرمت و جایگاه آنان را پاس دارد و با آنان در تعامل وتفاهم باشد. استادی که چنین ویژگیهای داشته باشد نقش ماندگاری در جواع علمی در بین دانشجویان و فارغ التحصیلان و بطور کلی در جوامع خواهد داشت و این استاد شایسته الگو شدن خواهد بود. یکی از رشته های دانشگاهی که در ایران پس از انقلاب رشد داشته است رشته کتابداری و علوم اطلاع رسانی است که فراز و نشیبهای فراوانی را طی نموده است. بی شک پیشرفت این رشته مدیون تلاشهای پیشکسوتان و بزرگان این حرفه است. استاد دکتر رحمت الله فتاحی چهر ه نام آشنا برای همه کتابداری ایران با لبخند همیشکی، چهره دوست داشتنی، متانت و ویژگیهای منحصر بفرد خود به عنوان یک معلم واقعی در بین جامعه کتابداری ایران مقام و منزلت خاصی پیدا نموده است. لذا همه  افرادی  که چهارشنبه این هفته 18 آذر برایشان امکان پذیر است در دانشگاه فردوسی مشهد گرد هم می آئیم تا خدمات ارزنده استاد را ارج نهیم. همه استاد را می شناسیم اما به عنوان یک شاگرد کوچک استاد به لحاظ شناختی که از ایشان دارم مروری بر ابعاد شخصیتی ایشان از جنبه های علمی، رفتاری ، روشی ومدیریتی ایشان به عنوان یک استاد می پردازم.

استاد دکتر رحمت الله فتاحی به لحاظ تسلط علمی و توانائی فوق العاده ایشان جذابیت خاصی را به کلاسهایش بخشیده و شاگردان بسیاری را جذب کلاسهایش نموده است. در واقع اصلی ترین وظيفه آموزشی خود یعنی یاددان به لحاظ توانائی خاص نظر علمی بهتر به انجام رسانیده است. تسلط علمی استاد امری جدا از پاسخ گویی اوست. ممکن است استادی به لحاظ علمی توانمند باشد، اما در پاسخ به پرسش های دانشجویان توانا نباشد. زیرا پاسخ گویی علاوه بر حضور ذهنی قوی، نيازمند پيش زمينه های دیگری همانند آشنایی با اندیشه های روز و شبهات جدید، استفاده از منابع نوتر و جدیدتر، احترام به جایگاه فراگير و در نظر گرفتن حق پرسش برای او و استقبال از جلب مشارکت و حاکميت جو پرسش در کلاس است. استادی که با این پيش زمينه ها بيگانه باشد، استاد پاسخگو نخواهد بود. استادی که به مطالبات، ابهامات و سؤالات دانشجویان پاسخ ندهد، نمی تواند برای آنان ایجاد جذابيت نماید و چنين کلاسی برای ذهن پرسشگر دانشجویان، کلاس بی جاذبه تلقی خواهد شد. کسانی که افتخار شاگردی ایشان را داشته اند به خوبی  واقفند که در کلاسهای استاد دکتر فتاحی:

-        دانشجویان  مطالب و سؤالات خود را پنهان نکرده و  پرسش ها امکان طرح می یافتند.

-        حاکميت جو پاسخگویی استاد، کلاس را به مکانی برای داد وستد اندیشه ها مبدل کرده.

-        جلب مشارکت در کلاسهای جریان منظم داشته است.

به لحاظ استفاده از منابع روشن است که استادان تک منبع تنها به داده های همان منبع اکتفا می کنند و اکتفا به داده های یک منبع و عدم اطلاع از مسایل جانبی و مطالب بيرونی از جذابيت درس می کاهد و کلاس را پویا، بالنده و پرجاذبه نشان نمی دهد.  برخی ازاستادان پيرامون منبع درسی اطلاعات خوب ومناسبی دارند اما همين که خارج از منبع چيزی از آنان پرسيده شود اظهار بی اطلاعی می کنند و ممکن است به آسانی اعتبار علمی خویش را متزلزل نشان دهند . بدین جهت استفاده از منابع متعدد برای جذابيت کلاس توصيه ای حتمی است. استاد نه تنها خود در استفاده از منابع مختلف پیشگام است بلکه ایشان دانشجویان را در مطالعه منابع مختلف تشویق نموده و همواره یار و همراه دانشجویان خود بوده است.

شادابی و نشاط استاد دکتر فتاحی در کلاسهای درس همیشه پیام آور شادابی و طراوت خاصی درس بوده است . استادی که گرفته، اخم آلود و یا افسرده رو باشد، نمی تواند پيام آور شادابی و طراوت باشد و کلاس او فاقد اشتياق و جذابيت خواهد بود.  البته گاه ممکن است فيزیک چهره یک استاد کمی او ر ا جدی و گرفته نشان دهد، در این صورت آميختن درس با تکنيک بيان می تواند آن را جبران نماید، شادابی و نشاط استاد همیشه باعث می شد تا :

-        دانشجویان مشتاق تر در کلاس حاضر شوند

-        روابط بين استاد ودانشجویان  صميمانه تر باشد

-        دانشجویان به طرح مشکلات خویش با استاد پرداخته و از استاد به عنوان مشاور

بهره برده

-        دانشجویان شاداب تر خواهند و بهره وری از کلاس افزایش خواهد یافت

-        روحيه استاد تأثير منفی در اخلاق دانشجویان نخواهد نهاد

-         احترام به دانشجو

در هندسه ذهنی استاد دکتر فتاحی دانشجو همیشه  جایگاه ویژه ای داشته باشد و با احترام خاصی به دانشجویان احترام گذاشته و همواره از آنان به عنوان فرزندان خود یاد نموده و به لحاظ حس احترام گذاشتن کلاسهایش از جایگاه و یژه ای برخوردار است. استاد دکتر فتاحی ویژگیهای منحصر به فردی دارند عمده ویژگیهای ایشان به عنوان یک استاد،  علاوه بر آنچه در بالا اشاره شد عبارتند از : اعتماد و خوش گمانی به دانشجویان در تمام امور، پرهيز از غرور،  روشهای منحصر به فرد تدریس، جنبه مدیریتی به ویژه در اداره کلاسها، گروه کتابداری، انجمن کتابداری  زبانزد خاص و عام است.  به لحاظ قلم قاصر بنده و اینکه بسیار در مورد استاد زیاد خواهند نوشت از اطاله کلا پرهیز نموده و به این نکته اشاره می کنم که تا استادان در قید حیات هستند از تجربیات آنها استفاده کنیم و احترام خاصی برای آنها قائل شویم. از اینجا بر دست تک تک معلمان و استادان که اندیشیدن را به من آموخته اند بوسه زده و با این جمله همیشگی استاد عزیزم دکتر رحمت الله فتاحی به پایان می برم:

دست در دست خویش دهیم به مهر    تا میهن خویش را کنیم آباد

Trackback URL: http://fumblog.um.ac.ir/trackback.php?id=1469

[1]
سلام استاد فتاحي نمونه ي يك انسان شريف با شخصيت و متمدن هستند واقعا نسل امروزه به چنين انسان هايي نياز دارد با تشكر..
[نظرات]| ارسال شده توسط دانشجوي رشته ي كتابداري | 07 Dec 2009, 12:41

ارسال نظر
Info

توجه: از ارسال پيام هاي خصوصي در حالت لاگين براي نويسنده وبلاگ اجتناب نماييد.
در صورتی که در فرم ارسال نظر، نام شما توسط سیستم شناسایی شده باشد(در حالت لاگین) نظر شما بلافاصله منتشر خواهد شد.


در غیر اینصورت نظر شما پس از تایید توسط مالک وبلاگ منتشر خواهد شد.

 authimage