ارتباطات خودرویی

Published on 03/20,2013

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

همکاری ایدرو و دانشگاه صنعتی شریف ؛

تدوین نقشه راه فناوری ارتباطات خودرویی

هدف بزرگ این پروژه، تدوین "نقشه راه توسعه فناوری ارتباطات خودرویی" در کشور است که بر اساس نتایج حاصل از اجرای طرح پایلوت، نهایی خواهد شد.

این پروژه با حمایت ایدرو بعنوان یک پروژه ملی از سال گذشته در دستور کار جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف قرار گرفت و نسخه های اولیه نقشه راه، بر اساس مطالعات انجام شده و پروژه های مشابه خارج از کشور تنظیم شده ولی لازم است با تحلیل پروژه پایلوت همراه شود و در این تحلیل باید ذی‌نفعان اصلی پروژه همچون ادارات راه و شهرسازی استان‌ها، راهداری، پلیس راه، هلال احمر، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، کنترل ترافیک شهرداری‌ها و سایر نهادهای مطالعاتی و تحقیقاتی همکاری کنند.
وی ادامه داد: هدف پروژه "سامانه ارتباط هوشمند خودرویی" این است که سامانه ای با استفاده از فناوری ارتباطات خودرویی، طراحی و پیاده سازی شود که سطح ایمنی خودروها را ارتقا دهد. به این معنا که رانندگان به کمک این سامانه اطلاعاتی را دریافت کرده و نسبت به حوادث یا موقعیت های پیش رو آگاهی یافته و از ورود به شرایطی که منجر به تصادف می شود خودداری کنند.
رستمی با بیان این که سامانه مذکور، یک سامانه ایمنی اکتیو (فعال قبل از تصادف) مبتنی بر فناوری ارتباطات خودرویی است، اضافه کرد: با نصب سامانه حمل و نقل هوشمند خودرویی بر روی خودروها، این خودروها با یکدیگر و با تجهیزات کنار جاده ای ارتباط برقرار می کنند و از وضع سایر خودروها و محیط اطراف مطلع می‌شوند و راننده می‌تواند بر اساس اطلاعاتی که به این ترتیب بدست می آورد، تصمیم مناسب را در زمان مناسب اخذ کند.
به گفته وی، خودروهای مجهز به این فناوری اطلاعاتی در خصوص گلوگاه های ترافیکی و نقاط پرحادثه را از خودروهای اطراف و نیز از مراکز کنترلی دریافت می کنند. همچنین خودروهایی که از نزدیکی این تجهیزات عبور می کنند، این پیام ها را دریافت کرده و به آگاهی رانندگان می رسانند تا مانع ورود آنها به صحنه‌های خطرآفرین شوند.
مجری طرح
CVT تصریح کرد: فناوری ارتباط هوشمند خودرویی علاوه بر افزایش ایمنی رانندگان، سبب روان شدن ترافیک، کاهش حوادث و کاهش مصرف سوخت می شوند. این قابلیت ها سبب شده سرمایه‌گذاری زیادی هم توسط دولت ها و هم توسط بخش خصوصی روی این فناوری صورت بگیرد.
رستمی تصریح کرد: هدف دولتها از توسعه این فناوری، حفظ سرمایه‌های ملی از جمله نیروی انسانی و محیط زیست است و بخش خصوصی نیز به دلیل استعداد اقتصادی بسیار بالایی که این فناوری دارد از آن حمایت می کند.
وی افزود: شرکت های بیمه در دنیا به این نتیجه رسیده اند که فناوری
CVT ظرفیت کاهش تصادفات را دارد و از آن استقبال کرده اند زیرا با تجهیز خودروها به این سامانه و فراهم شدن زیرساخت ها، تصادفات کاهش یافته و خسارات کمتری توسط بیمه ها پرداخت می شود.
رستمی یادآور شد: کاربردهای این فناوری در دو بخش کاربردهای بر بستر ارتباط خودرو با خودرو (
Vehicle to Vehicle) و نیز کاربردهای بر بستر ارتباط خودرو با تجهیزات زیرساختی (Vehicle to Infrastructure) تعریف شده و در پروژه ای که با حمایت ایدرو در دست اجراست 3 کاربرد V2V و 6 کاربرد V2I پیش بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: پروژه اکنون در مرحله طراحی کاربردها و آزمون کاربرد در محیط میدانی آزمون شده و در مرحله اجرای پایلوت است. در این مرحله، تجهیزات روی وسایل نقلیه منتخب نصب می شود و در مسیر تعیین شده در بازه زمانی 3-4 ماهه زیر بار، مورد آزمون قرار می گیرد و داده ها نیز در یک مرکز کنترل و مانیتورینگ جمع آوری و تحلیل می شود تا بر این اساس، گام های بعدی برداشته شود.
وی با اعلام مشخص شدن مسیر اجرای پایلوت سامانه هوشمند خودرویی گفت: تجهیزات در مسیر پایلوت و با متدلوژی خاص در 30 نقطه نصب می شود که از منطقه 22 شهرداری تهران آغاز و تا کرج و سپس قزوین و گردنه کویین در مسیر بزرگراه قزوین- رشت ادامه می یابد. این مسیر همچنین مناطقی از شهر قزوین را نیز در بر می گیرد که موافقت مراجع مسئول در این خصوص جلب شده است.
مجری پروژه
CVT ابراز امیدواری کرد پس از اجرای مرحله پایلوت، نتیجه عملیاتی آن در اختیار ذی نفعان طرح قرار گیرد.
وی همچنین عنوان کرد: به موازات اجرای طرح، باید الگوی کسب و کار این فناوری هم استخراج شود که در آینده چگونه باید خود را اداره کند و نهادهای حامی، سرمایه گذار و مالک خودرو چه نقشی دارند و چه هزینه هایی باید بپردازند. اینها از جمله موضوعات و مسائلی است که امیدواریم در مسیر تنظیم شده در زمان خود به پاسخ این مسائل برسیم.

 


نظرات

Leave a Reply